A ma Európában és hazánkban mintegy 98 százalékban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus első akkumulátoros elektromos hajtású modellje, a vadonatúj UX 300e 2021-ben érkezik Európába, Magyarországon várhatóan az év második felétől lesz elérhető. A UX slágercrossover elektromos változata felvillanyozó menettulajdonságokkal büszkélkedhet, melyekhez világszínvonalú kidolgozottság és zajszint párosul, mindezt a Lexus elektromobilitásban betöltött vezető szerepe szavatolja. E kivételes tulajdonságokat most egy olyan új „virtuális otthon” környezet közvetíti, amit Chris Labrooy vizuális formatervező hívott életre.
Az új, tisztán elektromos hajtású UX bemutatása előtt a Lexus együttműködésbe kezdett Chris Labrooy-jal, az ünnepelt vizuális formatervezővel, hogy közösen kommunikálják azokat az élményeket, amelyek meghatározták az UX 300e egész koncepcióját: hogy milyen érzés vezetni, milyen érzés benne ülni, és milyen érzés birtokolni. Az eredmény egy lenyűgöző virtuális otthoni környezet lett, ahol olyan tárgyakat állítottak ki, amelyek az új crossover valós részegységein alapulnak. A luxusmárka mérnökei első elektromos autójuk megtervezésekor hosszú időt töltöttek az elektromos hajtáslánc tökéletesítésével, illetve az utastér és a tulajdonosi élmény megformálásával. A márka mesterpilótái még precízebbé és kifinomultabbá csiszolták a vezetés élményét, a Takumi mesterek pedig a belső tér legapróbb részleteire is nagy figyelmet fordítottak. A bemutatón igazi kihívás volt ezeknek az élményeknek a közvetítése egy olyan közönség számára, amely még nem is ült az autó kormánya mögött. Kiváló esztétikai érzékével és autóipari ismereteivel Chris Labrooy ideális partner volt a művészeti koncepció megvalósítására, amivel életre lehetett kelteni a tisztán elektromos hajtású UX különleges képességeit. A művész mindehhez merész vizuális eszközöket használt egy nem autóipari környezetben. Milyen érzés vezetni? Az UX 300e nagyon élénk, de gyorsulása mégis egyenletes, az alacsony tömegközéppont miatt pedig az autó tökéletesen stabil, miközben lendületesen halad előre. Ezeknek a tulajdonságoknak a bemutatására egy futurisztikus szobakerékpárt használtak, melynek kerekei kontrolláltan gyorsulnak fel és lassulnak le. Milyen benne ülni? Az UX 300e utastere komfortos és védett érzetet kelt. Luxusminőségű kabinjában a kerékjáratok és az ablakok körül, valamint az alsó részen is zajszigetelő betétek nyelik el azokat a zajokat, melyeket egyébként a belsőégésű motor hangja nyomna el. Ezt egy pár divatos high-fashion koncepcionális edzőcipő érzékelteti. Milyen érzés birtokolni? A tulajdonos nyugalmát a Lexus 10 évre szóló Extended Care akkumulátor-gondozási rendszere és a hibrid autók fejlesztésében szerzett párját ritkító tapasztalat szavatolja. Ezt egy holografikus lemezről megnyugtató zenét játszó futurisztikus lemezjátszó ábrázolja. A Lexus Europe, a Chris Labrooy és a The&Partnership London kommunikációs ügynökség együttműködésével megalkotott virtuális otthon Európa-szerte megtekinthető az európai közösségi és digitális csatornákon.
“A Lexusnál autóink minden részletét az általuk keltett érzet, például a kényelem, az irányítás, az életöröm és a bizalom alapján munkáljuk ki. Ez nem a mérnöki tervezésről vagy a technológiáról szól, hanem arról, hogy milyen érzetet kelt az autó. Hibrid elektromos autóinkat 15 éven át ennek az elvnek alapján tökéletesítettük, és a vadonatúj UX-nek nagy előnyére válik ez az innovatív tapasztalat” – fogalmaz Pascal Ruch, a Lexus európai vezetője.
“Izgalmas lehetőség volt elkészíteni ezeket a filmeket a Lexus számára. Hatalmas mennyiségű, az UX 300e-ből származó anyagra és textúrára tudtam építkezni a rajzolásnál, amiből aztán egy sor nagyon futurisztikus tárgy született. A projekt megvalósítása során még jobban megtanultam értékelni azt a részletek iránti elkötelezettséget és azt a mestermunkát, amit a Lexus beletesz a termékeibe” – avat be Chris Labrooy.
A Lexus UX 300e
A Lexus formatervezői, mérnökei és szakemberei három emberi tapasztalás köré tervezték az UX 300e-t. Milyen érzés vezetni: Kontrollált élénkség. Az UX 300e gyorsulása élénk és lineáris, amit úgy hangoltak, hogy egyenletes, zökkenőmentes érzetet keltsen. Az autó különlegesen merev acélváza gyorsulás és lassulás közben is megőrzi szilárdságát, így a mozgások nem hirtelen, hanem kontrollált módon mennek végbe. Ez a váz az alacsony tömegközépponttal együtt olyan vezethetőséget eredményez, ami valós módon követi le a vezető szándékait. Milyen benne ülni: Békés komfort. Az UX 300e beltere nyugodt és pihentető. A kerékjáratok és az ablakok körül, valamint az utastér alsó részén zajcsillapító anyagot építettek be, ami elnyeli az út felől érkező zajokat, amelyeket egyébként a belsőégésű motor hangja nyomna el. Ez a nyugalom szinte kitölti az autó tágas, elegáns kabinját. A belső és a külső tér átmenet nélkül kapcsolódik össze, amit a japán teraszok dizájnja ihletett. A tér szélesen és mélyen nyúlik el, így kifejezetten nyitottnak érződik. Az elegáns és különleges utastér anyagait a hagyományos japán megmunkálási módszerek inspirálták. A műszerfal például a japán tolóajtók papírfelületét idézi, míg az ülések varrása az ősi “sashiko” módszerrel készül, amit a japán harcművészetekben használt ruhákon alkalmaznak. Milyen érzés birtokolni: Nyugalom. Az akkumulátorra vonatkozó 10 éves Extended Care program és a hibrid autók fejlesztésében szerzett 15 éves tapasztalat szavatolja, hogy az UX 300e birtoklása gondtalan és megnyugtató érzés. Az akkumulátor köré külön technológiai védőhálót építettek: háromszoros biztonsági ellenőrző rendszer előzi meg a lemerülést vagy a túltöltést, és folyamatosan monitorozza a cellák, az egységek és az akkucsomag állapotát. A léghűtés állandó hőmérsékletet biztosít, és a vízhűtéses rendszerrel ellentétben itt nem áll fenn a szivárgás veszélye, és a berendezés tömege is kisebb.
Chris Labrooy
Az Egyesült Királyságban, a londoni Royal College of Art egyetemen szerzett MA végzettséget terméktervezésből. Először a 3D nyomtatást választotta eszközül, hogy fizikai formába öntse elképzeléseit a bútorokról és más termékekről. Ahogy a 3D technológia és hardver fejlődött, Chris felfedezte a lehetőséget a CGI technológiában, amit kreatív médiumként alkalmazva hétköznapi tárgyakat változtat át új tipográfiával és formával. Christ nagyon izgatja a tipográfia, az építészet, a terméktervezés és a vizuális művészetek ötvözése. A Skóciában tevékenykedő Chris Labrooy munkái az Egyesült Királyságban, Európában és az Egyesült Államokban jelennek meg reklámokban, újságokban és könyvekben.