Éves tokiói konferenciáján mutatta be a Fujitsu, milyen fontos az együttműködés a digitális átalakulás sikeréhez – jelent meg a Fujitsu magyarországi blog oldalán.
A digitális átalakulás korában egyre inkább attól függ a szervezetek sikere, hogy képesek-e együttműködő hálózatokat kiépíteni technológiai szállítók, üzleti partnerek, kutatóintézetek, kormányhivatalok, startupok stb. részvételével. A Fujitsu elnöke, Tatsuya Tanaka elmondása szerint ennek a „co-creation” néven ismert szemléletnek a támogatása a Fujitsu stratégiájának az egyik legfontosabb eleme.
„Elmúltak azok az idők, amikor egy vállalat önmagában is sikeres lehetett” – fogalmazott a vállalat éves konferenciáján, Tokióban tartott előadásán. „Ma már a digitális innováció korát éljük, amikor a mesterséges intelligencia (MI) és a dolgok internete (IoT) megváltoztatják az üzleti működést és a magánéletet. És a co-creation tovább gyorsítja a folyamatot.”
Ezt példázzák a Fujitsu ügyfeleinél zajló digitális átalakulási projektek is, de a co-creation a jövőt alakító technológiák működésében is fontos tényező. Tatsuya Tanaka a 2018-as tokiói Fujitsu Fórumon jelentette be a vállalat kvantumszámítástechnika által inspirált áttörő architektúrája, a Digital Annealer bevezetését. A Digital Annealer segítségével olyan kombinatorikai-optimalizációs problémákat is meg lehet oldani, amelyek egyelőre meghaladják a legnagyobb hagyományos számítógépek képességeit.
A Digital Annealert – a co-creation modellel összhangban – a Fujitsu Laboratories, a Torontói Egyetem Kvantuminformációs és Kvantumszámítógépes Központja és a kvantumszámítástechnikai szoftvereket fejlesztő 1QBit együttműködő projektje keretében fejlesztették ki, többek között a DowDuPont, az RBS és az Allianz számára kihívást jelentő, valós problémák megoldására.
A Japánban május óta felhőszolgáltatásként elérhető Digital Annealer – amely néhány hónapon belül az észak-amerikai, ázsiai és európai egyes piacaira is el fog jutni – fontos lépést jelent a valódi kvantumszámítástechnika megvalósítása felé.
„A kvantumszámítástechnikát tartjuk a számítástechnika következő generációjának, ám gyakorlati megvalósításának egyelőre komoly akadályai vannak” – mutatott rá Tanaka. Nehézséget jelent többek között a kvantumszámítástechnika alapvető feldolgozóegységei, a qubitek megépítése és összekapcsolása, valamint az is, hogy a kvantumrendszereket az abszolút nullához közeli hőmérsékleten kell tartani a működéshez. „Ezzel együtt nem várhatunk addig, amíg ez a technológia megérik a gyakorlati alkalmazásra. Már ma ki kell használnunk a kvantumtechnológiában rejlő lehetőségeket. A Digital Annealer-rel olyan technológiát alkottunk meg, amellyel digitális áramkörön tudjuk reprodukálni a kvantumszámítástechnika működését.”
A Torontói Egyetemmel közösen fejlesztett alkalmazásspecifikus integrált áramkör, a DAU (Digital Annealing Unit) felhasználásával a Fujitsu képes volt megépíteni „a világ egyetlen kvantum által ihletett digital annealer megoldását”. A hagyományos számítástechnikai környezetben működő megoldással az eddiginél jóval gyorsabban megoldhatók az optimalizációs problémák például a gyógyszerkutatás, a portfólióbefektetések, a katasztrófaelhárítási és útvonaltervezés, valamint a komplex logisztika területén.
Amint azt Yoshiteru Yamadától, a Fujitsu globális marketingcsoportjának vezetőjétől megtudtuk, a mintegy 18 ezer ügyfél, technológiai partner, újságíró és egyéb vendég részvételével zajló tokiói rendezvényen nem csupán a Fujitsu és partnerei mutatták be a co-creation jegyében született megoldásaikat. A Fujitsu különböző méretű ügyfelei izgalmas esettanulmányokról számoltak be:
• A Lotte Card dél-koreai pénzügyi szolgáltatócég Fujitsuval közösen kidolgozott érintkezésmentes tranzakciós rendszerében az ügyfelek kezüket a Fujitsu PalmSecure tényérvéna-olvasója felett elhúzva fizethetnek a termékekért. A Lotte Card gyorsasága, pontossága, kényelme és higiénikussága miatt választotta a megoldást más biometrikus módszerekkel (szivárványhártya, ujjlenyomat, arcfelismerés) szemben. A Lotte Card digitális fizetésért felelős csapatának vezetője, An Byung-il egy másik döntő tényezőre is felhívta a figyelmet: a dél-koreai pénzügyi szabályozási környezet alapos ismeretére. A 30 üzletben történő bevezetés sikerét követően a Lotte Group teljes kiskereskedelmi hálózatában (azaz Korea legnagyobb kiskereskedelmi láncában) bevezetik a HandPay szolgáltatást. Koreában a mobilfizetés a legnépszerűbb fizetési mód, és Byung-il szerint az új megoldás elmozdulást jelent a kártya nélküli, készpénzmentes és eszközalapú módszerektől a kezet is szabadon hagyó (hands-free) fizetés felé.
