Vannak (vagy inkább voltak) ritmusjátékok, és van a Beat Saber. Jelen korszak legjobbja, viszont kell hozzá egy HTC Vive Pro legalább. Vagy egy HTC Vive Cosmos.
Ki ne emlékezne a jó tíz évvel ezelőtt konzolokon hódító Guitar Hero és Band Hero ritmusjátékokra? Maga volt a menőség megtestesítője az összes rész, főként, ha voltunk olyan kiváltságos és szerencsés helyzetben, hogy egész bundle pakkot is beszerezhettünk mellé. Gitárral, mikrofonnal, dobfelszereléssel.
A Beat Saber merőben más, mint a korai elődök, de mégis hasonul azokhoz. Annyiban, hogy az interaktivitás itt is a ritmusérzéken alapul, de sokkal összetettebb a történet, mint az amúgy nem túl hagyományos kontrolleres szórakozás esetében.
Itt ugyanis minden a virtuális térben zajlik. Ahogy fejünkre kerül a HTC Vive Pro vagy Cosmos sisak, kézbe vesszük a balos és jobbos kontrollert, azonnal egy új dimenzióba kerülünk.
Egy olyan arénába, ahol nincs semmi más, mint maga a zene, és a hozzá tartozó random záporozó kocka-alakzatok. Minden kocka más és más kis iránymutató nyíllal van felvértezve, amelyek azt mutatják, hogy a kontrollerekkel – amelyek a virtuális térben egy-egy kardot formálnak – melyik irányból kell szétcsapnunk az adott alakzatot.
Van kivétel, amikor a kockákon egy szimpla pötty van. Ilyenkor teljesen mindegy, melyik irányból csapjuk szét, mindenképp pontot kapunk-szerzünk.
A Beat Saber ugyanazon a sémán alapul e téren, mint a Guitar és Band Hero-k: minél több alakzatot találunk el helyesen, annál több a pontunk, annál több a bónuszunk, és a sikeres játékmenet-mutató egyre inkább a pozitív mezőbe vándorol. Azonban ha hibázunk, az mínuszba lendíti a mutatót, romlik az előmenetel, és a vége az lesz, hogy teljesen lenullázódik a renoménk, az adott track pedig megszakad – kezdhetjük elölről.
Persze ki lehet kapcsolni ezt a funkciót, illetve lehet állítani értelemszerűen a nehézségi fokozatokon is. Nem árt alapszinten kezdeni a ténykedést, hogy valóban megszokjuk a játékmenetet, átérezzük a hangulatot.
Nem véltetlenül írtuk a címben, hogy a Beat Saber maga a megtestesült fitnesz-edzéstervezet. Ugyanis a rengeteg ide-oda csapkodás olyan szintű agilitást nyújt a karoknak, olyan szintű izomlázat képes elődézni (persze főként csak akkor, ha nem vagyunk kifejezetten edzésben), hogy az brutális.
Nem beszélve arról, hogy az összetettebb trackeknél nem csak karmozdulatokra van szükség, hanem derék-, láb-, és fejmozgásra is. Rengeteg esetben ki kell térnünk a szembejövő falak elől, a lebegő falakat pedig sokszor úgy tudjuk csak kikerülni, ha leguggolunk instant sebességgel.
Önmagában is remek playlisteket hordoz a Beat Saber, a folyamatos frissítések révén egyre több a „gyári” plusz track. Van például Timbaland-DLC, ami egész pofás és élhető, de a legtöbb saját zene inkább ismeretlen előadók alapvetően dubstep műfajú egyvelege.
Ami jó hír, az az, hogy a Beat Saber rendelkezik saját track-szerkesztővel, ami lehetővé teszi, hogy akár saját komponálású zenéket is beleolvasszunk a játékba. Nyilván ez a ritkább, a gyakoribb jelenség az, hogy ismert, nagy örökzöldek kerülnek fel több, a faneket összegyűjtő oldalra, ahonnan ingyen és bérmentve letölthetők, és integrálhatók a Beat Saberbe. A policy annyi, hogy saját, otthoni felhasználásra lesznek predesztinálva a zenék.
A Beat Saber-t PC platformon teszteltük.
A teszthez Acer Predator Triton 500 gaming notebookot használtunk.
A teszthez HTC Vive Pro szettet használtunk.