Hihetetlen mértékben fejlődik a technológia, mára olyan megközelítések válnak elérhetővé a közönség számára, amelyek korábban álmodni sem mertünk volna. A DJI Osmo pont egyike az ilyen jellegű alternatíváknak.
A filmkészítés bonyolult dolog persze, bár a sok wannabe önjelölt őstehetség számára ez nem is lehet kérdés. Mindegy, nem is velük óhajtunk e cikkben foglalkozni, hanem azzal a nagyszerű filmkészítő eszközzel, amely DJI Osmo névre hallgat, és jelentősen megkönnyítheti a kisfilmesek, dokumentumfilmesek, akciókamerások, vagy a tehetősebb YouTuberek, egyéb vloggerek életét.
Anno a drága, mindenféle Panavision és ARRI tachnológiák kiváltsága volt a steadycames filmfelvétel, kiváltva a sokfajta (egyébként szintén ARRI monopolhelyzetben) kránkocsit, sínes megoldást. A lényeg a zökkenésmentes, folyamatos felvételben keresendő, tehát a bemozdulás és beremegéstől mentes képfolyamok kerülnek fókuszba – akciójelenetek, egymással beszélgető, sétáló szereplők oldalplánból követve, és a többi.
Tehát az ilyen jelenetekhez komoly előkészületek kellettek korábban. Ki kellett építeni a sínrendszert a kérdéses felvétel helyszínére, hogy a fahrtok kivitelezhetők legyenek, vagy komoly darus technikát kellett hozatni (imént említettük a kránokat).
Elég az hozzá, hogy a drónok, illetve a gimbalok elterjedésével ezek egyre inkább háttérbe szorulnak, csakúgy, mint a fizikai értelemben vett celluloid filmre forgatás – minden előnyével és hátrányával egyetemben. Ezzel együtt szeretjük az új technológiákat, mivel haladunk a korral nyilván, ráadásul egyre inkább a megfizethetőbb szegmensbe tartoznak ezek a highend eszközök.
Mielőtt belemerülnénk a DJI Osmo részletezésébe, nézzük, mit is jelent a gimbal kifejezés. A gimbval nem más, mint egy kettő, vagy háromtengelyes csukórendszer, amely arra hivatott, hogy a rá rögzített kamerát a mindenkori mozgásnak megfelelően stabilizálja, kiegyenlítse a különféle fals bemozdulásokat. A DJI úttörő szerepet vállalt már korábban is a gimbalok fejlesztésében, olyannyira, hogy mára már a 3 tengelyes, szervomotoros verzióknál tartanak – ezeket a rendszereket alkalmazzák felső kategóriás drónjaikban is.
Tehát a cél az volt, hogy egy kedvező ár-érték arányú, rendkívül stabil képalkotó eszköz szülessen, amely kompakt, kis helyen elfér, hordozható, és rendkívül erőteljes. Valamint az sem volt másodlagos szempont a tervezésnél, hogy az eszköz professzionális célokra is bevethető legyen. Úgy tűnik, a DJI Osmo-val sikerült is áttörő fejlesztéseket foganatosítani az iparágban.
A DJI Osmo gitártok-szerű csomagolásban érkezik, amely úgy ahogy van, egy nagyobb zsebben is elfér akár. Alapvetően szkeptikus az ember, ha egy aprócska CCD-vel felszerelt kamerát próbálgat az első körökben, hiszen hitvallásunk, hogy az értékelhető szenzorok mérete 35 milliméternél kezdődik – a DJI Osmo esetében ez jóval kisebb, viszont az alkalmazott lencsetag 35-ösnek megfelelő képelőállítást ígér.
Tehát a dobozban megtalálható maga az ergonomikus fogantyú, a DJI X3 Zenmuse gimbal-kamera páros, egy okostelefon-tartókonzol, egy AC töltő, valamint egy darab lítium-polimer intelligens akkumulátor. A DJI egyébként szereti használni az „intelligens” kifejezést az akkuira, és alapvetően illik is rájuk, hiszen a beépített elektronika mindig gondoskodik arról, hogy a telep megfelelő feszültség és töltöttség alatt legyen bármely szituációról legyen szó.
