Karl 10 éve dolgozik különböző szerepkörökben és területeken (marketing, átalakulás, projektirányítás, vezetői tanácsadás) az IT-iparágban. Jelenleg ügyfélélményért felelős vezetőként adatokkal és az ügyfeleknek nyújtott tanácsadással foglalkozik. Azt vizsgálja, hogyan tudják az ügyfelek és a partnerek sikeresen lebonyolítani a komplex adatprojekteket és kiépíteni a jövőbeni működésükhöz szükséges ökoszisztémát.
Ön mit gondol az adatok fontosságáról? Vajon a vállalatok már teljes mértékben kiaknázzák a bennük rejlő értéket?
A jelek szerint nem. Annak ellenére sem, hogy egyre több vállalat méri fel, milyen lehetőségek rejtőznek adataiban, amelyek segítségével felturbózhatja működését, és a mesterséges intelligenciát, illetve az adattudományt bevetve az élre törhet saját területén.
Nemrég megbíztuk a Freeform Dynamics elemzőcéget, hogy végezzen felmérést az üzleti adatok felhasználásáról a szervezeteknél. A vizsgálatban több mint 400 európai szervezet vett részt, izgalmas eredménnyel.
A vizsgálat egyértelmű összefüggést mutat az adatvezérelt stratégia és az üzleti teljesítmény között (lásd az 1. ábrát). Azonban csak a vállalatok elenyésző kisebbsége (kevesebb mint 5%) tekinthető valóban adatvezéreltnek. A szervezetek többsége előtt még hosszú út áll. Ha érdekli, hol helyezkedik el vállalata ezen a skálán, online eszközünk segítségével megtudhatja.
A Fujitsu hét olyan tényezőt határozott meg az adatvezérelt átalakulás útján elinduló vállalatok számára, amelyek gyorsítják az előrehaladást, és segítenek elkerülni a buktatókat.
1. tényező – Együttműködés az üzleti területtel a kulturális változás ösztönzése érdekében
Tekintve, hogy a vállalatok 95%-ánál még nem adatvezérelt a működés, kézenfekvő a kérdés: mi tartja őket vissza? Persze az adatvezérelt szervezetek kis aránya valójában egyáltalán nem meglepő. Összetett feladatról van szó, amelynek teljesítéséhez sok akadályt le kell küzdeni. A változást a felsővezetői támogatás hiánya, a kulturális ellenállás és a belső politikai erőviszonyok mellett az egyes szervezeti egységek tudás- és készséghiánya, költségvetési problémák vagy az adatok széttagoltsága is hátráltathatja.
A kulturális változás eléréséhez nélkülözhetetlen az üzleti érintettekkel folytatott együttműködés – csakúgy, mint egy olyan kompetens partner és tanácsadó bevonása, aki az első lépéstől az utolsóig támogatni tudja a folyamatot. Ez volt a helyzet a portugál társadalombiztosítási hivatalnál is. A Big Data rendelkezésre állt, de jobb elemzési adatokra volt szükség ahhoz, hogy észleli tudják a visszaéléseket a táppénzigényléseknél. Helyi partnerével, a WWS-sel közösen a Fujitsu olyan analitikai platformot épített ki, amely képes több forrásból hatékonyan begyűjteni az adatokat, és sablonok, vizualizációs eszközök használatával, egyszerűen elvégezni a csalások azonosításához szükséges elemzéseket. Ennek eredményeként jelentősen csökkent a visszaélések előfordulása, ami 200 millió eurót takarított meg a szervezet számára.
2. tényező – Amit nem látunk, azt használni sem tudjuk – az adatok jelenlegi helyének pontos felderítése
Valószínűleg Önöknek is van elképzelése arról, milyen projekttel lehetne átalakítani a szervezetüket. A Fujitsu részletes folyamatlépésekkel és bevált „co-creation” módszerrel dolgozik, amelynek első lépése az adatok felderítése, megkeresése és kategorizálása, majd pedig üzleti igényekre és lehetőségekre való leképezése. Ezzel a módszerrel mérsékelhető a komplexitás.
3. tényező – Jövőbiztos adatarchitektúra kidolgozása
A következő lépés egy olyan jövőbiztos adatarchitektúra létrehozása, amely támogatja az üzleti célokat, és lehetővé teszi, hogy a jövőben ne kelljen három évente mindent újra lecserélni. Ezzel kapcsolatban érdemes elolvasni kollégánk, Manju Oommen nemrég írt blogbejegyzését a Fujitsu DDTS (Data-Driven Transformation Strategy) architektúrájáról [hivatkozás].
