Site icon TechAddikt

Fujitsu: a CIO-k prioritáslistájának élén a biztonság

A Harvey Nash éves kutatása szerint az IT-vezetők (CIO) a biztonságot állítják a középpontba, ugyanakkor elégedetlenek digitális stratégiáik teljesítményével – olvastuk a Fujitsu magyarországi képviseletének hivatalos blogoldalán.

Az internetes biztonság került az első helyre a szervezetek stratégiai prioritásainak listáján – állapította meg a Harvey Nash és a KPMG legfrissebb éves kutatása. A 4000 globális IT-vezető bevonásával, az év első negyedévében lebonyolított 2018-as CIO-kutatásból (CIO Survey 2018) kiderült, hogy a szervezetek közel fele (49%) kiemelt prioritásnak tartja a biztonságot, ami 23%-kal magasabb, mint egy évvel korábban.

Az elmúlt év geopolitikai feszültségei és széles körben ismertté vált kibertámadásai fényében a jelentés szerint ez nem meglepő. Szerencsére az IT-vezetők biztosak abban, hogy élvezik a cégvezetés támogatását, és képesek hatásosan védekezni a veszélyek ellen. Több mint kétharmaduk (68%) úgy nyilatkozott, hogy vállalata vezetője biztosítja számára a szükséges támogatást, és a túlnyomó többség (86%) véleménye szerint „nagyon felkészült” (22%) vagy „elég jól felkészült” (64%) a támadások azonosítására és kezelésére.

A CIO-k második leggyorsabb ütemben erősödő prioritása egy rokon terület: a működési kockázatok és a megfelelés kezelése. A megkérdezettek 38%-a említette ezt kiemelt prioritásként, ami 12%-kal több, mint tavaly. A növekedés jelentős részben annak köszönhető, hogy a nagy visszhangot kiváltó adatvisszaélések (pl. a Cambridge Analytica-botrány) és a GDPR-felkészülés nyomán erősödött az adatvédelemre irányuló közfigyelem.

A prioritásokat a digitális átalakulás határozza meg

Bár a biztonság és a megfelelés fontossága nőtt a kihívások között a legnagyobb mértékben, az IT-vezetők stratégiai prioritásait elsősorban az határozza meg, hogy a digitális átalakuláshoz kapcsolódóan fokozniuk kell a hatékonyságot és a versenyképességet. Az „üzleti folyamatok továbbfejlesztésének” igényét 5%-kal többen jelölték meg, mint tavaly, így ez is stratégiai prioritássá vált – együtt a következő két kihívással: a működési hatékonyság növelése” (nincs változás) és „egységes, stabil IT-teljesítmény biztosítása az üzleti terület számára” (2%-os csökkenés).

Az is bebizonyosodott, hogy amint a szervezetek előre haladnak a digitalizálódás útján, és képessé válnak az eredményesebb innovációra, ennek a képességnek a kiaknázása is előkelő helyre kerül a prioritások listáján. Azoknál a cégeknél, amelyek különösen eredményesnek értékelték magukat a digitális technológiák alkalmazása és/vagy a vonzó ügyfélélmény létrehozása terén, „az innovatív új termékek és szolgáltatások fejlesztése” volt a legfőbb prioritás (a minta egészét tekintve ez csupán a hatodik helyen állt). „A legbefolyásosabb és legsikeresebb CIO-k a bevételszerzést teszik az első helyre a prioritások között – mutat rá a jelentés.

Ezzel együtt bizonyos jelek arra utalnak, hogy az ügyélközpontú digitális szervezetté válás nem halad olyan zökkenőmentesen, mint ahogy azt sokan szeretnék. Az informatikai vezetők 78%-a mérsékelten eredményesnek vagy ennél rosszabbnak értékeli digitális stratégiáját, míg több mint harmaduk (35%) szerint cégük nem talál, illetve nem tud házon belül kiképezni megfelelő digitális készségekkel rendelkező embereket. Ezen túlmenően, a cégeknek csak körülbelül egynegyede képes a vonzó ügyfélélmény megteremtésére (öt fontos kapcsolódó kompetencia értékelése alapján).