A DJI Osmo 3 tengelyes gimbalja nem meglepő módon 3 ponton lockolt, amelyet minden esetben sorrend szerint kell nyitni-zárni szállítás előtt és után, annak érdekében, hogy ne sérüljön az amúgy rendkívül kényes rendszer.
Ahhoz, hogy a felvett streamet, vagy fotókat élőben láthassuk, csatlakoztatnunk kell összeszerelés után okoskészülékünket a DJI Osmo-hoz. Mindez dedikált Wi-Fi kapcsolaton keresztül történik, tesztjeink szerint úgy 20 méterig meg is marad az élvezhető jelszint. Persze számolnunk kell némi latency-vel az élőkép továbbítása közben, de ez megszokott a DJI-termékeknél (lásd Phantom 4).
Miután megtörtént a csatlakoztatás, a DJI Go applikációját kell segítségül hívnunk, ugyanis a DJI Osmo innen hangolható a legaprólékosabban. Bár gyerekjátéknak tűnhet a kezelése első blikkre, korántsem az, hiszen a képbeállítások és profilok rendkívül összetettek, minden kül- és beltéri fényviszonyhoz ajánlatos custom beállításokat alkalmazni, bár bizonyos esetekben jó szolgálatot tehet az automatika is.
A gyártó egyébként egy 16 GB-s microSD kártyát mellékel a DJI Osmo-hoz, de természetesen lehet használni akár 64 GB-s verziót is, a lényeg, hogy Class 10, vagy magasabb írási-olvasási sebességet képviseljen. Ez fontos, ugyanis a DJI Osmo 4K-ban is képes rögzíteni, ami ugyebár már az UHD kategória, ráadásként 30 FPS a kimaxolható, úgyhogy ehhez kell is a combos háttér. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejtenünk, hogy 4K-ban azért igen nagy terjedelmű fájlok születhetnek, főként, ha nem pár perces témát dolgozunk fel a forgatásnál.
Miután minden előkészület megvolt, indulhat a forgatás. A felvétel indítását-leállítását intézhetjük a DJI Go-ból is, de a DJI Osmo fogantyúján leledzik egy start-stop gomb, ezzel a legegyszerűbb dolgozni. A felvétel indítása után minden úgy zajlik, mint egy hagyományos értelemben vett kamera esetében: a kijelzőn végig figyelemmel kísérhetjük egyebek mellett a rendszer töltöttségének állapotát, a hátralévő, felhasználható nyersanyagot (timeline), ami jelen esetben a microSD maradék kapacitása, a Wi-Fi jel erősségét, a pillanatnyi ISO- és záridő értéket, valamint az egyéb profilbeállításokat is. Ezek mindegyik elérhető és módosítható realtime a felvétel készítése közben, úgyhogy bármikor belenyúlhatunk a készülő produktumba.
35-135 fokban mozgatható függőlegesen a Zenmuse X3 gimbal, a teljes fordulókör viszont 320 fokos. Mindezt a fogantyún található joystickkel intézhetjük, valamint az előlapi oldalon található triggerrel pedig gyorsfunkciók érhetők el, mint például a középre visszaállítás (2 gombnyomás), vagy a szelfi-módba kapcsolás (3 gombnyomás).
Nézzük a kamerát! A Sony által szállított 2.3 col átlós képérzékelő effektív 12.4 megapixelt képes kezelni, tehát ha fotóznánk, akkor ennyi a maximum felbontás is (totál: 12.7), a 94 fokos látószögű lencsetag (f/2.8) 1.5 méterre fekvő közeli pontokat kezel ultrarövid idő alatt fókuszpontként, de nyilván ettől közelebb eső fix pontok is bőven beleférnek a tartományba. Az ISO tartomány is optimális, videók esetében 100-3200, míg fotóknál 100-1600. A záridőt tudjuk manuálisan is változtatni a többi funkcióhoz hasonlóan, alaphangon (automatika) 8-1/1800 s, manuálisan akár 30 s is lehet. A stabilitásnak hála, hosszabb záridejű fix állóképeknél is minimális az elmosódás.
