Ma még egyedül van a Toyota kínálatában a bZ4X elektromos crossover, rövid időn belül azonban egy egész családot teremt köré az autógyártó. Akár hat további villanyautó érkezhet 2025-ig.
Amikor a Toyota elnöke, Akio Toyoda tavaly év végén vázolta a vállalat elektromos mobilitási elképzeléseit, prezentációjához egy sor érdekfeszítő tanulmányautó biztosította a hátteret. Ezeknek műszaki paramétereiről akkor nem beszélt a Toyota, ahogy a bevezetés pontos dátumáról sem ejtettek szót. Az előbbieket továbbra is csak sejthetjük, ami azonban a piacra lépés részleteit illeti, ma már tudhatjuk, hogy az autógyártó meglehetősen rövid határidőt szabott magának: az értesülések szerint 2025-re nem kevesebb, mint hét, eleve akkumulátoros elektromos hajtásra fejlesztett modellt kínál ügyfeleinek a márka.
Ezek közül az első, a Toyota bZ4X már kapható, ami azt jelenti, hogy a fennmaradó hat típusra nagyjából három és fél év jut – azaz átlagosan félévente vezet majd be egy-egy új elektromos modellt a gyártó. Ezek többsége, ha nem az összes, a bZ4X alapját is képező e-TNGA platformra épül majd, ami azt jelenti, hogy elektromos architektúrájuk (azaz akkumulátoruk, töltőjük és villanymotorjaik) többé-kevésbé megegyezik majd az elektromos crossoverével.
Ez elsőkerék-hajtású kivitelben 204 lóerős teljesítményt, 265 Nm-es forgatónyomatékot jelent; dupla villanymotoros, összkerékhajtású konfigurációban marginálisan nagyobb, 217,5 LE-s teljesítményt, ám jelentősen megnövelt, 336 Nm-es forgatónyomatékot kapunk. Ezeknek mindkét verzióban egy akár 150 kW-tal tölthető akkumulátorcsomag biztosítja az energiát, amelynek kapacitása 10 év vagy egymillió kilométer után is garantáltan eléri az eredeti, 71,4 kWh-os érték 70%-át. Az autó új korában elméletileg 516, illetve 470 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, de a fentiek értelmében 10 évnyi használat elteltével is 360, illetve 330 kilométerrel számolhatunk majd.
A Toyota további villanyautói minden jelentős piaci szegmenst lefednek majd. A tavaly decemberben felvezetett koncepciójárművekből kiindulva idővel további hat szabadidőjárművel, egy pickuppal, egy furgonnal, két sportautóval, egy szedánnal, valamint egy (vélhetően autómegosztó szolgáltatásoknak szánt, és potenciálisan fejlett önvezetésre is képes) mikrojárművel számolhatunk. Ez persze több mint kétszer annyi jármű, mint amennyit 2025-re bemutatni tervez a Toyota – a többiek, kiegészülve néhány további, ma még nem ismert típussal, az évtized végéig lépnek majd piacra.
Az azonban már ma is tudható, hogy melyik lesz a bZ4X után a második modell a bZ családban: egy szedán, amely külső méreteiben a Corollához fog hasonlítani, helykínálatában azonban közelebb áll majd a Camryhez, köszönhetően az elektromos architektúra minimális helyigényének. A tanulmányautó formailag egyértelmű rokonságot mutatott a bZ4X-szel, és ez várhatóan a végleges szériamodellnél is így lesz.
Az elegáns orrkialakítás, az elnyújtott tetővonal és az impozáns tengelytáv egy kifejezetten progresszív sziluettet eredményez, amely új korszakot nyit az autóipari formatervezésben. A négyajtós limuzin várhatóan módosítások nélkül kapja meg a Toyota bZ4X hajtásláncait, ám kisebb homlokfelülete és kedvezőbb légellenállása miatt néhány százalékkal takarékosabb lesz annál, azaz egy feltöltéssel még messzebb tud majd elmenni.
Ami a többi modelleket illeti, csak valószínűsíteni tudjuk, hogy elsősorban a szabadidőjárművekre fog koncentrálni a Toyota. Egy kisebb és egy nagyobb testvért is kap majd a bZ4X – az utóbbi minden bizonnyal nagyobb kapacitású akkumulátorral, dupla villanymotorral és akár 313 lóerős rendszerteljesítménnyel lép majd színre. Mellettük pedig remélhetőleg gyártásba kerül a paletta egyik legizgalmasabbnak ígérkező tagja is: egy retro stílusú, kompakt terepjáró, amelynek előtanulmányát a közelmúltban megválasztották az év legszebb koncepciójárművének.