A Lenovo bejelentette a 2014. december 31-ével lezárult 3. pénzügyi negyedévére vonatkozó, a konszenzusos előrejelzéseket meghaladó eredményeit, amelyekre komoly hatást gyakorolt a PC üzletág kiváló teljesítménye, valamint a Motorola Mobility (Motorola) integrációja és a korábbi IBM System x, x86 server (System x) üzletág megvásárlása által kiváltott lendület.
A negyedéves bevétel 14,1 milliárd dollár volt, ami 31 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. A harmadik negyedéves adózás és az akvizícióval kapcsolatos, nem készpénzes költségek levonása előtti nyereség 348 millió dollárt tett ki, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
A nem üzemi, nem készpénzes, akvizícióval kapcsolatos költségek összesen 74 millió dollárt tettek ki, ezek közé tartozott az immateriális javak amortizációja, valamint a Motorola és a System x invesztíciókkal kapcsolatos ígérvények kamata. Ezen költségek figyelembevételével az adózás előtti nyereség 274 millió dollár volt, 15 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A harmadik negyedéves nettó nyereség 253 millió dollár volt, ami 5 százalékos csökkenésnek felel meg, miközben az akvizícióval kapcsolatos, nem készpénzes költségek levonása előtti nyereség 327 millió dollárt tett ki, ami 23 százalékos növekedést jelent.
A Lenovo fő PC üzletága erős maradt, miközben a vállalat jelentős átalakuláson és diverzifikáción ment keresztül a Motorola és System x üzletágak akvizíciója miatt. A kiegyensúlyozottság a Lenovo nagy erősségévé vált: a PC-k a vállalat bevételének 65 százalékát adják, a mobil üzletág 24, a vállalati üzletág pedig 9 százalékos részesedéssel rendelkezik. Egy évvel ezelőtt a PC-k részesedése még 81 százalékos volt.
„Ebben a negyedévben egy új versenyszám startvonalára álltunk, és az eredmények azt mutatják, hogy stratégiánk jó, megfelelő akvizíciókat hajtottunk végre és jó teljesítményt értünk el globálisan, ezért bízom benne, hogy minden esélyünk megvan a győzelemre,” mondta Yuanqing Yang, a Lenovo elnöke és vezérigazgatója. “Fő PC üzletágunk megtartotta vezető pozícióját, és tovább növelte nyereségességét. A megszerzett két új üzletág az integráció első negyedévében kiválóan teljesített, és egyértelműen növekedésünk motorjává vált. A Motorola immár az egyik globális erősségünk: most első ízben több mint tízmillió eszközt értékesített egy negyedév alatt, és újra belép a kínai piacra. Erős startot vett a System x üzletág is, amelyet tovább fogunk fejleszteni, kihasználva a Lenovo működési kiválóságát és hatékonyságát a versenyképesség fokozása érdekében. Továbbra is biztos vagyok abban, hogy teljesítjük idei pénzügyi terveinket, mint ahogy abban is, hogy jó úton járunk és hosszú távon sikeresek leszünk.” – tette hozzá.
A vállalat bruttó profitja a harmadik negyedévben 54 százalékkal 2,1 milliárd dollárra nőtt az előző évhez képest, 14,9 százalékos bruttó árrés mellett. Az üzemi nyereség a negyedévben 3 százalékkal 325 millió dollárra csökkent az egy évvel korábbihoz képest. Az alap részvényenkénti nyereség a harmadik pénzügyi negyedévben 2,32 dollárcent (17,99 HK cent) volt. A nettó pénztartalék 2014. december 31-én 1,3 milliárd dollárt tett ki.Folytatódik az innováció a Lenovo-nál az üzleti modell átalakítása, valamint az eladásokat és a nyereségességet növelő minőségi termékek kifejlesztése érdekében. Októberben a vállalat egy sor új fogyasztói terméket dobott piacra, köztük a Yoga átalakítható PC-k és tabletek új családját. Január elején a Consumer Electronics Show rendezvényen rekordszámú, 77 díjat kapott a Lenovo, az elismerések minden kategóriára – PC (a Lenovo minden korábbinál könnyebb LaVie laptopja a kiállítás legnagyobb elismerését kapta), tablet, okostelefon, alkalmazások, szoftver és perifériák – kiterjedtek, jól demonstrálva a vállalat egyedülállóan gazdag termékválasztékát és termékinnovációjának hatékonyságát.
Áttekintés, üzletágak szerint
Kína 4,1 milliárd dolláros bevételt ért a harmadik pénzügyi negyedévben, ami 1 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel ezelőttihez képest. A piac 29 százalékkal részesedett a vállalat globális bevételéből, miközben az üzemi profitráta 0,3 százalékponttal 5,7 százalékra nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A harmadik negyedévben a Lenovo 38,2 százalékos részesedéssel megőrizte piacvezető pozícióját a PC szegmensben. A kínai mobilpiacon zajló óriási verseny visszafogta a Lenovo márkájú okostelefonok eladásait.
Az Ázsiai-Óceániai régióban a Lenovo 1,7 milliárd dolláros bevételt ért el a harmadik negyedévben, ami a vállalat globális bevételének 12 százalékát teszi ki, és 7 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Az üzemi profitráta rekordértékű 5,4 százalékot ért el, ami 3,9 százalékponttal magasabb az egy évvel korábbinál, míg a PC-piaci részesedés ugyancsak rekord magasságú, 16,1 százalékos, 0,2 százalékponttal haladva meg az egy évvel korábbit. A teljes ASEAN régióban nagy volumenű okostelefon-eladások voltak megfigyelhetők.