Egyre kevesebb a „Big bang” projekt

A kutatás egyik érdekes megállapítása, hogy a tavalyinál kevesebb vállalat (32%) dolgozik a vállalat egészére kiterjedő digitális stratégiák megvalósításán. Ennek nem egészen világos az oka, de összhangban van a nagyszabású, központosított IT-projektek népszerűségének általános csökkenésével. Ahogy a jelentésben idézett egyik CIO fogalmaz: „Az iparág egészében megfigyelhető az agilis működési modellre és munkamódszerre való átállás, amelynek célja a technológia és az üzleti terület egyesítése. Az értékteremtéshez több évet igénylő, hosszú IT-projektek kora lejárt.”

Ezt a kutatás néhány többi adata is alátámasztja. Jelentős mértékben lassult például az outsourcing terjedése (mindössze 32% tervezi a kiszervezett szolgáltatásokra fordított összeg növelését, ami a 2008-as pénzügyi válság óta a legalacsonyabb arány), miközben a felhőszolgáltatások használata és az árnyékinformatika terjed. A megkérdezettek kétharmada (67%) nyilatkozott úgy, hogy az IT-költés bizonyos (5% és 50% közötti) hányadát az IT-részlegen kívül kezelik.

Jó hír, hogy az IT-költségkeret és -létszám egyaránt nő. A CIO-k közel fele számolt be mindkét területen bővülésről, ami a kutatás 20 éves történetében az eddigi legmagasabb arány. Ez valószínűleg az IT üzleti sikerben játszott kritikus fontosságát tükrözi – nem csupán a rendszerek védelmének és működőképességének fenntartása, hanem az innovációhoz és a versenyképesség erősítéséhez szükséges digitális keretrendszerek kiépítése és használata szempontjából is.

A CIO befolyása valószínűleg nem csökken

Ami az informatikai felsővezetők szerepkörének változását illeti, a felszínen a befolyás enyhe csökkenése érzékelhető, tekintve, hogy a tavalyinál 8%-kal kevesebben számoltak be befolyásuk növekedéséről. Ez amiatt is lehet, hogy egyes szervezetek a CIO-feladatok egy részét más vezető IT-szerepkörök betöltőire ruházzák át – a biztonságot az információbiztonsági vezérigazgató-helyettesre (CISO), a digitális átalakulást a digitális vezérigazgató-helyettesre (CDO) stb. Ennek ellenére a IT-vezető stratégiai befolyása változatlanul magas. „A sikeres CIO-k a kontroll helyett inkább befolyásolásra törekszenek, és új utakat keresnek a bizonytalan környezetben való navigáláshoz. Sokan tevőleges szerepet vállalnak az árnyék IT terén, hogy a területet kifehérítve megvalósíthassák annak aktív irányítását és támogatását” – mutat rá a jelentés.

A digitális vezérigazgató-helyettes pozíciója is erősödik. A válaszadók több mint fele rendelkezik megbízott vagy külön kinevezett CDO-val – és ez az arány még nagyobb a digitális átalakulás terén magukat eredményesnek valló vállalatok körében. Az esetek többségében azonban a megbízott CDO nem más, mint a CIO. „A CDO-ként is működő CIO-k és a külön kinevezett CDO-k aránya kettő az egyhez” – derül ki a jelentésből. Ugyanakkor, a szerepkörök világos elkülönítése (még ha ugyanaz a személy is tölti be őket) minden jel szerint fokozza a digitális hatékonyságot.

A kutatási eredményekből ítélve egyértelműen jobban teljesítenek a digitálisan hatékony, ügyfélközpontú szervezetek. Azon túl, hogy több figyelmet fordítanak az innovációra, 38%-kal nagyobb valószínűséggel nyereségesebbek a többieknél. Ha más nem, ez feltétlenül arra kell, hogy ösztökélje a digitalizáció terén egyelőre küzdelmes időszakot élő vállalatokat, hogy ne adják fel a harcot, és törekedjenek kitartóan céljuk elérésére.

Exit mobile version