Site icon TechAddikt

Fujitsu: az MI elterjedése a nagyvállalatok körében – meddig jutottunk?

A mesterséges intelligencia szélsebes fejlődésének korában szerintünk itt az ideje, hogy hátrébb lépve, távolabbról megvizsgáljuk, mi is történik éppen – áll a Fujitsu hivatalos hazai blogjának egyik legfrissebb bejegyzésében.

Az e-kereskedelem és a kiskereskedelem világában nyilvánvalóan tarol az MI. De hol tart az ipari nagyvállalatoknál? Sokan úgy gondolják, hogy ebben a szegmensben nem olyan ütemes, sokkal fokozatosabb a technológia terjedése. Fontos azonban, hogy túllássunk a hírverésen, számszerűsítsük a valós világban zajló folyamatokat, és feltárjuk az MI-technológia alkalmazásával kapcsolatos aggodalmakat.

Hogy érdemi és átfogó képet kapjunk a helyzetről, megbíztuk a Freeform Dynamics független elemzőcéget, hogy „hőmérőzze” számunkra az MI-megoldások és -platformok érettségét. A vizsgálatban sokféle szervezet 192 IT-vezetője és -szakembere vett részt. Közülük 41% a gyártószektorban dolgozik, vagy érdeklődik a gyártási megoldások iránt. A mintában emellett a pénzügyi szolgáltatópiac, a gyógyszergyártás és a kiskereskedelem szereplői is képviseltették magukat. A globális minta ország szerint összetétele a következő volt: USA (32%), Egyesült Királyság (31%), a többi európai ország (21%) és egyéb országok (16%).

Az eredmények áttekintése előtt érdemes arról is beszélnünk, hogyan jutottunk el oda, ahol ma tartunk. Egyre több eszköz csatlakozik az internethez (dolgok internete), és sokkal könnyebben elérhetőek a nagy tömegű adatok (big data). Ugyanakkor nagy teljesítményű számítási rendszerek állnak rendelkezésünkre, és jelentős előrehaladás történt a komplex konvolúciós neurális hálózatok algoritmusainak fejlesztése terén. A szerencsés együttállás eredményeként a mesterséges intelligencia – amely pár éve még távoli lehetőségnek látszott – elérhető közelségbe került. És úgy tűnt, szinte végtelen távlatokat nyit felhasználói előtt.

A vizsgálat ennek ellenére azt mutatja, hogy az MI-projektek nem feltétlenül zajlanak a hírverés alapján várható tempóban. A megkérdezettek több mint fele (54%) jelenleg nem kezeli prioritásként a mesterséges intelligenciát.

Többen mondták, hogy ebben maga a felhajtás gátolja őket: „Még a csapból is az MI folyik, ezért nehéz átlátni a marketingen” – mondta az egyik résztvevő. Egy másik az „induló és a folyamatos beruházási költséget és a kiszámíthatatlan megtérülést” említette a mesterséges intelligencia bevezetésének fő akadályaként.

Úgy véljük, hogy az emberek gyakran nincsenek tisztában azzal, mire lehet és érdemes használni az MI-megoldásokat – vagy éppen teljesen téves ismeretekkel rendelkeznek erről. A mesterséges intelligenciát gyakran összekeverik az automatizációs projektekkel, ami túlzó leegyszerűsítése a dolgoknak. Ha egy rendszer nincs úgy automatizálva és megépítve, hogy az idő előrehaladtával tanulásra legyen képes, aligha hívhatjuk MI-megoldásnak. Minden egyéb az „MI-ködösítés” sajnos egyre bővülő kategóriájába sorolható. Ezekben az esetekben az MI jól hangzó marketingjét alkalmazzák az automatizációs megoldásokra, hogy izgalmasabb színben tüntessék fel őket.

És most jön a meglepetés: az MI bevezetésének lassú üteme egyáltalán nem jellemző a gyártótevékenység iránt érdeklődő válaszadókra. Itt a megkérdezettek 53%-a már prioritásként kezeli az MI-beruházásokat. És ha azokat vizsgáljuk, akik még nem tartanak itt, de szeretnének, az eredmények még pozitívabbak. A teljes mintánál 60% kezeli prioritásként a mesterséget intelligenciát, vagy érzi úgy, hogy akként kellene kezelnie – a gyártóipari csoportban 72% ez az arány.

Úgy tűnik, hogy a gyártóipar szereplői valójában jobban „értik” az MI-t, mint a többi szektor vállalatai. Ezt támasztja alá az is, hogy ők sokkal nagyobb valószínűséggel gondolják, hogy az MI-megoldások fontosak az üzleti versenyképesség és a működési hatékonyság szempontjából (1. ábra). Ez részben valószínűleg annak köszönhető, hogy a gyártóvállalatok régóta foglalkoznak folyamatautomatizációval, és ezen a területen nyilvánvalóan látszik, hogy az MI-megoldások hozzájárulhatnak a hatékonyság és az eredményesség következő szintjének eléréséhez.

Hogyan használják a szervezetek ma a mesterséges intelligenciát?
Az MI legnépszerűbb felhasználási területe a működési hatékonyság javítása. 69% értett egyet abban, hogy a folyamatautomatizáció és a workflow-rendszerek relevánsak a mesterséges intelligencia alkalmazása szempontjából. Ez csak marginálisan előzte meg „az üzleti modellezést támogató fejlett elemzési és tervezési megoldások” és az „automatikus kockázatfigyelés és -kezelés” alkalmazási területeit – mindkettőt a válaszadók 68%-a említette.

A gyártóvállalatok körében itt is némileg koncentráltabbak az arányok. Ebben a szegmensben egyértelműen a „folyamatautomatizációs és a workflow-rendszerek” álltak az első helyen – 81% említette a fontos alkalmazási területek között.

Ha ezeket a használati preferenciákat összevetjük azzal, hogy valójában mire használják az emberek az MI-t, látszik, hogy az automatikus kockázatkezelés a jelenlegi összesítésben a legfejlettebb terület. 22% már aktív ezen a területen, és még magasabb azoknak az aránya, akik 12 hónapon belül ezt tervezik. Ha 3 éves távlatban vizsgáljuk a terveket, itt már 53% készül az automatikus kockázatkezelés bevezetésére. A „fejlett elemzés és tervezés”, valamint a „folyamatautomatizáció és workflow” növekednek a leggyorsabb ütemben, egyre közelebb kerülve a lista éléhez (55%).

A gyártóiparban a minőségellenőrzés a leggyakoribb használati terület. Lehet, hogy egyesek számára ez meglepő, pedig teljesen logikus, figyelembe véve az iparági prioritásokat és a fennálló szűk keresztmetszeteket. A minőségellenőrzés hagyományosan azon kevés terület egyike, ahol még mindig többnyire manuális folyamatokra támaszkodnak. Így ez különlegesen ígéretes szegmens az MI-alapú automatizáció alkalmazása szempontjából.

Exit mobile version