Iparági szinten 1999-2000 óta van napirendben a dolgok internete, az Internet of Things (IoT). Visszatekintve döbbenetes, mennyire korlátozottak voltak akkoriban a vele kapcsolatos várakozásaink. A Fujitsu magyarországi blogjáról szemezgettünk – jöjjön néhány gondolat az IoT jövőjéről Dr. Joseph Reger-től, a Fujitsu technológiai vezérigazgató-helyettesétől.
A legtöbben abban látták a lehetőséget, hogy a számítógépek képesek lesznek önállóan, emberi adatbevitel nélkül információkat gyűjteni a körülöttük lévő világról. Csak kevesen jutottak messzebbre ennél.
A negyedik ipari forradalom (az Ipar 4.0) beköszöntével korábban elképzelhetetlenül sokféle forrásból kezdtünk adatokat gyűjteni, és ezeket az adatsorokat kombinálva olyan üzleti felismerésekhez jutunk, amelyek számos ágazatban forradalmasítják a döntéshozást. És ez még csak a kezdet. Egy éven belül további változásokra számíthatunk a dolgok internetének hasznosításában. De ahhoz, hogy az iparág tovább fejlődhessen, új kihívásokat is le kell győznünk.
Íme, néhány az idén várható fontos trendek közül:
Az IoT-adatok tömegeinek szűrése: Már ma is képesek vagyunk egymástól független, sokszínű adatsorokból felismerésekhez jutni, ám sok vállalat „a biztonság” kedvéért gyűjti az adatokat, és így olyan óriási adattömeget halmoz fel, amelynek a kezelésére nem igazán van felkészülve. Várakozásom szerint az idén ennek meg kell változnia, mert már sokkal több IoT-adatot fogunk gyűjteni, mint aminek az elemzésére, értelmezésére, sőt akár csak költséghatékony tárolására képesek vagyunk. Rá kell ébrednünk, milyen fontos törölni azokat az átmeneti adatokat, amelyek valószínűleg soha semmilyen értéket nem fognak hordozni. Ez a terület várhatóan több figyelmet kap majd az eddiginél 2018-ban.
A gépek előretörése: A hálózatokkal egyre inkább átszőtt világban 2018 lesz az az év, amikor az IoT-eszközök az emberek helyett a más intelligens termékekkel folytatott együttműködésre kezdenek majd nagyobb figyelmet fordítani.
Az az IoT-eszköz, amely nehézkesen cserél adatokat egy másik géppel, nem számíthat nagy jövőre, mivel nem tud beépüli abba az automatikus értékláncba, amely a nyújtott szolgáltatások utáni (mikro)fizetéseket integrálja, és automatikusan dokumentálja a saját használatát és az általa támogatott adatfolyamokat.
Gyors piaci konszolidáció: Jelenleg mintegy 900 IoT-platform létezik, de feltehetően nem mindegyik éri meg az év végét.
Formálódóban vannak a globális szabványok (pl. az OPC UA az ipari automatizációt támogató M2M-kommunikációban) és a szegmensspecifikus funkciók (pl. biztonsági követelmények), amelyek ki fogják szorítani a szállítóspecifikus és a különálló platformokat. Jelenleg csak nagyon kevés IoT-platform felel meg ezeknek az új szabványoknak, de ez valószínűleg gyorsan változni fog. Az ökoszisztéma kiépítése kulcsfontosságú az IoT-platformszolgáltatók túlélése szempontjából.
2018 az IoT-biztonság éve: a „dolgok” szintjén, azaz például az érzékelőkkel figyelt gépeknél eddig nem jelentett komoly problémát a biztonság, hiszen az eszközök erősen korlátozott körben kommunikáltak.
Ez mára teljesen megváltozott, és jelenleg az ennek nyomán beépített korlátozott biztonsági mechanizmusok akadályozzák a leginkább, hogy üzleti értéket nyerjünk ki az IoT-ből. Az IoT-biztonság az utóbbi években szerencsére sok szempontból érettebbé vált, elindult a globális szabványosítási folyamat, a szakértői szintű IoT-biztonsági tanácsadás és rendszerbevezetés virágzó üzletággá nőtte ki magát. Ezért arra számítok, hogy az idén a biztonságos azonosítóknak és vállalatközi kommunikációnak köszönhetően gyorsuló ütemben terjed majd az IoT. A következő szakaszban a szerződéskezelés és a mikrofizetés új módszerei jelennek meg, amelyek potenciálisan tovább javítják az értéklánc működésének hatékonyságát, főként a KKV-k számára. A letagadhatatlansági problémák megoldására alkalmas blockchain-alapú folyamatok alkalmasak lehetnek arra, hogy garantáljuk velük a különféle méretű vállalatok globális üzleti tranzakcióinak biztonságát.
A B2C helyett a B2B ösztönzi az IoT terjedését: 2018-ban arra számítunk, hogy a vállalatok közötti (B2B) üzleti kapcsolatokat támogató IoT-beruházások és fejlődés üteme jóval meghaladja majd a fogyasztói (B2C) projektekét. Az IoT-képességeket gyorsabban beépítik a B2B-termékekbe, mint a fogyasztói piacra szánt megoldásokba.