Az arany a legújabb fekete a Samsung legfrissebb okostelefon-értékesítési adatai szerint: négyből egy vásárló – 23 százalék – a Galaxy S6 és S6 edge Gold Platinum verzióját keresi.
Az aranyszínű készülékekből rendelkezésre álló készletek már vagy elfogytak, vagy igencsak fogyóban vannak az európai piacokon, amely egyértelműen jelzi a fogyasztók színválasztásának utóbbi időben történt jelentős változását.
Kunos Balázs, a Samsung mobil és képalkotási divíziójának igazgatója szerint: „Évekig a fekete és a fehér okostelefonok határozták meg az európai trendeket a színválaszték szempontjából. A piacról érkezett eddigi visszajelzések alapján ugyanakkor az látszik, hogy a fogyasztók egyre nyitottabbakká válnak egyéb színek terén is. A Galaxy S6 és S6 edge múlt havi megjelenése óta hasonló érdeklődést látunk a Gold Platinum (arany-platina), a hagyományos White Pearl (igazgyöngy-fehér) és a Black Sapphire (zafírfekete) színek iránt. A piac reakciója igencsak meglepett minket, így fokoznunk kell a Gold Platinum készülékek gyártását ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani a kereslettel.”
Donna Dawson pszichológus elmagyarázza, hogy mi az oka az arany eme feltűnő visszatérésének: „Az „arany” szín a jólétet, bőséget, határozott elképzeléseket, optimizmust és bölcsességet szimbolizálja. A válság és a megszorítások évei után most némi gazdasági növekedés figyelhető meg, és az emberek már mernek hinni a jobb jövőben. Vágyódunk az anyagi világ dolgai és a boldogabb idők után, amelyről érzésünk szerint igen sokáig le kellett mondanunk – és most, hogy látjuk a fényt az alagút végén, ösztönszerűen fordulunk az arany felé.”
Az aranykor
Történelmi szempontból az arany időnként divatba jön, máskor pedig hanyagolják a fogyasztók. Ugyanakkor az 1980-as évek – azaz a nagyméretű kerek fülbevalók, a harsány arany nyakláncok és a hatalmas válltömések korszaka – óta most van először lehetősége az aranynak arra, hogy ismét régi fényében tündököljön.
A visszafogottabb színek árnyékában eltöltött majd két évtized után egyre több dolog utal arra, hogy az arany ismét korlátlan uralomra tör. Ebbe beletartozik az aranyékszereknek a nemzetközi kifutókon és a vörös szőnyegen való egyre gyakoribb megjelenése, valamint az arany jegygyűrűk és arany színű sminkek visszatérése is. Még az aranyfogak divatja is kezd visszajönni: egy sor hírességnél, többek között Madonnánál, Rihannánál és Miley Cyrus-nál is lencsevégre kapták, amint az 1990-es hip-hop sztárjai által divatba hozott arany fogékszerekkel villogtak.
A színek pszichológiája
A Samsung legújabb okostelefonjai öt különböző színben kaphatók: smaragdzöld, topázkék, igazgyöngy-fehér, zafírfekete és arany-platina. Donna Dawson elmagyarázza a színválaszték mögött meghúzódó pszichológiai okokat.
Arany-platina
„Akik az arany színt választják, azok jólétre, pénzügyi sikerekre és általános megelégedettségre törekednek. Szeretik a luxust és gyakran találnak élvezetet abban, hogy amikor csak tudnak, elmerülnek az élet finomabb dolgaiban (és néha olyankor is, amikor erre nincs lehetőségük!). Társaságkedvelőek, meleg személyiségűek, és gyakran igen erősek a megérzéseik. A kihívásokkal való szembenézés és a győzelem fontos számukra, de nagylelkűek a barátaikkal és a családjukkal is, ha sikeresek. Az arany a színskála „melegebbik” felén helyezkedik el, a sárga melegebb változata – és így magán viseli a sárga idealizmussal és optimizmussal kapcsolatos jellemzőit is. Az arany szín fényesen csillog, és melegséget áraszt, ahogyan a napfény és az aranyrögök is. A napfény nélkülözhetetlen a fizikai létezésünkhöz, az arany fém pedig az anyagi sikerekhez. Emiatt van némi ösztönös abban, ahogy az emberek az arany felé fordulnak. Valamennyi szín közül a sárga (és ennek kiterjesztéseként az arany) vonzza leginkább a figyelmünket. Tulajdonképpen a „legáthatóbb” színnek is tekinthető. Ez azért van, mert fényes nappal a „sárga” látható legjobban a színspektrumon belül: a szemünk tisztán, torzítás nélkül képes ráfókuszálni, és csak kissé törik meg a szemlencsénken.”
