1,29 milliárd dolláros beruházással hatalmas akkumulátorgyárat készül létrehozni az Egyesült Államokban a Toyota. Az évtized derekára 800 ezer, de később akár 1,2 millió villanyautót tudnak innen kiszolgálni évente.
Rendületlenül folytatja szerteágazó villamosítási programját a Toyota. A cég december elején tett bejelentése szerint 1,29 milliárd dolláros (kb. 420 milliárd Ft) beruházással óriási gyártókapacitású akkumulátorüzemet hoz létre Észak-Karolina államban (USA). A Toyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC) már 2025-ben megkezdi a termelést, kezdetben négy, de később akár hat gyártósorral, amelyek mindegyikén elegendő lítium-ion akkumulátor készül évi 200 000 villanyautó gyártásához. Az 1,29 milliárd dollárt a következő tíz év során fogja elkölteni itt a Toyota.
Ezt az összeget részben abból a 3,4 milliárd dolláros villamosítási keretből finanszírozza a Toyota és a cégcsoport kereskedelmi ága, a Toyota Tsusho, amelyről még október derekán számolt be a Toyota. A hosszabb távú projekt a részben vagy teljesen elektromos hajtási rendszerű járművek észak-amerikai gyártásának megerősítését tűzte ki céljául, ami egyrészt megfizethetőbbé teheti a csekély vagy zéró helyi károsanyag-kibocsátással használható gépkocsikat, másrészt új munkahelyeket teremt az Egyesült Államokban.
Globális szemmel nézve is nagy az észak-karolinai beruházás jelentősége, hiszen ez tehermentesítheti a Toyota egyéb, már működő, vagy a jövőben üzembe álló akkumulátorgyárait, és ezáltal közvetve hozzájárul az autógyártó európai elektromos terveinek a megvalósításához.
Nemzetközi szinten még jelentősebb: 13,2 milliárd dollárnak megfelelő összeget kíván 2030-ig a mobilitás villamosításának fejlesztésére fordítani a Toyota; erről a globális akkumulátorstratégiáról itt olvashat részletesen.
A most bejelentett észak-karolinai üzem, amelynek működését 100%-ban megújuló energiából fogják fedezni, kezdetben hibrid járművekhez fog akkumulátorokat gyártani. Ez összecseng a Toyota középtávú stratégiai célkitűzésével, amelynek értelmében 2025-re a jelenlegi 55-ről 70 típusra növeli részben (öntöltő hibrid, plug-in hibrid) vagy teljesen (akkumulátoros, hidrogén üzemanyagcellás) elektromos típusainak számát, ezek közül azonban csupán tizenöt lesz akkumulátoros elektromos gépkocsi. Az eladások zömét tehát továbbra is kiváló ár/ökoteljesítmény arányú (azaz viszonylag kis ráfordítással jelentős emissziócsökkentést elérő) hibridek teszik ki.
A most bejelentett új fejlesztés kulcsfontosságú szerepet játszik annak a célkitűzésnek az elérésében, hogy a Toyota észak-amerikai eladásaiból a jelenlegi 25% helyett az évtized végére közel 70%-ot tegyenek ki a részben vagy teljesen villamosított modellek. 2030-tól csak az USA-ban 1,5-1,8 millió hibrid, elektromos és üzemanyagcellás jármű értékesítését tervezi a Toyota.