• A GUM márkáról ismert, fogászati termékeket gyártó, japán Sunstar a Fujitsuval és a Hiyoshi fogászati klinikával közösen tavaly felhőszolgáltatásokat vezetett be fogászatok és pácienseik számára. A Sunstar érzékelőkkel ellátott IoT-fogkeféjének (GUM PLAY) felhasználói a tartóba visszahelyezett fogkeféről okostelefonjukon keresztül adatokat tölthetnek fel fogmosási technikájukról és szájhigiéniai állapotukról az internetre, és megoszthatják őket a fogorvosukkal. A megoldáshoz kidolgozott pontozásos rendszer hozzájárul a jobb szájhigiénéhez, valamint a fogínybetegségek és más fogproblémák megelőzéséhez, és gamifikációs technikával támogatja ezt a teljesen hétköznapi tevékenységet – mutat rá Fumihiro Awashima, a Sunstar Ázsiáért és Japánért felelős marketingigazgatója. A felhasználói adatok tárolása mellett a Fujitsu fogászatoknak nyújtott felhőszolgáltatása röntgenfelvételek, szájüregi fotók, periodontális betegségekről készült vizsgálati anyagok, tájékoztató dokumentumok stb. elmentésére is lehetőséget biztosít.
A Kansai Electric Power Co (KEPCO) értéknövelt szolgáltatások nyújtásával próbál helyt állni a japán villamosenergia-piacra jellemző éles versenyben. Ehhez a Fujitsu MI-technológiájával elemzi az okosmérők (felhőben tárolt) adatait, az ügyfelek szokásainak azonosítása és az igényeiket kielégítő szolgáltatások ajánlása céljából. Az életritmus-értesítő szolgáltatás például képes arra, hogy figyelje egy egyedül élő idős ember villamosenergia-felhasználását, és értesítse családtagjait vagy gondozóit, ha a fogyasztási minta eltér a szokásostól (pl., leáll a fűtési rendszer, vagy nem kapcsolja ki éjszakára a televíziót). A KEPCO a kereslethez igazodó energiaellátás finomhangolására is alkalmaz MI-algoritmusokat.
• Igazolva azt a nézetet, mely szerint egyre több alkalmazás hátterében jelenik meg a mesterséges intelligencia, a Fujitsu a Siemens Gamesa Renewable Energy szélturbina-gyártóval közösen MI-alapú rendszert fejlesztett a cég által évente gyártott 5000 darab – egyeként 75 méter hosszúságú – turbinalapát potenciális gyártási hibáinak szűrésére. A lapátok bármilyen működés közbeni hibája katasztrofális következményekkel járhat. Hagyományosan minden lapát aprólékos manuális vizsgálati folyamaton esik át, amelynek során ultrahangos technológiával keresik a hibákat. Ez a munkafázis akár hat órát is igénybe vehet, és erősen próbára teszi a magasan képzett minőségellenőrök koncentrálóképességét. A Fujitsu gépi tanulási technikák felhasználásával olyan rendszert fejlesztett, amely gépi és mélytanulás útján, automatikusan észleli a rendellenességeket a lapátokról készített nagy felbontású képeken. Az eredmények meggyőzőek: a rendszer 100%-ban felismeri a hibákat és 80%-kal csökkenti a lapátonkénti vizsgálati időt.
Digitális erő
„A sikeres projektek hátterében van néhány közös tényező” – mutat rá Yoshiteru Yamada. A Fujitsu által 1500 vezérigazgató-helyettesi szintű felsővezető bevonásával nemrég végzett globális felmérés az alábbi sikertényezőket azonosította a digitális átalakulási projekteknél:
• a szervezet felsővezetése által birtokolt vezetői képességek erőssége
• a munkatársak minősége és felkészültsége
• a gyorsan változó kihívásokra való gyors reagálás
• a digitális technológiák meglévő üzleti rendszerekbe való integrálásának képessége
• támogató partneri kör
• a felhalmozott adatokból kinyert érték
Yamada szerint ezek a képességek határozzák meg a vállalat digitális erejét. A nagy versenyre készülő sportolóhoz hasonlóan a szervezeteknek is mindegyik területen fokozatosan kell megerősödniük a digitális átalakuláshoz vezető úton.
Az online cégek mellett a nem kizárólag az interneten jelen lévő vállalatok többsége is elindult a változás felé: a vizsgálat adatai szerint több mint kétharmaduk (67%) tervezi, teszteli a digitális átalakulást, és/vagy megkezdte annak megvalósítását. 24%-uknál a digitális átalakulás kézzelfogható eredményeket produkált.
Yamada szerint ezekben a számokban további növekedés várható: „Az ügyfeleknél zajló co-creation tevékenység tanúsága szerit a digitális innováció ma már a működés szerves része.”