Egészen biztos, hogy sok Nissan LEAF (és bármilyen elektromos autó) tulajában felmerült többször is a kérdés: vajon lehet-e, és ha igen, mennyire veszélyes esőben töltögetni az autót?
Mivel jelenleg májust írunk, és ennek ellenére igencsak szélsőséges az időjárás – sokkal inkább emlékeztet késő őszire a hangulat – rengeteg alkalommal futunk bele esős periódusokba a tartós teszten az Autóaddikt.hu szerkesztőségénél lévő Nissan LEAF 40 kWh modellünkkel. Épp ezért úgy döntöttünk, tisztába teszünk pár dolgot, hiedelmet a szabad ég alatti töltéssel kapcsolatban.
Tehát az égető kérdés: mi lesz, ha nyilvános, kültéri töltőoszlopra csatlakoztatjuk az autót – esetünkben a Nissan LEAF 40 kWh-t – és közben elered az eső, netán elementáris erejű vihar támad?
Az Autóaddikt.hu-nál már több ízben járt értelemszerűen elektromos autó, s most, a Nissan magyarországi képviseletének, valamint a Nissan Solymárnak köszönhetően tartós teszten használhatunk egy remek Nissan Leaf 40 kWh-t. Mivel – mint ahogyan írtuk feljebb – az időjárás május ellenére sem túl rózsás, ezért bele is futottunk szépen egy esős időszakba, amikor is szabad ég alatt álló töltőponthoz csatlakoztattuk az autót. Ekkor merült fel bennünk először a kérdés fontossága.
Fontos tudni, hogy egy elektromos autó tervezésénél természetesen prioritást élvez ez a kérdés. Amennyiben a kinyitott töltőnyílásba a megengedettnél, vagy az átlagosnál netán több víz szivárogna be, akkor az szabadon távozik onnan. A Nissan Leaf 40 kWh esetében (is) úgy oldották meg a mérnökök mindezt, hogy apró elvezető lyuk lett kialakítva a töltőmodulon, alapvetően az aljzat-részen.
Nem beszélve arról, hogy a jelenleg szabványos nyilvános töltők IP54, illetve IP55 tanúsítvánnyal rendelkeznek, amelyek előírják azt is, hogy a minimális (megadott százalékszám) nedvesség, vizesedés megendgedett a rendszer számára. Ez elsősorban a csatlakozókra vonatkozik, hiszen maga a kábelezés, valamint a töltőoszlop megfelelően szigetelt. Sőt, a tanúsítvány kitér arra is, hogy az adott (nyilvános) töltőoszlopoknak minden esetben ellen kell állniuk közepesen magas nyomású vízsugárnak is, és a nem károsító mértékű vízszivárgás megengedett.
Viszont a Nissan LEAF 40 kWh csatlakozójánál is felmerül a kérdés, hogy mennyire impregnálták a nedvesedés, vízszivárgás ellen. Egyszerűen: ha alaposabban megvizsgáljuk a kiosztást, a töltőkábel csatlakozófején lévő bemenetek, valamint a töltőpont aljzatán lévő tüskék mind mélyebbre lettek helyezve-kialakítva, így minimális az esélye annak, hogy az esetlegesen beszivárgó víz kisebb-nagyobb kárt tudna okozni. Mindehhez hozzájön még a biztonsági reteszelés is, amely – ahogy felhelyeztük a töltőkábelt – azonnal zár, így még inkább bebiztosítja a rendszer védelmét a külső behatások ellen, az esetleges töltés közbeni lecsatlakoztatás mellett. A Nissan Leaf-nél eleve a kireteszelést a műszerfalon elhelyezkedő töltőnyílás nyitó gombjával tudjuk elvégezni manuálisan, ami szintén remek opció.
Ami tehát a legfontosabb az esős időben való kültéri töltésnél, az az, hogy a töltőkábel szárazságát lehetúleg tartsuk meg. Tehát figyeljünk arra, hogy a töltés megkezdése előtt ne érje direkt víz a csatlakozóvégeket, magát a kábelt, illetve ha már esős, nyirkos helyszínen kezdjük meg a töltést, kerüljük a tócsákat, pocsolyákat, vizes-saras füvet, talajt. Lehetőség szerint próbáljuk a Nissan Leaf töltőkábelét elvezetni az autó mellett száraz részen, esetleg a kiálló részekre – kilincs, tükör – felakasztani. Mindig a legkevésbé nedves felületet érdemes használni az autón, és az autó körüli területen.
Nyilvánvalóan persze számolnunk kell azzal is, hogy a Nissan LEAF rendszerébe nagyobb arányú nedvesség jut be a megengedettnél. Ilyen esetekben fennáll a veszélye annak, hogy úgynevezett szivárgóáram, vagy túláram keletkezik, viszont erre van az IEC 61851 szabvány, mely értelmében az adott töltőállomásnak teljes mértékben áramtalanítania kell magát. A töltőállomás minden töltés megkezdése előtt lefuttat több ellenőrzőprotokollt, és amennyiben úgy ítéli meg a rendszer, hogy minden rendben – nincs jelen abnormális értékű nedvesedés, víz – indulhat a töltés teljes névleges feszültségen. Amennyiben pedig a töltés közben keletkezne bárminemű rövidzárlat, a folyamat azonnal megszakad, blokkolva lesz a kimenő feszültség.
Tehát ha netán azzal szembesülnénk töltés közben, hogy csepeg a víz a töltőfej csatlakozójából, és/vagy a töltőoszlopból, aggodalomra semmi ok, ugyanis a töltés ilyen szélsőséges esetekben nem zajlik, nem kivitelezhető. Természetesen meg kell várnunk a vizesedés megszűnését (például azt, hogy elüljön a vihar), és a részegységek szárazra törlése után – ami esetünkben a töltőkábelt és végződéseit jelenti elsősorban – kezdődhet a procedúra elölről.
Amennyiben a gyári, otthoni 230V-os aljzatról üzemeltethető töltőegységgel futnánk bele esőzésbe – például a garázsunk előtt kint hagyott autó esetében – szintén hasonló protokollok érvényesek, mint a nyilvános töltőoszlopok esetében. A töltőegységek teljesen zárt kialakításúak, kitűnő szigeteléssel, általában szilikonvégekkel a kábelek kivezetésénél. Ezzel együtt a kültéri töltés mindenképp csakis száraz, tavaszi-nyári, esetleg kora őszi időszakban ajánlott, ugyanis a műanyag házburkolat hajlamos a kirepedezésre az alacsony hőmérséklet hatására. Tehát a töltőegységet ajánlatos minden esetben beltérben – például a garázsban – elhelyezni a töltés teljes ideje alatt.
2021 Nissan LEAF 40 kWh Autóaddikt-tartósteszt cikksorozat: IDE kattintva
Együttműködő partnereink: Nissan Magyarország, Nissan Solymár-Szalay Kft., Huawei, Acer