TechAddikt Híradástechnika Fujitsu Fujitsu Future Insights: összefoglaló a Fujitsu digitális átalakulásról készített globális felméréséről –...

Fujitsu Future Insights: összefoglaló a Fujitsu digitális átalakulásról készített globális felméréséről – 2. rész

Folytatódik sorozatunk a vállalatok digitális átalakulásáról készített Fujitsu-felmérés eredményeiről. Legutóbbi bejegyzésünkben a digitális átalakulás mozgatórugóiról és iparáganként részletezett hatásairól írtunk, most a kihívásokról és a kritikus sikertényezőkről lesz szó.

A digitális átalakulás a világ legtöbb vállalatánál a stratégia szintjéről a megvalósítás szintjére lépett. A tapasztalatok azonban távolról sem egységesek.

Az új digitális modellekre és működési szemléletre való átállás eltérő ütemben megy végbe a különböző iparágakban, és az eredmények is nagyok sokfélék, az egyes vállalatok digitális érettségétől és ágazatuk prioritásaitól függően.

A digitális átalakulásról szóló idei globális felmérésében a Fujitsu pillanatfelvételt készített a változó üzleti környezetről. A felmérés során a főbb iparágak közép- és nagyvállalatainak 1535 vezérigazgató-helyettesi szintű felsővezetőjét kérdezte ki a világ 16 országában.

A felmérésből a vállalatok digitális átalakulási stratégiájáról kívánt képet kapni, különös tekintettel az alábbiakra:

Hol és hogyan vezetik be a digitális technológiákat?
Milyen kihívásokkal találkoztak?
Milyen üzleti eredményeket tapasztalnak?
Milyen szervezeti képességek támogatják hatásosan a digitális átalakulást?
Amellett, hogy kiderül belőlük, hol tart a digitalizáció a világ különböző pontjain, az eredmények azt is megmutatják, melyek a valódi digitális átalakulás kritikus sikertényezői – azaz min áll vagy bukik a vállalatok jövője.

A digitális átalakulás kritikus sikertényezői

Mit tanulhatunk a digitális átalakulást sikeresen megvalósító vállalatoktól? A felmérés eredményeinek elemzése alapján a több pozitív eredményről beszámoló válaszadók erős szervezeti képességekkel rendelkeztek az alábbi hat területen:

vezetés
emberi erőforrások
agilitás
üzleti integráció
ökoszisztéma
adatokból kinyert érték
A felmérés szerint azok a vállalatok érték el a legjelentősebb pozitív eredményeket a digitális átalakulással, akik a legfejlettebb képességekkel rendelkeztek ezeken a területeken. A felsorolt képességek azoknál a leggyengébbek, akik még nem is tervezik a digitális átalakulást. A vállalatok a képességeik fejlődésével párhuzamosan haladnak előre a digitális átalakulás útján.

Jó párhuzam lehet erre a nagy versenyre készülő atléta. Felismerve, hogy felkészülés több szakaszból álló folyamat, a versenyző edzések sorozatán keresztül építi és fejleszti izmait. A szervezetnek érdemes úgy gondolni a hat sikertényezőre, mint a digitális erejét adó „izmokra”. Minél inkább sikerül megerősíteni őket, annál nagyobb valószínűséggel lesz sikeres és eredményes a digitális átalakulás.

Miben különböznek egymástól az online és a nem online vállalatok?

Nem meglepő módon, a digitális háttérből eredő előnyökkel rendelkező, kizárólag online működő vállalatok jobb digitális képességekkel rendelkeznek.

Mivel a termékeik szállításának és a szolgáltatásaik nyújtásának nincsenek fizikai korlátai, és nem fogja vissza őket több évtizedes kulturális és technológiai örökség, az online vállalatok gyorsabban és egyszerűbben végre tudják hajtani a digitális átalakulást. Jellemzően a partnerkapcsolatok és a co-creation felé is nyitottak. A hagyományos szervezetek tanulhatnak online társaiktól a digitális átalakulás megvalósítása során.

Az online és a hagyományos vállalatok közötti különbségek abban mutatkoznak meg a legerőteljesebben, hogy az online szereplők sokkal jobban odafigyelnek az ökoszisztémában működő partnereikre.

Co-creation az ökoszisztémákban: a digitális siker kulcsa

A digitális átalakulás során úgy lehet a legjobban megerősödni, hogy a vállalat partnereire támaszkodik az üzletfejlesztésben. A Fujitsu technológiai és szolgáltatási jövőképében is központi szerepet játszó co-creation jelentőségét – és az általa teremtett értéket – a felmérés eredményei is alátámasztják.

Amint azt a digitális képességek összehasonlításakor is láttuk, a kizárólag online működő vállalatok nagyobb hangsúlyt fektetnek az ökoszisztémában működő partnerekkel folytatott együttműködésre. Az eredmények részletesebb vizsgálata során nyilvánvaló különbséget azonosítottunk a kizárólag online működő és a hagyományos szervezetek által preferált partnerek között.

Mindkét vállalattípus számára a technológiai partnerek a legfontosabbak. Gyakran az értékesítési csatornáik, ellátási láncuk szereplőit és ügyfeleiket is fontos partnerként említik – a technológiai partnerek után. A kizárólag online működő vállalatok esetében azonban 60% körül volt azoknak az aránya, akik a startupokat, a más iparágban működő cégeket, tudományos és kormányzati szervezeteket, valamint a konzorciumokat is fontos partnerként nevezték meg, míg a hagyományos vállalatok között csak 30% volt ez az arány. Az elemzésből az is kiderült, hogy azok a hagyományos vállalatok, ahol nagyobb mértékben mutatkoztak a digitális átalakulás előnyei – az online vállalatokhoz hasonlóan – kiemelt prioritásént kezelték a fenti partnereket.

Az eredmények azt sugallják, hogy a sikeres digitális átalakuláshoz széles partnerháttérrel kell együttműködni, köztük startupokkal és más iparágak szervezeteivel.

Co-creation a fenntartható jövő szolgálatában

A digitális átalakulás nem csupán az üzleti értékteremtésről szól – arra is kivételes lehetőséget kínál, hogy a vállalatok összefogjanak, és a közjó érdekében bevessék a fejlett digitális innovációkat.

A kutatás szoros korrelációt mutat a digitálisan sikeres és eredményes, valamint az ENSZ fenntarthatósági céljaiban megfogalmazott közös értékek megvalósításán aktívan dolgozó vállalatok között. Az ENSZ céljai között szerepel a szegénység megszüntetése a világban, bolygónk megóvása és a lehetőség megteremtése, hogy minden ember békében és jólétben éljen.

A nem online cégek közül az eredményesebbek 91%-a úgy nyilatkozott, hogy vezérigazgatójuk tisztában van az ENSZ fenntarthatósági céljainak fontosságával, és szervezete integrálta azokat üzleti stratégiájába. 86%-uk pedig más iparágakban működő partnerekkel is együttműködik a célok megvalósításában.

A felmérés weboldala (angol nyelvű): http://www.fujitsu.com/global/vision/insights/survey2/