Smaragdzöld
„Akik a zöld színt választják, azok gyakran kiegyensúlyozott, hűséges, szorgalmas, tisztességes, jószándékú emberek, akik törődnek másokkal. Próbálnak (illetve törekednek) jó állampolgárrá válni, magasan fejlett erkölcsi érzékük van, és vágyakoznak az egyszerűség iránt. A „zöld” az új életet és az újrakezdést is szimbolizálja, és így az emberekben élő „reményt”, a megújult életerőt és az energikusságot jelzi. Barátságosságra, jó emberi kapcsolatokra enged következtetni, de mivel a kékhez hasonlóan ez is „hideg” szín, csak kevésbé fokozott módon. Mivel ez a papírpénz színe, ezért a zöld anyagi sikerességre is utalhat. A zöld csökkenti a nyugtalanság érzését – emiatt van az, hogy amikor az emberek feszültek, gyakran arra vágynak, hogy a természet lágy ölén pihenhessenek. Mély és élénk tónusának köszönhetően a zöld eme árnyalata (smaragd) fokozza a zöld dolgok vonzerejét.”
Topázkék
„Akik a Samsung Blue Topaz verzióját választják, azok magabiztosak, kifinomult ízlésűek, körültekintőek, érzékenyek, akkurátusak és intuitívak. Az ilyen emberek vágynak a szeretetre és a személyes biztonságra. A szín „élénksége” azok figyelmét vonja magára, akik maguk is magabiztosak.”
Igazgyöngy-fehér
„Akik a fehéret választják, azok gyakran olyan extrovertált személyek, akik számára fontos a státusz. Mivel a fehér magában foglalja az összes többi színt is, ez a fekete mellett a másik kettős természetű szín. Jelezhet bölcsességet, becsületességet és tisztaságot, de utalhat vakmerőségre, nyílt természetre és túlzott magabiztosságra is. A fehér által szimbolizált „ártatlanságot” a mai világban a fehér dolgok birtoklásának tudatossága váltotta fel (ami azt jelzi, hogy a tulajdonosa jómódú, mivel megteheti, hogy „tisztán” tartsa ezt a színt). A sárga után a szem a fehéret látja a legnagyobb intenzitásúnak.”
Zafírfekete
„A fekete szín a szó legszorosabb értelmében nem is szín, hanem a „fény hiányának” a megjelenése. Mivel a feketében a „semmiség” érzése jelenik meg, ez a szín szimbolizálja a rejtett, burkolt, bizonytalan és ismeretlen dolgokat. A fekete egyszerre jelzi a kezdetet és a véget is (állítólag a világ káoszból alakult ki, s így feltételezhető, hogy az összes szín a feketéből származik). Emiatt lesz a fekete a fehérhez hasonlóan kettős természetű. A feketét történelmi és kulturális szempontból is az agresszióval azonosítják, és ez a magányos, lázadó és „kívülálló” ember színe. A testi örömök megtagadását szimbolizálja, de paradox módon az érzékiség mélyebb rétegeit is sejteti. A vallásos rendekkel, a komoly foglalkozásokkal (például ügyvéd, tudós és kereskedő), a gyásszal, az éjszakával, a természetfölöttivel, a drámaisággal és a romantikával, a szexuális gaztettekkel, a szexuális izgalommal, valamint a szokások elutasításával azonosítják. Így, aki a feketét választja, az arra törekszik, hogy elismerjék egyéniségét, függetlenségét és az „arctalan tömegtől” való különbözőségét, valamint igyekszik megtartani titkait, és vezetővé válni. Sejtetni engedi szexuális vonzerejét és báját, valamint rejtett értékeit.”
Tények az aranyról
- Majdnem minden okostelefonban találunk aranyat: ezt használják a mikrocsipek érintkezőihez
- Egy tonnányi régi telefonban (akkumulátor nélkül mérve) akár 300 grammnyi arany is lehet
- Az arany ehető (a Gold Platinum Galaxy S6 viszont nem)
- A földön található arany nagy része a 200 millió évvel ezelőtti meteorzápornak köszönhető
- Az „Olasz meló” című filmben látható arany ma több mint 40 millió dollárt érne
- A világ aranytermelésének nagyjából hét százalékát használják fel elektronikai eszközökben
- Európa alig 8 százalékát adja az arany iránti globális keresletnek