Az Audi elindítja a jármű és környezete (vehicle-to-infrastructure – V2I) között létrejövő „Traffic Light Information” (Közlekedési lámpa információ) szolgáltatását Európában.
Júliustól az Audi új modelljei összekapcsolódnak az ingolstadti közlekedési lámpákkal, majd 2020-tól ez a kör további európai városokkal bővül majd. Ettől kezdve az autók jobb eséllyel érhetik el a „zöld hullámot” a városon belül: az Audi vezetői a műszerfalon láthatják a megfelelő sebességet, amely a következő közlekedési lámpa zöld jelzésének eléréséhez szükséges. Ha ez a megengedett sebességhatárokon belül nem lehetséges, akkor a rendszer visszaszámol a következő zöld jelzésig. Így a városi közlekedés még kényelmesebbé és hatékonyabbá válhat. Az Amerikai Egyesült Államokban az Audi ügyfelei már 2016. vége óta használhatják ezt a szolgáltatást. Az Audi az első autógyártó a világon, amely sorozatgyártású modelljeit a városok közlekedési lámpáival hálózatba kapcsolja.
„A városban araszoló forgalom borzasztóan idegesítő. Ezzel ellentétben igen jó érzés elcsípni egy „zöld hullámot”. Sajnos azonban ez túl ritkán történik meg. A „Közlekedési lámpa információ” funkcióval egyre inkább a vezetőké lesz az irányítás. Sokkal hatékonyabban és kényelmesebben közlekedhetnek, hiszen tudják, hogy a 250 méterre előttük lévő közlekedési lámpánál elérik még a zöld jelzést” – nyilatkozta Andre Hainzlmaier, az Audi alkalmazások, hálózatba kapcsolt szolgáltatások és intelligens városok fejlesztéséért felelős vezetője. „A jövőben az autóinkból kinyert anonim adatok segítségével könnyebb lesz a városi közlekedési lámpák váltásainak beállítása és a forgalom áramlásának optimalizálása.”
Az Amerikai Egyesült Államokban az Audi ügyfelei két éve használják a „Time-to-Green” funkciót. Amennyiben a vezető piros jelzésnél érkezik a közlekedési lámpához, az Audi virtual cockpit digitális műszeregységen vagy a head-up display kijelzőjén elkezdődik egy visszaszámlálás a következő zöld jelzésig. Ez már több, mint 5 000 kereszteződésben elérhető az Amerikai Egyesült Államok különböző városaiban, így például Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland és Washington utcáin. A fővárosban egyedül közel 1 000 kereszteződés áll összeköttetésben a „Traffic Light Information” (Közlekedési lámpa információ) rendszerével.
Február óta az Audi újabb funkcióval bővítette kínálatát Észak-Amerikában. Ennek kifejezett célja, hogy lehetővé tegye a „zöld hullám” elérését. A „Green Light Optimized Speed Advisory” (Zöld jelzésre optimalizált sebesség ajánlás – GLOSA) jelzi a vezető számára azt az ideális sebességet, amellyel a következő közlekedési lámpa zöld jelzését elérheti.
Mind a „Time-to-Green”, mind pedig a GLOSA meghatározott Audi modellekben kezdi meg ingolstadti működését. Ebbe a körbe tartozik minden Audi e-tron modell, és a július közepétől gyártásba kerülő (2020-as modellévbe tartozó) A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 és Q8 modellek. Működésének feltétele az Audi connect navigációs és infotainment csomag és az opcionálisan elérhető, a közlekedési táblákat kamera segítségével felismerő rendszer.
Miért két évvel később érkezik ez a funkció Európába, mint az Amerikai Egyesült Államokba?
„A szolgáltatás bevezetéséhez kapcsolódó kihívások itt sokkal komolyabbak, mint például az Egyesült Államokban, ahol a városi közlekedési lámpák rendszere nagy területen és egységesen került kialakításra. Európában ezzel ellentétben a forgalomszabályozó infrastruktúra inkább lokálisan és decentralizáltan, különböző technológiai megoldásokat alkalmazva fejlődött” – fejtette ki Hainzlmaier. „Az, hogy milyen gyorsan kapcsolódhatnak további városok ehhez a technológiához, függ az adatok és a kapcsolódási felületek egységesítésétől illetve a városok közlekedési lámpáinak digitalizációjától.”
Az Audi ezen a projekten a Traffic Technology Services (TTS) csapatával közösen dolgozik. A TTS a városi forgalomirányító központok nyers adatait készíti elő és továbbítja az Audi szervereire. Az információ innen egy gyors internet kapcsolat révén továbbítódik az autókba.
Az Audi azon dolgozik, hogy a „Traffic Light Information” (Közlekedési lámpa információ) rendszere további németországi, európai, kanadai és egyesült államokbeli városokban is elérhető legyen az elkövetkező években. A legnagyobb kelet kínai városban, Wuxiban az Audi és partnerei egy fejlesztési projekt keretén belül vizsgálják az autók és a közlekedési lámpák közötti hálózati kapcsolatot.
A jövőben az Audi ügyfelei számos további funkcióval gazdagodhatnak, ilyen például a „zöld hullám” bekalkulálása az ideális útvonal megtervezésénél. Szintén elképzelhető, hogy az Audi e-tron modellek a piros lámpához való gurulás során fokozottan hasznosíthatják a fékenergiát akkumulátoraik töltésére. Az előrejelzéssel összekapcsolt adaptív sebességszabályozással (Audi predictive adaptive cruise control; pACC) együtt az autók akár automatikus fékezésre is képesek a piros jelzésnél.
Hosszú távon a városi forgalom csak nyerhet. Amikor az autók anonim adataikat továbbítják a városnak, akkor például a közlekedési jelzések működése is sokkal rugalmasabbá válik. Minden vezetőnek ismerős lehet a következő helyzet: éjszaka várunk a piros lámpánál, amikor közel s távol egyetlen autó sem látható. A hálózatba kapcsolt közlekedési lámpák ekkor igény szerint működnének. Más autómárkák vezetői is élvezhetnék az Audi által kifejlesztett „Traffic Light Information” szolgáltatás előnyeit. Ez jó hír a városoknak, akiknek az igazán hatékony forgalomirányításhoz nagyszámú autótól érkező, anonim adatokra van szüksége.
A jövőben a jármű és környezete (vehicle-to-infrastructure – V2I) közötti kommunikációt lehetővé tevő technológiák, mint a „Traffic Light Information” támogatják az önvezető üzemmódot.
„A város az egyik legösszetettebb környezet az önvezető autók számára. A járműnek ugyanis kezelnie kell a helyzetet, akár esőben és hóban is. Itt a forgalomirányítási rendszerrel való adatcsere kifejezetten fontos lehet” – véli Hainzlmaier.