2012-ben talán az addigi legkomolyabb rosszfiú tűnt fel a Far Cry 3-ban. Vaas egyszerűen telitalálat karakter volt egy amúgy finoman összepakolt játékban, amely nem csak szép volt, hanem tartalmasnak is ígérkezett – ezt viszont nehéz felülmúlni. Sikerült-e a 4. résznek túllépnie a 3 sikerein?
A Far Cry 4 megtévesztő. Ezt arra értem, ahogy a játék kezdődik: ugyanúgy elfog az akkor még nem éppen gonosznak tűnő Pagan Min és bandája, majd amikor a Golden Path névre hallgató csapat megtalál minket, azonnal fordul a kocka. De még hogy is fordul…
Éld túl
Már a prológban is komolyan megmutatkozódik, ahogy szép lassan eltér a harmadik résztől a 4-es. Adott a feladat: jussunk túl a gépfegyveres emberkéken, akik bizony egész gyorsan ledarálnak minket, ha észrevesznek. Hogyan állnánk hozzá?
Rejtőzködve? Megoldható. Dobjunk egy követ figyelemelterelés céljából, hogy kitisztuljon az út előttünk – hozzáteszem, az az út nem biztos, hogy olyan egyértelmű, mint ahogy gondolnánk. Oké, hogyan tovább? Van-e értelme végig csak lopakodni a toronyig? Nem biztos az.
Offenzíven meg nem játszhatunk állandóan; a Far Cry 4 ugyanis eleinte masszív seggberúgásokkal díjazza a Rambo-féle stílust. Fedezz fel és fejlődj: meg kell figyelni, hogy melyik ellenfél késelhető le, hogy elvehessük fegyverét és tárgyait… aztán már játszhatunk komolyabban is. Persze hiába regenerálódunk (plusz hiába van gyógyítókészletünk, ami korlátozott számú!), egyszerűen ki kell használni Kyrat vadvilágát.
…mert igen, visszatérnek az állatok, akik bizony a segítségünkre lehetnek! Nyúzzunk meg egyet, aztán hajítsuk le egy magaslati pontról – na ebből lesz bőven… – a csalit. Emitten jön egy termetes medve, aki kettéharapja a fél csapatot, aztán mehetünk takarítóbrigádként kiüríteni a hátramaradt ellenfeleket. (Vagy ha pechünk van, az épp megszerzett zsákmányunkat elveszi valamelyik vadállat… épp megnyúztam egy gazellát, amire egy tigris letámadott. Komoly élmény!)
Fejlődj
Ó igen, a szintlépés örömei. Addiktívvá teszik az élményt… ami amúgy kb. annyival jellemezhető, hogy adott egy kis számú eszköztár, és abból tessék alkotni valamit, amivel Ajay (ő lenne a főszereplő) túlélhet mindent és mindenkit.
Kyrat területe nagy (komolyan: NAGY), mégpedig olyan mértékben, hogy ha van kb… hm, úgy durván 300 ezernyi fizetőeszközünk, akkor megvehetjük a térképek nagyobbik részét. Vagy inkább fegyvereket. Vagy töltényt. Vagy…
A fenébe már, itt bizony megvan a szabadságérzet. Ezt ki kell mondanom. Ezt ha megtetézzük a szintlépés által szerezhető skillekkel (és abból bizony bőven van), akkor kimondhatom: egy többnyire nyílt világban játszódó túlélő FPS-ről beszélek. És nem zombis értelemben. A fegyverekről meg még nem is beszéltem komolyabban: nos, itt is van ám fejlődés! Eleinte egyszerűen nem rendelkezünk kellőképp erős (vagy pontos!) lőfegyverekkel, holott talán pont az adhatná meg a lehetőséget egy sikeresebb vadászat eléréséhez. Mert meghalni, azt meg fogunk, bár nem olyan sokszor, mint a Dark Souls esetében.
Kooperatívan
…még jobb. A végső értékeléshez tessék majd fél csillagot hozzáadni, ha erre lehetősége van az olvasónak, ketten ugyanis még hangulatosabb Kyrat felfedezése, legyen az pl. valaki láb alól eltétele, egy adott állat levadászása, vagy akár a fő történet felgöngyölítése. Mert tartalomra nem lesz panasz, szerintem ebbe a játékba lazán bele lehet tolni 20-25 órát alsó hangon, ha minden egyes tornyot meg szeretnénk szerezni a Golden Path számára. (Mondjuk itt lesznek majd olyan részek, ahol vissza próbálják foglalni tőlünk azokat – nem muszáj mindegyikbe beleavatkozni)
Van-e hibája?
Nos… talán a karaktereket nem tartom annyira karizmatikusnak. Jason után Ajay nem nagy változás, Vaas után Pagan bár tényleg érdekes újítás, de maximum csak felérni tud az őrült kalóz szintjére, túljutni rajta nem fog. Ezen felül maximum még annyit mondhatnék „rossznak”, hogy a játék megtanulásához türelem kell. Ez nem díjaz azonnal. Aki türelmesen belátja hibáit, később fejlődésre avanzsálva eljuthat a siker kapujáig.
…és ezt talán teljesítette a Far Cry 4 is, amely a PlayStation 4-es verzióban nagyon durván fest és azért a PS3-as kiadás sem annyira bűnronda. Érdemes beruházni rá. Más, mint a 3 – ez egy távol-keleti élmény, amely a videojátékok legújabb Orient Express-e is lehetne, de nem akar az lenni.
Forrás: PS4Pro.eu / Herpai Gergely
Cikk forrás: http://ps4pro.eu/hu/2014/11/19/far-cry-4-egy-tulelo-tortenete/