Site icon TechAddikt

Új dizájn-szemléletet hordoz az új Ford Mustang Mach-E

A Mustang Mach-E kabinja láttán azonnal kiderül, hogy ennek az autónak az utastere is egészen más, mint az eddigi Fordoké1. A vadonatúj dizájn tökéletessé finomított mindent, amire egy mai vásárló vágyik: a térkínálatot, a technológiát és az otthonosság melengető érzetét.

Az elmúlt évtizedek divatja azt diktálta, hogy egy autó kabinjában mindenből több legyen (több gomb, több funkció, több forma), ám a Ford tervezői inkább ennek ellenkezőjére törekedtek, és az emberközpontú dizájn elve alapján egy sokkal kevésbé tagolt, egységes, holisztikus teret alkottak.

Ennek eredményeként a Mustang Mach-E vezetőüléséből olyan kilátás nyílik, ami magas mércét állít a jövő elektromos autóinak formatervezői elé.

“Amikor arról beszélünk, hogyan változtak a járművek az idők során, többnyire a külső látványra gondolunk, pedig a vezető és az utasok túlnyomórészt belülről látják az autót,” magyarázta Amko Leenarts, a Ford Európa formatervezési igazgatója. “Hihetetlenül izgalmas út vezetett a Mustang Mach-E dinamikus, holisztikus utasterének kialakításához, ahol a ‘kevesebb több’ elve érvényesül, miközben a fontos kezelőszervek könnyen elérhetők. Ezt a szemléletet a jövőbeli autóinknál is alkalmazni fogjuk: meghallgatjuk vásárlóinkat, hogy olyan belsőket tervezhessünk, amelyek a lehető legjobban megfelelnek az igényeiknek.”

Az egyszerűsítő dizájnnak köszönhetően a vezető kényelmesebb és letisztultabb környezetben ül. A Mustang Mach-E esetében itt kapott helyet az a nagyméretű központi érintőképernyő, amelyen egy helyen található a kezelőszervek jó része.

A beépített hangszórókkal kialakított, sima felületű műszerfal egy jelenleg is folyó kutatás eredményeképpen született meg, amelynek célja a lehető legkellemesebb vezetési és utazási élmény megteremtése. Jó példa erre a vezeték nélküli töltőpad és a digitális felhasználói kézikönyv, amelyek kiváltják a kábeleket és a papírt.

“Az új elektromos autók padlója teljesen sík; ez tágasabb teret kínál, a tervezőknek pedig lehetőséget ad arra, hogy egészen újszerű utastereket rajzoljanak, így a dizájn középpontjában már tényleg az ember áll,” tette hozzá Leenarts.

Hogy jobban megértse a digitális nemzedéket és előre lássa a jövőbeli trendeket, a Ford tavaly belevágott egy különleges projektbe, videojátékosokkal közösen alkotva meg egy virtuális versenyautót. Közel negyedmillió esport-rajongó vett részt az online felmérésben, hogy segítsenek megformálni az extrém Team Fordzilla P1 versenygépet – méghozzá kívül-belül.

“A P1-es versenyautóban minden arról szólt, hogy a funkciókat egyre tovább és tovább egyszerűsítve eljussunk a videojátékok lényegéig, vagyis a sebességig és a köridőkig. Mindehhez tompa árnyalatú színeket társítottunk, hogy még kevésbé tereljük el a pilóta figyelmét a pályán történtekről. Ezt a minimalista megközelítést a jövő utastereinek kialakításánál is alkalmazhatjuk, ahol tényleg csak az lesz majd, amit az autós szeretne,” vélekedett Robert Engelmann, a Ford Európa utastér-dizájnere.

Látványos evolúció

Az autók utastere sokat változott azóta, amikor a vezetők még szó szerint kesztyűt tartottak a kesztyűtartóban, és a fém vagy fa kormánykerekek telente jéghidegek voltak. A változások bemutatására a Ford elkészített egy videót, ami a vezető szemszögéből mutat meg több tucatnyi autót a T-Modelltől kezdve egészen a Mustang Mach-E modellig.

A film látványosan illusztrálja, hogyan jutott el az autóipar sok évtizednyi innováció és fejlesztés során a mai, modern belső terekig:

Exit mobile version