Az autók vezetőtámogató rendszereihez készített kamerákat használná fel az autonóm mobilitás megvalósulásához nélkülözhetetlen, nagyfelbontású navigációs térképek létrehozására a Toyota.
Az autóipar a magas szintű autonómia megvalósításának a küszöbén áll, ugyanakkor a technológia széles körű, piaci alapú elterjedésének alapfeltétele volna a rendkívül részletgazdag, nagyfelbontású és naprakész térkép adatbázis. A globális autópálya-hálózat digitalizálása már folyamatban van, ezek a szakaszok azonban a világ teljes úthálózatának mindössze egy százalékát teszik ki. Hátravan még egy összehasonlíthatatlanul nagyobb kihívás: a lakott területek sűrűn változó úthálózatának és az országutaknak a feltérképezése.
Erre a hatalmas feladatra igyekszik innovatív és gyors megoldást kidolgozni a Toyota. Az autógyártó fejlett kutatási intézete, a TRI-AD (Toyota Research Institute-Advanced Development) egy olyan szoftvert kíván létrehozni, amely lehetővé tenné a másodlagos és városi úthálózat automatizált, kamera alapú feltérképezését. Ezt nem egyedül, hanem partnerekkel együttműködve tartja megvalósíthatónak, ezért nyílt forráskódú számítástechnikai platformban gondolkodnak.
A TRI-AD és partnere, a téma egyik legnagyobb szakértőjének számító Carmera most azt kutatják, a Toyota Safety Sense biztonsági rendszer részét képező, nagyfelbontású kamerák segítségével megvalósítható-e a célkitűzés. A következő hónapok során a két cég gyári kivitelű tesztautói Tokió utcáit járva gyűjtenek információkat a metropolisz úthálózatáról. A partnerek külső forrásból származó, szabadon elérhető adatrögzítő technológiákat használnak, hogy lássák, lehetséges-e valóban széles körűvé tenni az adatgyűjtést, olyan autókat is bevonva a folyamatba, amelyek nem rendelkeznek Toyota Safety Sense rendszerrel.
„Az autonóm mobilitáshoz szükséges HD térképeket jelenleg rendkívül költséges technológiákkal felszerelt, speciális járművek segítségével készítik, majd az így nyert adatokat manuálisan dolgozzák fel, ami drágává és lassúvá teszi a folyamatot” – árulta el Mandali Khalesi, a TRI-AD autonóm közlekedésért felelős alelnöke.
A Carmera, amely többek között a világ legnagyobb önjáró taxiflottáját üzemeltető floridai Voyage vállalkozás számára biztosít HD térképadatokat, illetve szoftveres megoldásaival számos vállalati járműflotta felügyeletét biztosítja, a világ jó néhány nagyvárosában rögzített, több millió kilométernyi dashcam felvétellel rendelkezik, amelyek tökéletesen alkalmasak HD térképek generálására. A technológia lehetővé tenné a már rendelkezésre álló, digitális térképek pontosítását, ráadásul az útvonalakon navigáló autonóm járművek nem csupán felhasználnák, de saját kameráik révén rögtön frissítenék is az információkat, így idővel egy külön beavatkozást nem igénylő, önmagát tökéletesítő, ráadásul külön technológiai fejlesztést és beruházást nem igénylő rendszer jöhetne létre.
Fotók: Toyota, Lexus, Carmera