Emlékszünk még arra az ideges, ugyanakkor várakozással teli érzésre, ami az iskolakezdés első heteiben lett rajtunk úrrá? A világ legtöbb táján jelenleg is nagy az izgalom, hiszen sok helyen éppen most kezdődik újra az iskola. Óriási különbségek vannak azonban abban, hogyan készülnek erre az időszakra a világ különböző országaiban. Íme, pár meglepő oktatási sajátosság, ami legtöbbünk számára igencsak szokatlannak tűnhet – a Samsung összefoglalta szerkesztőségünk számára a részleteket.
Finnország
A finn oktatásról már sokszor hallottuk, hogy a világ egyik legjobb tanítási rendszere. Ott a diákok sokkal inkább úgy érzik, mintha játszóházba mennének szigorú iskola helyett, ez pedig tanulásra ösztönzi őket. A kötetlen oktatásban szintén fontos szerepet tölt be a tanár és az ő személyisége: sokan például nem vettek részt pedagógusképzésen, éppen azért, hogy később ne előre lefektetett szabályok szerint tanítsanak. Innentől kezdve pedig a legkülönbözőbb módszerek és segédeszközök kerülnek elő egy órán: a társasjátékok, a mesék vagy akár a szerepjátékok éppúgy a mindennapi oktatás részét képezik, mint a tankönyvek.
Dél-Korea
Míg a finnek igyekeznek száműzni a technológiát az oktatásból, Dél-Koreában az iskolai órák legfőbb elemei a digitális eszközök. A koreai Gyeseong Általános Iskolában is alkalmazott érintőképernyős Samsung TS-3 okostáblát például nemcsak egyszerű ábrázolásra használják az tanárok, hanem azon keresztül információt és feladatokat osztanak meg a diákok tabletjein, akik így rögtön neki is állhatnak megoldani őket, illetve kérdéseket is feltehetnek. Az innovatív módszer eredményei magukért beszélnek: kutatások igazolják, hogy a diákok hosszabb ideig tudtak koncentrálni a tananyagra, valamint lelkesebben vettek részt az órai kommunikációban. Gondolkodásuk pedig a ma már megkerülhetetlen digitális tudással is gyarapodott.
Ausztrália
A 7 692 000 négyzetkilométeren elterülő Ausztrália jelentős része elsőre lakatlannak tűnő, sivatagos vidékből áll. Azonban még ezeken az elhagyatott területeken is élnek családok és kis közösségek, ahol a gyerekek akkor is részt vehetnek az állami oktatásban, ha a közelben egyáltalán nincs iskola. Mégis hogyan? A megoldást az ausztrál kormány School of the Air programja jelenti: eredetileg rádión keresztül, ma pedig már az internet segítségével adnak egyéni vagy csoportos órákat a gyerekeknek, akik délután a családtagjaikkal oldják meg a kapott feladatokat.
Izland
Az izlandi kultúrában és hagyományőrzésben fontos szerepet tölt be a speciális kötési technikák elsajátítása, ami egyúttal azt is jelenti, hogy minden igazi izlandi rendelkezik legalább egy saját kezűleg kötött pulóverrel. A kötést annyira komolyan veszik a helyiek, hogy minden általános iskolában kötelező tantárggyá tették, fiúknak és lányoknak egyaránt. Míg nálunk reggel csak a számológép, a füzetek és a tankönyvek kerülnek az iskolatáskába, az izlandi kisdiákoknak a kötőtűt sem szabad otthon felejteniük.
Magyarország
Itthon igazán sok lehetőség áll rendelkezésünkre: járhatnak a gyerekeink magán vagy állami intézménybe, de a hagyományos vagy alternatív oktatást képviselő tanárok közül is választhatunk. Kevesen tudják azonban, hogy az oktatás digitalizálása már hazánkban is felütötte a fejét: a miskolci és jászfényszarui Samsung Smart School osztálytermei a legkorszerűbb információs és kommunikációs eszközöket biztosítják a diákok számára, akik így innovatív és interaktív módon sajátíthatják el a tudást.