4K @ 30 FPS a maximum, de számos beállítási profil is rendelkezésre áll. 1080p-ben például remek lassított felvételeket tudunk készíteni, hiszen akár 100 FPS framrate is beállítható, a végeredmény pedig kifejezetten kellemes. 720p, 1080p, 2.7K, 4K, C4K felbontások állnak rendelkezésünkre.
A DJI Osmo gimbalja lenyűgöző: az Inspire 1-től átvett egység jelen esetben kisebb látószöggel bír, mint a drónnál, tehát a nemkívánatos halszem-effektus a közeliknél elhanyagolható, vagy akár el is tűnik. A gimbal kifinomult, három fokozatban állítható (easy, medium, hard), függően attól, hogy mennyire dinamikus környezetben kívánunk forgatni.
Mozgás közben hozza a maximumot a DJI Osmo: mivel a termék elsősorban az akciókamera-kategóriába sorolható, nem meglepő, hogy elsősorban itt mozog otthonosan. Intenzív futás, vagy épp autóból kihajolva forgatás közben semmiféle fals, zavaró tényezők nem szóltak közbe, a kép megjelenítése olyan sima, mint amilyennek lennie kell, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva. Egész egyszerűen fantasztikus, bámulatos. Minden elfogultság nélkül.
Viszont nem szabad elmennünk szó nélkül a DJI Osmo hiányosságai mellett, még ha kevés is van ezekből. Az egyik legnagyobb mínuszt a kamera fényérzékenysége kapja, ugyanis a beltéri, alapvetően mesterséges fény mellett történő felvételkészítés végeredménye kifejezetten zajos, szemcsés képfolyam lett. Alapszabály, hogy alkalmaznunk kell világítást is ilyen szituációkban, illetve manuális beállítási módban kell szöszmötölnünk a helyhez leginkább alkalmazható finomhangolásokkal.
A másik gyenge pont egyértelműen az akkumulátor.
Egy töltéssel a DJI Osmo nagyjából 50-60 percet bír, függően a felhasználás módjától. A gimbal tehát energiaigényes, ami nem is csoda, hiszen folyamatos mozgásban van a felvételek készítése közben, ráadásul az egység hűtését is folyamatosan el kell látnia. A beépített ventilátor zajos, de nem bántóan, az integrált mikfrofon használata ebből kifolyólag nem javasolt, ha ténylegesen háttérzajmentes audiósávot szeretnénk produkálni. Ennek kiküszöbölésére létezik kifogástalan alternatíva, mégpedig az opcionális kellékként beszerezhető külső mikrofon, amellyel élhetőbb kvalitású hangfelvételeket lehet produkálni.
DJI Osmo specifikációk
Kamera típus: x3/FC350H
Szenzor: 1/2.3″ CMOS, effektív 12.4 MP, teljes 12.7 MP
Optika: 94 fok FOV 20mm (35mm formátummal megegyező), f/2.8
Fókusz: 3.5m
ISO tartomány: 100-3200 (videó), 100-1600 (fotó)
Elektronikus zársebesség: 8s – 1/1800s (30s-ig manuális kameramódban)
Maximum felbontás: 4000×3000 képpont
Fotómódok: szóló felvétel, gyorsfelvétel 3/5/7, timelapse, panoráma, szelfi panoráma
Videófelbontás: C4K (4096×2160 24/25), 4K (3840×2160 24/25/30p), 2.7K (2704×1520 24/25/30p), FHD (1920×1080 24/25/30/48/50/60/100p), HD (1280×720 24/25/30/48/50/60p)
Videófelvétel módok: automatikus, lassított felvétel
Maximum videó bitráta: 60Mbps
Fotó formátum: JPG, DNG (RAW)
Videó formátum: MP4, MOV
Intelligens akkumulátor: HB01-522365
Típus: lítium-polimer
Kapacitás: 980 mAh
Teljes súly: 201 gramm (fogantyú akkumulátorral) + 221 gramm (Zenmuse X3)
A DJI Osmo megvásárolható a MyActionCam üzletében, mi őket választottuk.
Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.
Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág