A vállalatok digitális átalakulásáról készített Fujitsu-felmérés eredményeiről szóló sorrendben harmadik, és egyben befejező cikkünkben a mesterséges intelligencia üzleti hatásairól, illetve az emberek és a mesterséges intelligencia együttműködéséről, határairól lesz szó. Az eredeti bejegyzés-sorozat a Fujitsu magyarországi blogján található.
A digitális átalakulás a világ legtöbb vállalatánál a stratégia szintjéről a megvalósítás szintjére lépett. A tapasztalatok azonban távolról sem egységesek.
Az új digitális modellekre és működési szemléletre való átállás eltérő ütemben megy végbe a különböző iparágakban, és az eredmények is nagyok sokfélék, az egyes vállalatok digitális érettségétől és ágazatuk prioritásaitól függően.
A digitális átalakulásról szóló idei globális felmérésében a Fujitsu pillanatfelvételt készített a változó üzleti környezetről. A felmérés során a főbb iparágak közép- és nagyvállalatainak 1535 vezérigazgató-helyettesi szintű felsővezetőjét kérdezte ki a világ 16 országában.
A felmérésből a vállalatok digitális átalakulási stratégiájáról kívánt képet kapni, különös tekintettel az alábbiakra:
Hol és hogyan vezetik be a digitális technológiákat?
Milyen kihívásokkal találkoztak?
Milyen üzleti eredményeket tapasztalnak?
Milyen szervezeti képességek támogatják hatásosan a digitális átalakulást?
Amellett, hogy kiderül belőlük, hol tart a digitalizáció a világ különböző pontjain, az eredmények azt is megmutatják, melyek a valódi digitális átalakulás kritikus sikertényezői – azaz min áll vagy bukik a vállalatok jövője.
Az MI üzleti hatása
Napjaink átalakulást hozó, új technológiái közül a mesterséges intelligenciát kíséri a legnagyobb érdeklődés a tőle várható sokrétű társadalmi és üzleti hatás miatt. Ahogy a szervezetek minden eddiginél több adatot generálnak és kezelnek, csak az MI segítségével tudják majd értelmezni az egyre komplexebb, adatokban gazdag környezeteket.
A felmérés azt mutatja, hogy a cégvezetők többsége tisztában van az MI különféle területekre gyakorolt hatásával. A pénzügyi szektor válaszadói különösen jól ismerik a lehetőségeket: 70% szerint a MI segíteni fog az intelligens szolgáltatások kidolgozásában, 67% szerint pedig támogatni fogja a döntéshozást, és automatizálni fogja a tudásmenedzsmentet. A gyártószektor szereplői is látják az MI hatását. Közülük 67% nyilatkozott úgy, hogy a mesterséges intelligencia befolyásolni fogja a gyártási folyamatok automatizálását.
A vállalatok pozitívan nyilatkoznak az ember-MI együttműködés jövőjéről
Számos cégvezető úgy véli, hogy az MI hasznos lesz vállalata szempontjából a jövőben. Bár a válaszadók 69%-a szerint az MI átvesz majd bizonyos, jelenleg emberek által végzett feladatokat, 68% arra számít, hogy az emberek és az MI egyre inkább együttműködnek majd a feladatok elvégzésében, és 61% szerint a technológia új munkahelyeket teremt. Emellett 44% gondolja azt, hogy az MI képes lesz a jelenleg emberek által elvégzett összes feladat végrehajtására, és 56% szerint az MI önkiszolgálóvá alakítja a jelenlegi ügyféloldali szolgáltatásokat.
Az MI jelentősen befolyásolhatja az emberi gondolkodást és viselkedést, valamint a vállalatvezetést is a jövőben. A megkérdezett cégvezetők 61%-a értett egyet azzal, hogy megjelenik majd egy olyan generáció, amely kora gyermekkora óta használja a mesterséges intelligenciát. 65% szerint pedig olyan vállalattípus is létrejön, amely minden üzleti folyamatában teljes mértékben kihasználja az MI előnyeit.
A Fujitsu véleménye szerint a technológia feladata az ember támogatása. Vállalatunk emberközpontú jövőképével összhangban dolgozik az üzleti élet és a társadalom javát szolgáló, modern MI-technológia fejlesztésén.
A felmérés eredményeinek bemutatása ezzel a témával befejeződött. Részleteket a felmérés angol nyelvű weboldalán olvashatnak:
http://www.fujitsu.com/global/vision/insights/survey2/