A Gemius évek óta kutatja a mobileszköz felhasználóinak szokásait. 2016-ban sincs ez másképp, az évente közzétett gemiusMobileTracking kutatás átfogó képet ad arról, hogy mi magyarok mit és hogyan fogyasztunk az okostelefonokon és tableteken.
A 15 éven felüli magyar internetezők kétharmadának van okostelefonja, szintén kétharmaduk rendelkezik laptoppal/notebookkal. A netezők negyede tablet tulajdonos. Mindhárom eszköz penetrációja nőtt 2015-höz képest, a laptopoké/notebookoké 10, az okostelefonoké 9, míg a tabletek penetrációja 1 százalékponttal. A családosokra jellemzőbb, hogy rendelkeznek a felsorolt eszközökkel.
Tízből kilenc felhasználó netezik az okostelefonján, ez a tevékenység az 50 éven felüliekre kevésbé jellemző.
A mobilosok csoportjai
Az okostelefonosokat 5 csoportba osztottuk fogyasztási szokásaik és a készülékhez való viszonyuk alapján. Harmaduk az ’Egyszerű nagyszerű’ csoport tagja, ők zömében 30-49 éves, városi, középfokú végzettségű fogyasztók, akik a készülék praktikus, egyszerű funkcióit használják leginkább. A mobilos alkalmazásokért kevésbé hajlandóak fizetni, inaktívak a közösségi oldalakon.
A Gemius felmérése szerint a fogyasztók negyede az Y generáció csoport tagja. Nagyon fiatal, 50%-ban 29 év alatti, nagyvárosi fogyasztók. 1-10 mobil alkalmazást telepítettek a készülékükre, az applikációkért való fizetési hajlandóság ennél a csoportnál a legmagasabb. Sokféle tartalmat fogyasztanak illetve rendkívül aktívak a közösségi oldalakon; ők azok, akik kihasználják a készülékük valamennyi funkcióját.
A Nagyágyú csoportba a fogyasztók ötöde került, inkább férfias kategória, felsőfokú végzettségű felhasználókkal. Erős hajlandóságuk van arra, hogy mobil alkalmazásokért fizessenek, emellett sokféle tartalmat fogyasztanak és aktívak a közösségi oldalakon. Bluetooth-t, okostévét és hangszórót csatlakoztatnak a készülékükhöz. Számukra a készülék a munka szerves része.
Az Instagirl csoportba az okostelefon tulajdonosok tizede tartozik. Fiatal vidéki nők csoportja, akik sokféle tartalmat fogyasztanak; ők a legaktívabb közösségi média használók. Okostelefon-függők, nagy arányban osztanak meg saját maguk által készített fotókat.
A Kommenthuszár csoportba a fogyasztók 15%-a tartozik. 18-29 éves, középfokú végzettségű fiatalok, akik sokféle tartalmat fogyasztanak, hajlandóak lennének fizetni filmért, online és offline zenéért, e-bookért, társkeresésért. Kommentelnek híreket, blogokat, számukra az okostelefon a játékokról és az applikációkról szól.
A keresőmotorok és a közösségi média aranykora
A válaszadók fele második-harmadik okostelefon készülékét használja jelenleg. A válaszadók 95%-a telepített alkalmazást a telefonjára, de csak 18%-uk fizetett már applikációért. Ahogy 2015-ben, úgy 2016-ban is a kereső tartalmat fogyasztják a legtöbben, ezt követi a közösségi és a navigáció. Legkevésbé az előfizetéses műsorszolgáltatást, a társkeresést és a helykereső, ajánló tartalmakat fogyasztják.
A válaszadók fele aktív a közösségi oldalakon: 35%-uk oszt meg saját maguk által készített fotókat, negyedük állapotfrissítést tesz közzé, 14%-uk kommentel híreket, blogokat. A diákok a legaktívabbak.
A tablet inkább szórakoztat
A tablet tulajdonosok 44%-a média fogyasztás céljából vásárolta a készülékét. 45%-uk kizárólag WiFi hálózaton keresztül internetezik.
A tableteket sokféle helyzetben használják, a válaszadók fele ágyban, 42%-uk utazás közben, 41%-uk pihenés, relaxáció alatt használja a készüléket – derül ki a Gemius kutatásából. A 18-29 évesek multitaskingolnak, ők inkább használják a tabletet tévénézés, rádióhallgatás, étkezés, családi/baráti együttlét, számítógépezés, vásárlás és főzés közben.
Míg 2015-ben a tableteken a kereső, úgy 2016-ban a videó tartalom a legnépszerűbb.
A kutatás 2223 fős mintával készült, az adatfelvétel ideje: 2016. január 27- február 8. Az eredményeket a 15 éven felüli magyar internetezőkre súlyozta a Gemius nem, kor, településtípus és végzettség szerint. A kutatásnál pop-upos kérdőíves módszertant használtak.