A japán gyártó és régi partnere, a Denso nem akármilyen Szilícium-völgyi tech-startuppal kötött megállapodást, hanem azzal a céggel, amelyik tavaly decemberben megszerezte az Uber önvezetéssel foglalkozó részlegét. Cél, hogy a robottaxik most nyíló piacán is az elsők között legyen a Toyota.
Bár mostanában kevesebb szó esik róla, mint pár éve, az önvezető technológiák fejlesztése természetesen töretlenül zajlik; aki elsőként lesz képes megbízható, lakott területen is biztonságosan használható rendszerrel előállni, várhatóan hatalmasat tarol a piacon. A Toyota most az önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó egyik legnagyobb és leggyorsabban növekvő tech-startuppal, a 2017-ben alapított Aurorával kötött megállapodást arról, hogy robottaxikat fognak nagy mennyiségben gyártani és a globális piacon értékesíteni. De nem magánvásárlóknak, hanem olyan személyszállítással és ételkiszállítással foglalkozó cégeknek, mint például az Uber.
A Toyota, a Denso és az Aurora napokban kötött megállapodása értelmében a Toyota adja a Sienna buszlimuzinokat, a Denso az önvezetéshez szükséges hardver komponenseket, az Aurora pedig a szoftverért és minden egyéb olyan technológiáért felel, amelyek nélkül a jármű nem tudná elvezetni magát. Az Aurora a Toyotával közösen alakítja ki az üzleti tervet a robottaxik tömeggyártására és ehhez kapcsolódóan olyan szolgáltatások nyújtására, mint a finanszírozás, a biztosítás és a karbantartás.
Már 2021 végén el fog kezdődni az első, személyszállításra felkészített, automatizált vezetésre képes Sienna-flották tesztelése a Toyota és az Aurora amerikai tesztpályáin (Pittsburgh-ben, Észak-Kaliforniában, Michiganben és Texasban). Minden autóban ülni fog egy emberi sofőr is, aki egy esetleges vészhelyzet esetén közbe tud avatkozni.
„A Toyota páratlan örökséggel, mérnöki szakértelemmel és képességekkel rendelkezik a kiváló minőségű, megfizethető és megbízható járművek gyártása terén. A személyszállítással foglalkozó sofőrök is általában a Toyota autóit részesítik előnyben” – nyilatkozta az összefogással kapcsolatban Chris Urmson, az Aurora vezérigazgatója, aki korábban a Google önvezető technológiákat fejlesztő részlegét vezette.
„Ha kombináljuk a Toyota tapasztalatát a járművezérlő rendszerek, a tömeggyártás és a hálózatba kapcsolt autók területén az Aurora önvezető technológiájával, akkor képesek leszünk biztonságos, jó minőségű és elérhető árú, automatizált vezetésre képes járműveket és szolgáltatásokat forgalmazni és gyártani” – tette hozzá Jamamoto Keidzsi, a Toyota működésért felelős igazgatója és a Toyota Connected elnöke.
A Toyota és az Aurora egyelőre nem gondolkodik magánügyfeleknek szánt önvezető járművek gyártásában. Chris Urmson szerint az automatizált járművek kereskedelmi forgalmazásához vezető út a haszonjárműveken és személyszállításon keresztül vezet. Véleménye szerint a teherszállítás kikövezi az utat az autópályán történő önvezetéshez, az autómegosztó szolgáltatások és egyéb személyszállító flották pedig ugyanezt az előkészítő munkát a lakott területen és az autópályákon kívül végzik el.