A Ford Motor Company a közelmúltban bejelentette a Ford Autonomous Vehicles LLC megalapítását.
Az új szervezet célja az AV-üzletág lendületbe hozása, valamint a piaci lehetőségek teljesebb kiaknázása. Emellett a cég részleteket közölt azokról a lényeges szervezeti átalakításokról is, amelyek segítik a hatékony működést, és a nyereségességet.
A vállalat átcsoportosítja önvezető jármű üzletágát a Ford Autonomous Vehicles LLC-be. Idetartozik az önvezető járművekkel kapcsolatos kutatás és fejlesztés, a rendszerintegráció, az AV-fuvarozás, mint szolgáltatás fejlesztése, a felhasználói tapasztalatok gyűjtése, illetve az üzleti stratégia és az üzletfejlesztési csapatok is. A harmadik féltől érkező befektetések befogadására is alkalmas új vállalat székhelye a Ford detroiti Corktown campusán lesz.
A Fordnak a vállalat pittsburghi székhelyű, önvezető rendszerek fejlesztésével foglalkozó partnerében, az Argo AI-ben meglévő üzletrésze is a Ford Autonomous Vehicles LLC tulajdonába kerül. A Ford 2023-ig 4 milliárd dollár befektetését tervezi az AV-tevékenységekbe, beleértve az Argo AI-re fordítandó egymilliárd dollárt is.
A Ford Autonomous Vehicles LLC vezérigazgatójává Sherif Marakbyt, a Ford önvezető járművekért és villamosításért felelős alelnökét nevezték ki, aki a Marcy Klevorn (a Ford ügyvezető alelnöke, és a Mobility elnöke) által vezetett igazgatóságnak tartozik beszámolási kötelezettséggel. Az önvezető járműplatformon és a mobilitási megoldásokon dolgozó csapatok közti szorosabb kapcsolatnak köszönhetően lehetővé válik az önvezetés előtti és utáni járművek világában egyaránt virágzó üzletágak gyorsabb kifejlesztése.
„A Ford hatalmas haladást ért el az önvezetési értéklánc egészében – a technológiai fejlesztésektől az üzleti modellekkel kapcsolatos innováción keresztül a felhasználói élményig” – mondta Jim Hackett, a Ford Motor Company elnök-vezérigazgatója. „Itt az idő arra, hogy önvezető járműplatformunkat egyetlen csapatba vonjuk össze, ezzel a legjobb helyzetbe hozva magunkat a jövőbeni üzleti lehetőségek kihasználásához.”
Marakby áthelyezésével Ted Cannis – a villamosításért felelős globális igazgató – vezeti majd a Ford Team Edisont – az új generációs elektromos járművek fejlesztéséért és piacra dobásáért felelős csapatot. A Team Edison munkáját továbbra is Jim Farley ügyvezető alelnök és a Global Markets elnöke felügyeli majd.
A Ford elektromos járművekkel kapcsolatos stratégiájának részét képezi a tulajdonosi élmény újragondolása, beleértve ebbe a feltöltés minél kényelmesebbé tételét otthon és az utak mellett is, illetve teljes online szoftverfrissítések biztosítását is.
Mind emellett a Ford átszervezi a Joe Hinrichs ügyvezető alelnök által vezetett Gobal Operations divíziót, így oda tartozik majd az IT, illetve a vállalat globális megrendelési-teljesítési rendszere is, megvalósítva ezzel a csapatok, a technológiák és a folyamatok integrációját. Ennek eredményeként Jeff Lemmer alelnök és IT vezető munkáját Hinrichs felügyeli majd.
Ez az átcsoportosítás segít felgyorsítani a technológia integrációját és alkalmazását az ipari rendszer egészében a gyártás fokozottabb áramvonalasítása, a járművek gyorsabb leszállítása, a készletszint csökkentése és a tőkehatékonyság javítása érdekében.
„Immár képesek vagyunk úgy hasznosítani az IT technológiát, hogy a megnyíljon a személyre szabott autók világa, s egyúttal ne maradjunk el a többi sikeres ipari modelltől sem. Az előttünk álló kihívás az, hogy segítsünk a rendszer ilyen irányú átformálásában – miközben jobban kiszolgáljuk vásárlóinkat és márkakereskedőinket is, és egészségesebbé tesszük saját működésünket.” – mondta Jim Hackett.
A termékfejlesztésért és beszerzésért felelős területek ezentúl közvetlenül Hackett irányítása alá tartoznak majd, ami garantálja, hogy a központi feladatok még nagyobb figyelemben részesüljenek, és a vállalat nyerő termékportfóliót hozzon létre.
Az átalakulás következtében a Ford a járművek egyes modelljeiben több lesz a közös alkatrész, és 20 százalékkal lerövidül majd a termékfejlesztésre fordított idő. Ennek segítségével közel 7 milliárd dollárt takaríthat meg a cég a tervezési-fejlesztési tevékenységek terén. A vállalat célja az, hogy öt éven belül a leghatékonyabb termékfejlesztési szervezettel rendelkező, teljes palettát kínáló autógyártóvá váljon.
A Ford öt rugalmas jármű felépítési módjához – alvázas szerkezet, elsőkerék-hajtású önhordó szerkezet, hátsókerék-hajtású önhordó szerkezet, önhordó szerkezetű kishaszon-gépjármű és akkumulátoros elektromos hajtású jármű – az erőforrást, az elektromos rendszert és a járműkonfigurációt tartalmazó modulcsaládok kapcsolódnak. Az egyes járművekhez kapcsolódó tervezési munka 70 százalékát ezen szerkezeti fejlesztési szemlélet jegyében végzik majd el, míg a maradék 30 százalék (pl. hűtőrács, motorháztető, ajtó stb.) az egyes modellekre szabott lesz.
A bejelentett összes szervezeti változás augusztus elsejétől érvényes.
Mindemellett a Ford a vállalat egészében fokozottabban koncentrál a termékcsaládokra. Jim Farley törekvése szerint alapvető szempont az emberközpontú tervezés, ahol a termékekért felelős csapatok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a fogyasztók meglátásaira, illetve azon piaci lehetőségekre, amelyek következtében a termékek és a szolgáltatások még inkább kiszolgálják az emberek igényeit. Ez a fogyasztó-központú termékcsalád szemlélet az F-Series csapat esetében Észak-Amerikában, a Ranger csapatnál a Csendes-óceáni régióban, a Haszongépjármű csapatnál pedig Európában elért sikereken alapul.
2020-ra a Ford rendelkezik majd a teljes kínálatot forgalmazó gyártók közül a legfrissebb modellpalettával Észak-Amerikában és Európában. A háromnegyedében megújuló modellpalettának és négy új SUV, illetve kisteherautó bevezetésének köszönhetően a bemutatótermi kínálat átlagos életkora 5.7 évről 3.3 évre csökken majd.