A kellő rugalmasságot és az agilis növekedést biztosító, megfelelő fogyasztási modell kiválasztásához fontos a szabad döntés lehetősége az infrastruktúra terén. A hagyományos finanszírozási modelleknél gyakran nincs összehangolva a kapacitás és az igény, így a cégnek vagy több kapacitásra lenne szüksége a meglévőnél, vagy a rendelkezésre álló infrastruktúra csupán kis százalékát használja ki. Ezekbe a modellekbe a szezonalitás vagy a gyors növekedés követéséhez szükséges agilitást is ritkán építik be.
A Fujitsu új, használat szerint fizetendő (pay-per-use) fogyasztásalapú uSCALE modellje a helyszíni infrastruktúrára alkalmazható felhőszerű finanszírozási modellel biztosítja ezt az agilitást. Az ügyfél csak azért fizet, amit használ, és igény szerint, rugalmasan skálázhatja fel- és lefelé a kapacitást, egyszerűen kiszámítható havi költséget fizetve.
4. tényező – Az adatplatform védelme – ez tárolja a legfőbb értéket
Tekintve, hogy az adat a vállalat számára a legkritikusabb érték, nyilvánvaló, hogy komoly védelmet igényel. Az elosztott adatok védelme még nehezebb feladat, amelyhez új adatmentési koncepcióra van szükség. Ráadásul a külső hálózatok és a nyilvános felhő kívül esnek a vállalat befolyásán. A legtöbb szervezet számára kihívást jelent a biztonsági szabályok teljes heterogén IT-környezetre kiterjedő, egységes érvényesítése. Ehhez átfogóan ismerni kell a biztonsági követelményeket, és pontosan fel kell mérni, mi áll rendelkezésre, és mi hiányzik. A kihívás teljesítéshez a felhőnatív és felhősemleges biztonsági készségek kombinációjára van szükség – ennek pedig a szervezetek többsége még nincs a birtokában. Tapasztalt rendszerintegrátorként a Fujitsu értékes segítséget nyújthat e hiányosság megszüntetéséhez.
5. tényező –A saját szakértelmén túl vegye igénybe a partnerökoszisztéma támogatását is
Mire ehhez a fázishoz érnek, már felderítették az adatokat, kidolgozták az adatarchitektúrát, kiválasztották a megfelelő fogyasztási modellt és biztonságossá tették a környezetet. A következő lépés az adatokból való bevételszerzés megfelelő analitikai módszerének kiválasztása.
A lényeg a megfelelő alkalmazások és folyamatok kiválasztása az adatvezérelt platformhoz. Ebben a szakaszban valószínűleg szóba kerül az MI, a gépi tanulás, az analitika és a prediktív karbantartás, és szélesebb körű egyeztetésekre lesz szükség több partner bevonásával. Ügyfelei igényeinek eredményes kiszolgálása érdekében a Fujitsu prioritást biztosít a kiterjedt partner-ökoszisztémát hasznosító megoldásoknak. Ennek jegyében partnerkapcsolatra léptünk a strukturálatlan adatok indexálását, keresését, elemzését és a belőlük való tudáskinyerést támogató szoftvereiről ismert, piacvezető NUIX-szal. Vele közösen egyedülálló célgépet fejlesztettünk ki az igazságügyi informatika és a közbiztonság támogatására. A megoldás a uSCALE fogyasztásalapú szolgáltatás részeként vehető igénybe kereskedelmi felhasználásra. A (Capgemini Csoporthoz tartozó) Altrannal a gyári működés és a robotika digitalizálására alkalmas, komplett megoldás kiépítésén dolgozunk.
6. tényező – Adatérettséget felmérő eszközünk igénybevétele
A Freeform Dynamics korábban idézett tanulmánya szerint az adatvezérelt vállalat olyan szervezet, amely minden szinten hasznosítja az adatokat és az analitikát a stratégiai és valós idejű működésbeli előnyök megszerzéséhez. Az ilyen vállalatoknál az adatokat kiemelt vállalati értéknek tartják, aszerint kezelik és védik.
Hogy segítsünk ügyfeleinknek felmérni adatérettségi állapotukat, értékelő eszközt dolgoztunk ki, amely néhány egyszerű kérdés alapján segít felmérni, hol tart a vállalat a teljesen adatvezérelt működéshez vezető úton a többiekhez képest. Az eszköz testre szabott tippeket is ad a fejlődéshez.
7. tényező – Nyitottság az új lehetőségek kiaknázására
Az adatvezérelt átalakulás stratégiájával a vállalat a gyakorlatban jól hasznosítható adatokhoz jut, ezáltal új bevételszerzési lehetőségekre tehet szert, vagy akár új piacokot hódíthat meg. Ha a cég készen áll erre, érdemes felkeresni a Fujitsu adatvezérelt átalakulási stratégiáról szóló webhelyét . Ha pedig úgy gondolják, hogy szívesen igénybe vennék a Fujitsu segítségét az adatvezérelt átalakulási projekt megvalósításához, örömmel várjuk jelentkezésüket.