Az Európai, Közel-Keleti és Afrikai (EMEA) régióban a Lenovo bevétele és nyeresége tovább nőtt a harmadik pénzügyi negyedévben. A bevétel 1,6 milliárd dollárral 4 milliárd dollárra emelkedett, ez 40 százalékos növekedés, miközben a profitráta 1,2 százalékponttal 3 százalékra nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A főként a fogyasztói termékek eladásának köszönhető siker révén a régió rekord mértékben, 29 százalékkal járult hozzá a Lenovo globális bevételéhez. A negyedév során a Lenovo rekord mértékű 19,6 százalékos PC-piaci részesedést ért el az EMEA régióban, ami 4,4 százalékpontos növekedést jelent. A Lenovo 13 EMEA országban piacvezető a PC szegmensben, és tovább javított második számú pozícióján a régióban.
Az Amerikai régióban a bevétel 4,3 milliárd dollárt tett ki a harmadik pénzügyi negyedévben, ami 88 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest, és 30 százalékát adja a vállalat globális bevételének, köszönhetően főleg a Motorola és a System x üzletágak hozzájárulásának. Az Amerikai régióban a Lenovo 11,1 százalékos PC-piaci részesedést ért el. Megőrizte negyedik számú pozícióját az Egyesült Államokban, miközben a nyereségesség megőrzése érdekében elkerülte a belépő szintű, kis hasznot hozó kategóriájú eszközök szegmensében folyó ádáz versenyt. Az Észak-Amerikai régió erős bevétel- és szállítás-növekedést, valamint stabil profitemelkedést ért el, miközben a vállalat határozott intézkedéseket tett, hogy visszaszorítsa a brazíliai negatív tendenciákat, amelyek hatással voltak a régió összteljesítményére.
Földrajzi áttekintés
A Lenovo ThinkServer és a System x szerverek együttes eladásai a Lenovo-t a harmadik számú globális szereplővé tették 10,4 százalékos részesedéssel. Annak ellenére, hogy intenzív versenyhelyzet alakult azóta, hogy a Lenovo bejelentette a System x megvásárlását, az üzletág stabilizálódik, és gyors sikereket ért el Kínában, ahol az első számú szereplővé vált a Lenovo, miközben az új piacok elérésének köszönhetően, újabb lehetőségek nyílnak meg 160 országban az IBM vagy a Lenovo számára.
Az Enterprise Business Group vagy EBG üzletág – amelyhez a szerverek, tárolóeszközök, szoftverek, valamint a Lenovo ThinkServer és System x márkanév alatt értékesített szolgáltatások tartoznak – eladásai 1,2 milliárd dollárt tettek ki. A System x üzletág 986 millió dolláros bevételt ért el. Mindössze 90 nappal a System x integrációját követően az EGB pozitív üzemi adózás előtti nyereséget ért el, bár az akvizícióval kapcsolatos, nem készpénzes költségek levonása után, adózás előtt 42 millió dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Az EBG jó úton halad ahhoz, hogy PC üzletágénál jobb nyereségmutatókkal rendelkező, 5 milliárdos üzletággá váljon egy éven belül.
A szinte kizárólag a lassuló kínai piactól függő sok kisebb mobilgyártótól eltérően a Lenovo eladásainak immár körülbelül 60 százaléka származik Kínán kívülről, miután az elmúlt két év során a vállalat 67 országban jelent meg termékeivel. A Lenovo világszerte felépítette értékesítési csatornáit, terméktámogatását és szellemi tulajdon portfólióját, amelyek szükségesek ahhoz, hogy felvegye a versenyt a két vezető gyártóval. És ahogy az okostelefon trendek a prémiumról a mainstream termékekre és a fejlettről a feltörekvő piacokra helyezik át a hangsúlyt, a Lenovo kiváló helyzetben van ahhoz, hogy sikeresen meglovagolja a növekedés új hullámait, és teljesítse a Motorola üzletág nyereségességének megvalósítására tett ígéretét.
A Motorola és Lenovo márkájú eszközök összesített eladásai valódi globális szereplővé tették a Lenovo-t, amely immár a harmadik legnagyobb okostelefon-gyártó a Samsung és az Apple mögött, és az egyik legnagyobb kihívójukká vált. A két márka együtt közel 6,6 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, ami 78 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A Lenovo piaci részesedése a tablet kategóriában 4,8 százalékot tett ki a legújabb Yoga tablet bevezetésének köszönhetően 3,7 millió leszállított eszközzel, ami 9 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest.
A Mobile Business Group vagy MBG üzletág – amelyhez a Motorola termékei, a Lenovo márkájú mobiltelefonok, az androidos tabletek és a televíziók tartoznak – eladásai 3,4 milliárd dollárt tettek ki 89 millió dolláros adózás előtt veszteség mellett. A Motorola több mint 10 millió eszközt szállított le, 118 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, 1,9 milliárd dollárt adva hozzá az MBG bevételéhez. A kínai piacra rövidesen visszatérő Motorola jó úton halad, és 4-6 hónapon belül nyereségessé válhat.
A PC Group vagy PCG üzletág – amelyhez a PC-k és a windowsos tabletek tartoznak – eladásai 9,2 milliárd dollárt tettek ki rekordméretű, 494 millió dolláros adózás előtti nyereség mellett. A Lenovo 16 millió PC-t szállított le a negyedévben, 4,9 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, ami 20 százalék globális piaci részesedést jelent. Ami a jövőt illeti, a konszolidációs trendek kedveznek az üzletágnak. A Lenovo értékesítette százmilliomodik ThinkPad laptopját, ami történelmi jelentőségű mérföldkő a legendás márka számára.