Gyepes Máté neve ismert újságírói berkekben, alapvetően az IT-s vonalon. Sok évig hardverekről írt, tesztelt, próbált, véleményezett. Rengeteg esetben saját példánkból kiindulva adtunk a véleményére, és az adott eszköz megvásárlása előtt alaposan végigböngésztük tanácsait.
Ma Gyepes Máté az ASUS magyarországi képviseleténél tevékenykedik marketing manager pozícióban, azonban az aktuális kommunikációs feladatokat is sok esetben magáénak érzi. Ez így jó, hiszen elhívatottság nélkül nehéz űzni egy szakmát. Főként, ha annyira sokoldalú, és szerteágazó, mint a hardver- és perifériaipar.
Techaddikt: Mikor kezdődött a PC-k, hardverek iránti elkötelezettséged?
Először azt hittem, sokat kell majd gondolkodnom ennek a kérdésnek a megválaszolásán, aztán kijött az a dátum, amikor elkezdődött az egész. Nálam ez elég későn jött, gyerekkoromban persze megvolt a videójátékos-konzolos vonzódás. Persze ott még csak az jött le, hogy játszani lehet vele, de az, hogy mi működteti belül, nem nagyon izgatott.
A fordulópont akkor jött el, amikor főiskolára mentem – akkor úgy érezte a család, ez már megér annyit, hogy egy komplett, modern PC-t kaphassak, segítve a tanulást. Előtte is azért volt egy-két próbálkozás, 486, Commodore 64 és a többi, meg persze a klasszikus, munkahelyről összeszedett 386-os, vagy épp Pentium 1-es. A lényeg, hogy az első, igazi, vadonatúj számítógépem egy 1 GHz-s Celeronnal hajtott szerkezet volt. Tudni kell, hogy ez egy előre épített, integrált részeket tartalmazó PC volt, s miután elkezdtem használni komolyabban, már nem csak az érdekelt, hogy az akkori, adott Windows épp hogy fut rajta, hanem az is, hogyan lehet gyorsítani a rendszeren, egyáltalán mi az, amitől abban a szürkésfehér gépházban futnak a folyamatok. Gyakorlatilag innen indult, azóta is tart folyamatosan, bár eltelt már jó pár év, egész pontosan tizennégy – 2002-ben volt ez a bizonyos új PC vásárlás – szerintem ki fog ez még tartani legalább kétszer ennyi ideig. Teljesen megszállott módon működöm.
Techaddikt: Melyek eddigi pályafutásod legjelentősebb állomásai?
Hmm, ez már egy nehezebb kérdés. Véleményem szerint az egyik legfontosabb állomás az, hogy idekerülhettem az ASUS-hoz, és elkezdhettem dolgozni, foglalkozni azzal, ami korábban hobbi is volt, most ez a kettő együtt keveredik, vegyül: néha a munkából hobbi, vagy a hobbiból munka lesz. Ez mindenféleképp egy nagyon nagy mérföldkő. Előtte pedig? Az idáig vezető út, azt hiszem. Nagy szerencse kellett ahhoz, hogy látóterébe kerülhessek a cégnek, ehhez nyilván sokat hozzátett újságírói múltam. Kedvesebb mérföldkövek is vannak, mint például amikor kimész az első sajtóútra, azáltal a cég által szervezve, amely Magyarországról nézve óriásinak tűnik. Aztán az is mérföldkő, amikor az adott cégnél – az ASUS-nál – elmegy az ember a központba, és látja, hogy igen, nem csak az a kicsi magyarországi iroda van, ahol dolgozunk. Hát, ami igaz az igaz, már most érzem mesélés közben, hogy mennyire munkafókuszú mérföldköveket említek, de annyira keveredik a szabadidő és a munka, hogy nehéz különbséget tenni.
Techaddikt: Hogy kerültél az ASUS-hoz?
Kicsit kacifántos és megmosolyogtató volt. Ahogy említettem, újságíróként kezdtem. Konkrétan hardverekkel foglalkoztam, teszteltünk, kipróbáltuk az újdonságokat, írtunk róluk. Ez bizonyos szinten nagyon jó dolog, mert az elsők közt találkozhatunk az újdonságokkal, olyan készülékeket próbálhatunk, amit még nagy valószínűséggel más sosem, vagy nem is fog. Ennek folyományaként hazai márkaképviseletek látószögébe kerültem, úgy gondolták több helyen is, hogy érdemes lenne PR fronton olyat alkalmazni, aki előtte újságíró volt, fókuszban a hardveres ismeretekkel.
