Az elkövetkezendő, három részes cikksorozatban egy igen aktuális témáról, a nagyvállalatok digitális átalakulásának státuszáról lesz szó. A Fujitsu átfogó felmérést készített a nagyvállalatok digitális stratégiájáról, melyben olyan témákat jártak körül mint az átalakulás sikertényezői, digitális technológiák, nehézségek/buktatók, hasznos tapasztalatok, valamint a mesterséges intelligencia használata, bevezetésének státusza. Mindezt a magyarországi Fujitsu blogon tette közzé a gyártó.
A digitális átalakulás a világ legtöbb vállalatánál a stratégia szintjéről a megvalósítás szintjére lépett. A tapasztalatok azonban távolról sem egységesek.
Az új digitális modellekre és működési szemléletre való átállás eltérő ütemben megy végbe a különböző iparágakban, és az eredmények is nagyok sokfélék, az egyes vállalatok digitális érettségétől és ágazatuk prioritásaitól függően.
A digitális átalakulásról szóló idei globális felmérésében a Fujitsu pillanatfelvételt készített a változó üzleti környezetről. A felmérés során a főbb iparágak közép- és nagyvállalatainak 1535 vezérigazgató-helyettesi szintű felsővezetőjét kérdezte ki a világ 16 országában.
A felmérésből a vállalatok digitális átalakulási stratégiájáról kívánt képet kapni, különös tekintettel az alábbiakra:
Hol és hogyan vezetik be a digitális technológiákat?
Milyen kihívásokkal találkoztak?
Milyen üzleti eredményeket tapasztalnak?
Milyen szervezeti képességek támogatják hatásosan a digitális átalakulást?
Amellett, hogy kiderül belőlük, hol tart a digitalizáció a világ különböző pontjain, az eredmények azt is megmutatják, melyek a valódi digitális átalakulás kritikus sikertényezői – azaz min áll vagy bukik a vállalatok jövője.
A digitális átalakulás mozgatórugói
A digitális átalakulás üzleti mozgatórugói jelentősen eltérnek a különböző iparágaknál.
A hagyományos (nem kizárólag online) szervezeteknél a hatékonyság fokozása és a költségcsökkentés a digitális átalakulási projektek két elsődleges motivációja a pénzügy (31%), a gyártóipar (40%) és az egészségügy (41%) területén. Mindhárom területen az üzleti növekedést említették a második legfontosabb tényezőként.
A szállítmányozó cégeknél a versenykényszer megelőzi a hatékonyságot a változás mozgatórugói között, ami – legalábbis részben – a digitálisan vezérelt logisztikai szolgáltatások gyors terjedését tükrözi. A versenytársak jelentette fenyegetés a pénzügyi szolgáltatók esetében is fontos szempont. Ebben az ágazatban a megkérdezett vezetők 23%-a említette ezt kiemelt tényezőként.
A kiskereskedelemben a növekedési igény fontosabb, mint a hatékonyság fokozása, ami azt mutatja, hogy a fizikai kiskereskedők mindent megtesznek az online versenytársak által az utóbbi években elhódított piacrész visszaszerzéséért.
Az iparágak elindulnak a digitális átalakulás útján
A digitalizáció a vizsgált vállalatok többségénél már előrehaladott stádiumban van. A nem online vállalatok kétharmada (67%) tervezi, illetve teszteli a digitális átalakulást és/vagy megkezdte annak megvalósítását.
Ebből a szempontból a pénzügyi szektor tart messze a legelőrébb. A pénzügyi szolgáltatók 89%-ánál már zajlik a digitális átalakulás. Ennek hátterében valószínűleg az áll, hogy az olyan technológiák, mint például az analitika és a mesterséges intelligencia jelentős versenyelőnyt képviselnek az ágazatban, és a szervezetek tisztában vannak vele, hogy a siker szempontjából kritikus fontosságú a technológiai változás élvonalában maradniuk.
A pénzügyi szektort a gyártóipar (69%), a szállítmányozás (67%) és a kiskereskedelem (62%) követi. Az eredmények arra utalnak, hogy az egészségügy a legkevésbé digitalizálódott ágazat, bár a szervezetek 60%-a már itt is elindult az átalakulás útján.
Azoknak a (nem online) vállalatoknak a %-os aránya, amelyek tervezik, tesztelik, vagy megvalósították a digitális átalakulást az egyes iparágakban:
Pénzügy 89%
Gyártóipar 69%
Szállítmányozás 67%
Kiskereskedelem 62%
Egészségügy 60%
Mely területeken váltotta ki a digitális átalakulás a legnagyobb hatást az egyes iparágakban?
Miközben a vállalatok többsége üzleti alaptevékenységeire összpontosítja a digitális átalakulási törekvéseket, a működés egyéb, gyorsan digitalizálódó területein is zajlanak ilyen projektek.
A nem online vállalatok körében a marketing, a munkastílus, a logisztikai, valamint az üzemeltetés és a karbantartás a digitális átalakulás fontos célterületei minden iparágban.
A pénzügyi szolgáltatóknál a marketing és a munkastílus átalakítása a digitalizáció kiemelt, nem alaptevékenységhez tartozó területei. A szállítmányozásban – a logisztika mellett – szintén ezek a legfontosabbak.
A kiskereskedelmi vállalatoknál közel azonos prioritást élveznek a marketing és a kiskereskedelmi alaptevékenységhez kötődő folyamatok.
A digitális átalakulás 5 legfontosabb területe iparáganként:
Azoknak a vállalatoknak a százalékos aránya, amelyek tervezték, tesztelték, vagy megvalósították a digitális átalakulást valamelyik területen (nem online vállalatok)
Pénzügy
Üzleti alaptevékenység 56%
Marketing 46%
Munkastílus átalakítása 43%
Call center 33%
Üzemeltetés és karbantartás 23%
Gyártóipar
Üzleti alaptevékenység 40%
Üzemeltetés és karbantartás 31%
Marketing 29%
Munkastílus átalakítása 29%
Logisztika 25%
Szállítmányozás
Üzleti alaptevékenység 36%
Munkastílus átalakítása 31%
Marketing 30%
Üzemeltetés és karbantartás 28%
Mobilitás 23%
Kiskereskedelem
Marketing 39%
Üzleti alaptevékenység 37%
Logisztika 26%
Munkastílus átalakítása 23%
Üzemeltetés és karbantartás 21%
Egészségügy
Üzleti alaptevékenység 32%
Üzemeltetés és karbantartás 25%
Munkastílus átalakítása 23%
Marketing 21%
Logisztika 18%
A felmérés eredményeinek bemutatását a következő bejegyzésben folytatjuk.
A felmérés weboldala (angol nyelvű): http://www.fujitsu.com/global/vision/insights/survey2/