Manapság, amikor a hagyományos nagyvas szintetizátorokat megpróbálják helyettesíteni az egyre jobban terjedő VST pluginek, felmerülhet a kérdés: melyiket, melyeket érdemes választani zenei produceri munkálatainkhoz? Mi egyértelműen tudjuk: a Spectrasonics Omnisphere 2-t, tulajdonképp gondolkodás nélkül.
Azért ha jobban megvizsgáljuk a felhozatalt, igencsak nehéz igazán komplex megoldást találni. Főként, ha analóg lemodellezésről szól alapvetően a fáma. Bár nem jelentenénk ki, hogy az analóg szintetizátorokat bármi és bármikor ki fogja váltani – lehet, régimódi megközelítés, de például egy Roland Juno 60 hangszintézise a mai napig nem említhető egy lapon semmivel; nincs párja kategóriájában. Nemhogy szoftveres lemodellezés terén.
Ugyanakkor itt a Spectrasonics Omnisphere 2, ami gyorsan siet rácáfolni kijelentésünkre. A szoftver nem más, mint egy komplex, több, mint 12 ezer presetet tartalmazó plugin, monumentális, 100 GB feletti adatbankkal, és megannyi kiegészítő opcióval. Mivel önállóan nem kelthető életre, ezért szükséges használatához egy professzionális DAW, valamint egy optimális MIDI billentyűzet (DAW-ként az Ableton Live 9 Suite-t, MIDI billentyűzetként egy Alesis V Mini-t használunk folyamatosan munkáinkhoz).
Ha fentiek mind rendelkezésre állnak, kezdődhet is a közös, gyümölcsöző munka. Miután a DAW-ot installáltuk, máris mehet fel a Spectrasonics Omnisphere 2, a maga összes fájlját beleértve. Ez – ahogyan feljebb írtuk – nem kis terjedelmű, egy átlagos SSD-t tele is lehet rakni vele pillanatok alatt. Bár ez így nem teljesen fedi a valóságot, amíg a hatalmas gigabájt mennyiség feltelepül, eltelik némi idő. Főként, ha digitális formában vásároljuk meg az Spectrasonics Omnisphere 2-t, mindenképp kalkuláljunk számottevő letöltési idővel, persze a rendelkezésre álló net sebességének függvényében.
Fontos, hogy a Spectrasonics Omnisphere 2 használatba vétele előtt telepítsünk ASIO drivert is, függetlenül attól, hogy milyen hangkártya-környezetben vesszük használatba a plugint. Ez különösképp fontos, ha külső MIDI beviteli eszközt társítunk, ugyanis így a latency leredukálható minimálisra, tehát a billentyűk lenyomásával párhuzamosan és szinkronban, szinte azonnal meg fog szólalni a kiválasztott preset.
Ami a legfontosabb a Spectrasonics Omnisphere 2 esetében, az a rendkívül sokoldalú szintézis lehetősége. Tehát számos modul áll rendelkezésre, melyekkel a legszínesebb spektrumban variálhatunk a hullámgörbékkel, hangszínekkel, valamint társítható virtuális modulátorokat, effektprocesszorokat is közbeiktathatunk a megfelelő hangzás létrehozásához.
Több, mint 400 különböző DSP hullámformát tartalmaz a Spectrasonics Omnisphere 2, melyet a szintetizátoragy oszcillátorába integrálva szinte végtelen lehetőséghalmaz tárul a felhasználó elé. Mindehhez az erőteljes, újdonságként aposztrofált Granular Synthesis elnevezésű algoritmus társul, hasonlóan a neves, legendássá lett 80-as évek Roland Juno- és Jupiter szintetizátoraiban alkalmazott burkológörbék vonulataihoz.
Ahhoz, hogy minél vaskosabb és testesebb legyen egy lemodellezett analóg hangszín a Spectrasonics Omnisphere 2-ben, természetesen a frekvencia modulációs (FM) eszközök sem maradhatnak el. Ezekkel kimondottan agresszív sawtooth formátumot érhetünk el egyebek mellett, bármely olyan zenei stílusba beillesztve, amelyeknek csak a fantáziánk szabhat határt.
Ha már az analóg vonalat feszegetjük folyamatosan, mindenképp meg kell említenünk az Omnisphere 1-hez képest jelentős újítást, az analóg Polysynth-viselkedés lemodellezését. Itt is arra törekedtek a fejlesztők, hogy a jelenleg szoftveres úton leginkább élethű dinamikával elérhető hanghűséget sikerüljön elérni, úgy, hogy azt még a legvájtfülűbb zeneértő se tudja nagyon megkülönböztetni az eredetitől.
A Spectrasonics Omnisphere 2 rendelkezik polifonikus LFO és moduduláció envelope funkciókkal, tehát egy három- vagy négy ujjas lefogású akkordnál mindegyik hang modulációja, színrészlete külön-külön algoritmus szerint állítható. Mindezt meg lehet még spékelni azzal, hogy magát az elkészült hangmintát reverselni, azaz visszafelé lehet megszólaltatni – itt szintén él a modulation envelope lehetősége. Ez az opció kitűnően alkalmas hangeffektek, zörejek, zajok létrehozásához.
Egyébként az FX-ek kreálásához elkülönített virtuális hangprocesszort kapunk, nem kevesebb, mint 25 egymástól független, ám keverhető és kombinálható FX egységgel. Mivel a Spectrasonics Omnisphere 2 erőssége az analóg felület, ezért e téren (is) flangerek, kórusok és phaserek is rendelkezésre állnak, minden egyes FX slothoz külön hozzárendelhető mátrix modulációval, AUX FX háttérkörnyezettel prepost fader jelküldéssel, 16 FX egységgel patchenként.
Adott presetünket még tovább tudjuk variálni, akár élőmódban is. A teljes hangszínre kiterjedő órajel-modulálással felezni, negyedelni is tudjuk a kiválasztott minta sebességét, megszólaltatásának késleltetését, de akár meg is tudjuk duplázni, vagy négyszerezni azt.
Továbbfejlesztették a Spectrasonics Omnisphere 2-ben az Arpeggiatort is. Negyedes, nyolcados, tizenhatodos és harminckettedes ütemképlettel variálhatunk, úgy, hogy minden egyes note-nak külön be tudjuk állítani a transzpozícióját, tehát oktávos szinten hozhatjuk létre a kívánt dallamvonalat – akár egy szekvenszerben. Arra sem kell figyelnünk szerkesztés közben, hogy a Spectrasonics Omnisphere 2 beépített browserében merrefelé kalandozunk, ugyanis minden egyes arpeggio szekvencia lockolásra kerül editálás közben, kvázi elmentésre kerül folyamatosan a megkomponált részlet.
Végül pedig essen némi szó a Spectrasonics Omnisphere 2 több, mint 12 ezer hangminta presetjéről. Az Omnisphere 1-hez képest több, mint 4500 újdonsült minta érkezett a Spectrasonics Omnisphere 2-be, ezek közül számos, 8-10 layerben mintavételezett eredeti hangszín; szinte az összes fellelhető akusztikus hangszert körülölelve, nem beszélve az analóg felépítésű eszközökről. Kategorizálva kapunk mindent, de személyre is szabhatjuk a felhozatalt ízlésünk és tetszésünk szerint. A Spotlight EDM csoport az igazán modern hangzásokat képes egybe gyűjteni, de kapunk egyebek mellett exkluzív hangzásforrásokat is Diego Stocco custommade hangszerek világából is.
Még több fotó: Techaddikt.hu Facebook oldal
Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.
Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, QNAP, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, MyActionCam