Ami a vicces része a dolognak, az az, hogy én alapvetően nem az ASUS-hoz kerültem elsőként, hanem az egyik konkurrens márka hazai képviseletéhez, aztán utána egy nagyon gyors verzióváltás jött – élve a hardveres kifejezéssel. Az ASUS megkeresett, hogy nem lenne-e mégiscsak több kedvem náluk dolgozni, pont egy pozíció váltás miatt. Ez utána teljesen az én döntésemen alapult, mérlegelve azt, hogy melyik cégnél mit lehet elérni a jövőben rövid, közép, és hosszútávon. Hihetetlen, de mindez öt évvel ezelőtt volt. Ráadásul nem az volt a fejemben, hogy oké, egy ideig itt, ugródeszkaként, aztán keresgélek tovább… Inkább az, hogy hogyan lehet kihozni a maximumot, napról napra. Gyakorlatilag ez azóta is, folyamatosan tart. Mindig lehet fejlődni, növekedni, továbbmenni. Kíváncsi vagyok, mi lesz öt év múlva. A célkitűzés mindig változik.
Techaddikt: Kedvenc terméked az ASUS jelenlegi kínálatából?
Ez kábé havonta változik. Bőségzavar van egyébként, emiatt biztos sokan irigykednének, hogy milyen jó nekem, a kedvenc terméket havonta lehet váltogatni. Hiszen kedvenc filmből, vagy bármiből jó, ha van három-négy életünk során. De ha hardver, a fejlődésnek köszönhetően havonta, de maximum két havonta változik, hiszen ahogy mutatjuk be a jobbnál jobb dolgokat, így a lista is változik.
Azért azt le lehet szűkíteni, hogy a gaming termékvonalon (Republic of Gamers – ROG) mindig akad valami olyan hardver, eszköz, ami hosszabb távon kedvencnek számít. Lehet ez egy gaming notebook, a legmagasabb teljesítménnyel, vagy egy szimpla alaplap is, ami alapvetően lehet, hogy egy unalmas terméknek tűnik, de lehet, hogy megmozgatja a fantáziát: azonnal építenénk rá valamit.
Techaddikt: Játszol most valamivel?
Teljes mértékben. Meglepő lehet, de játszom konzolon is. Tehát nincs az, hogy fujj fujj konzol, csak a PC gaming a valid kategória. Autóversenyek, sportjátékok, verekedős játékok – kontrollerrel egyszerűbb ugyanis ezeket játszani; PC-n pedig jönnek az FPS-ek, TPS-ek. Most a Division-nel játszom, bár sokan már eltemették, de nekem még mindig nyújt újakat, nem tudtam belerakni a megjelenés óta még 36 órát sem. Sokan már a 100 órát is túllépték, bőven. Az aktuális játékmegjelenéseknél általában mindent kipróbálok, ami fekszik az én stílusomnak. Hogy mondjak egy ellenpéldát is: én még nem szálltam be az Overwatch-ot övező hype-ba, mert ahhoz idő kell, hogy normálisan lehessen élvezni. Kicsit a nyugisabb, klasszikus single player játékokat szeretem egyébként, a multit kevésbé. Konzolon pedig Forza 6, Mortal Kombat – tipikusan azok a játékok, amelyekkel fél órára leülünk, és levezetjük a feszültséget.
Techaddikt: Mi az, amit már nagyon vársz az ASUS jövőbeni megjelenései kapcsán?
Az egyik legfontosabb a telefonos üzletágban érkező újdonság-áradat. Mindig várom, mi a következő lépcsőfok, a következő generáció, mi lesz az az egy-két modell, amely ténylegesen húzónévnek számít majd. Aztán persze ott van a gaming szekció is, ahol mindig valami olyasmi legördül a futószalagról, amiről nem is gondolná az ember, hogy akár piacérett termékké lehet avanzsálni. Akár egy speciális hűtéssel vagy teljesítményszinttel. Idén is lesznek még ilyenek, a határokat kitolják a végletekig, sokszor nem is gondolnánk egy sima notebookról vagy PC-ről, meddig lehet elmenni a technológia által. Nagyjából jelenleg ennyi, ez a két kategória az, amelyben az ASUS nagyot tud dobni szinte hónapról hónapra, változtatással, újragondolással. Sok extra dolog is van még, például a virtuális valóság – természetesen az ASUS is gondolkodik saját VR termékeken, mint például szemüvegek, de a kiterjesztett valóság is érdekes a márka számára. No meg itt van nekünk az eléggé megosztó, robotos történet, amit év közepén láttunk Zenbo személyében. Viszont az ASUS nem olyan cég, hogy csak így vagy úgy belenyúljon bizonyos iparágakba, termékkategóriákba. Úgyhogy ha ez most nem is, de majd a jövő évben esetleg megjelenő asszisztens-robot irány érdekes lesz, erre nagyon kíváncsi vagyok.
Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.
Együttműködő partnereink: ASUS, Camera Kft., Canon, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág
Utómunka hardver: ASUS