A Kaspersky Lab és a B2B International felmérése szerint, a felhasználók közel egyharmada még mindig nem túl elővigyázatos az online vásárlások során.
Ami amellett, hogy a saját pénzüket kockáztatják, veszélybe sodorhatják a bankokat, és az e-fizetési rendszereket is, akiknek probléma esetén meg kell téríteniük az ügyfél kárát. Ahhoz, hogy a veszély esélyét a minimumra szorítsuk, az online tranzakció minden résztvevőjének meg kell tenni a szükséges biztonsági intézkedéseket.
A kiberbűnözők nem csak a bankkártya adatainkra tartanak igényt, az online bankfelületekhez szükséges belépési adataink, és az e-fizetési felületek felhasználói fiókjaink is határozottan az érdeklődésük középpontjában vannak. Így aggodalomra adhat okot, hogy a válaszadók 26 százaléka elismerte, hogy nem sok figyelmet fordított arra, hogy milyen a biztonsági szintje azoknak az oldalaknak, ahol megadta személyes vagy pénzügyi adatát. Továbbá a megkérdezettek 17 százaléka nem tesz lépéseket, hogy megóvja a jelszavait, amelyeket érzékeny források eléréséhez használ, 16 százalékuk pedig magabiztosan kijelentette, hogy “ritkán fordul elő olyan kiberbűncselekmény, ahol pénzt lopnak, és nem valószínű, hogy velem fog megtörténni”.
A felmérésből kiderült, hogy a válaszadók 26 százaléka olyan eszközön tárolja a pénzügyi adatait, amelynek van internet-hozzáférése. Ez önmagában nem jelentene akkora kockázatot, ha mindig gondoskodnának olyan speciális programok használatáról, amelyek a tárolt adatokat védik. Azonban sajnos erről sokan elfeledkeznek. Példának okáért, az Android felhasználók 47 százalékának van telepítve biztonsági megoldás az eszközén. Még rosszabb, hogy az okostelefonok 26- és az androidos tabletek 43 százaléka még egy olyan alap védelemmel sincs ellátva, mint a jelkód használata a készülék feloldása előtt.
Mindeközben egyre több felhasználó tapasztalja meg első kézből, hogy a kiberbűnözők a pénzügyi adatokra vadásznak. Az elmúlt 12 hónap során a válaszadók 44 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kapott olyan gyanús e-mailt, amelyben a feladó banki alkalmazottnak adta ki magát, és a jelszavát vagy más adatait kérte a címzettől. Továbbá a felhasználók 17 százalékát olyan weboldalakra irányították át, amelyek az e-fizetési fiókjukhoz tartozó hozzáférést kérték.
“Amikor a felhasználók figyelmen kívül hagyják a biztonsági intézkedéseket, könnyen a csalók áldozatául eshetnek. Azonban ezt a hanyagságot gyakran a bankok fizetik meg. A sokszor nem túl elővigyázatos felhasználók mellett a bankoknak és e-fizetési szolgáltatások működtetőinek muszáj bebiztosítani magukat a pénzügyi és reputációs kockázatok ellen, azáltal, hogy speciális, kiberbűnözést megelőző biztonsági megoldást választanak.”- mondta Ross Hogan, a Kaspersky Lab Csalásokat megelőző osztályának globális vezetője.
A Kaspersky Fraud Prevention olyan személyre szabott védelmet nyújt, amely lehetővé teszi a bankoknak, fizetési szolgáltatóknak, e-kereskedelmi cégeknek, hogy megelőzzék a csalásokat a saját online és mobil felületeiken. Ezek a megoldások hatékonyan védik a vépont felhasználókat és a cégeket is, hogy biztonságos fogyasztói élményt biztosítsanak. A Kaspersky Fraud Prevention megoldás blokkolja a felhasználó-lopásokat, adathalászati kísérleteket, valamint megfékezi és eltávolítja a malware fertőzéseket.
Javasolt, hogy a felhasználók több platformos biztonsági megoldást válasszanak, mint a Kaspersky Internet Security – multi-device 2015, amely nem csak egy általános védelmet nyújt a kiberfenyegetések ellen, de speciális eszközei révén biztonságban tudhatjuk online fizetéseinket is, a Windows PC-re telepíthető Safe Money segítségével.