Az elektromosság hatékony felhasználását megcélozva a részben vagy teljesen elektromos (hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) meghajtások vezető fejlesztőjének számító Toyota, a Tokiói Egyetem és a megújuló forrásból származó energia értékesítésére specializálódott TRENDE olyan, magánszemélyek, illetve vállalkozások közötti villamosenergia-kereskedelmi rendszer tesztelésébe kezd, amely az elosztott energiatermelők – úgymint a napelemek, a másodlagos akkumulátorok és az elektromos járművek – hasznosítására épül. Ez a projekt illeszkedik a Toyota okosvárosok fejlesztésével kapcsolatos kutatási tevékenységébe.
A Tokiói Egyetem (UTokyo), a Toyota és a TRENDE egymással együttműködve június 17-től a Toyota Higashi-Fuji Műszaki Központban és annak környékén olyan új generációs villamosenergia-rendszer (P2P1 villamosenergia-tranzakciók) tesztelésébe kezd, amely a blokklánc-technológia2 révén lehetővé teszi az áramhálózathoz csatlakozó otthonok, vállalatok és az elektromos autók tulajdonosai számára, hogy részt vegyenek a villamosenergia-kereskedelemben. Tekintve, hogy az elosztott áramtermelők – azaz a napelemek, a másodlagos akkumulátorok és az elektromos járművek – meglehetősen széles körben elterjedtek, Japán villamosenergia-ellátó rendszere jelenleg átmeneti állapotban van. Az országra jellemző hagyományos, nagyszabású, egységes rendszer felől az elosztott rendszer felé mozdulnak el, melyben a magánszemélyek és a vállalatok saját áramellátással rendelkeznek. A teszt célja a gazdasági előny igazolása, amely a prosumerek3 (vagyis az olyan termelő-fogyasztók, akik saját elosztott áramtermelő berendezésükkel villamos energiát termelnek, amit aztán az áramtőzsdén keresztül adnak el az áramfogyasztóknak, a kereslet és kínálat viszonyaihoz igazodó áron) révén keletkezik, valamint egy olyan kétirányú, önálló villamosenergia-rendszer megvalósíthatóságának felmérése, amely lehetővé teszi a direkt kereskedelmet más prosumerekkel.
A teszt főbb lépései közé tartozik egy olyan áramtőzsde létesítése, amely elérhető a tesztben szereplő összes háztartás és vállalkozás számára, valamint egy mesterséges intelligenciával működő villamosenergia-gazdálkodási rendszer (azaz egy kereskedő robot, angolul trading agent) telepítése, ami szintén minden háztartásban és vállalkozásnál megtalálható. A kereskedő robot az áramtőzsdén keresztül megbízásokat ad villamos energia vásárlására és eladására. Az árak mindig az áramfogyasztáson és azon az előrejelzésén alapulnak, hogy mennyi villamos energiát termelnek a háztartások és a vállalkozások napelemei. Az egyének közötti villamosenergia-tranzakciók meghatározott algoritmus szerint történnek, ami egyezteti az összes háztartásból és vállalkozásból az áramtőzsdére beérkező vételi és eladási megbízásokat.
Ez az első, magánszemélyek között folyó villamosenergia-kereskedelemmel kapcsolatos teszt4, amely a plug-in hibrid autókat (PHEV), mint elosztott energiatermelőket is magában foglalja a napelemek és a másodlagos akkumulátorok mellett. A cél annak a gazdasági előnynek a megerősítése, amely abból származik, hogy a fogyasztók és a prosumerek piaci tranzakciók révén folytatnak villamosenergia-kereskedelmet egymással. A teszt emellett megtett távolságon alapuló5 áramszállítási díjakat is szimulál majd, valamint hitelesít egy algoritmust az elektromos autók villamosenergia-igényének előrejelzésére. Ezek egymástól eltérő áramfelhasználási szintje a hatótávolságuktól függ.
A teszt áttekintése
A Toyota Higashi-Fuji Műszaki Központjában és környékén 2019. június 17.-től 2020 májusáig tartó tesztidőszak célja a villamosenergia-számlák P2P villamosenergia- tranzakciók révén történő minimalizálása és az áramszolgáltató rendszerként történő megvalósíthatóság igazolása. A tesztidőszakban a keletkezp villamosenergia ára a kereslet és kínálat mennyiségétől szerint alakul. A Tokiói Egyetem feladata lesz az ennek lekövetését lehetővé tévő villamosenergia-tőzsde alapítása, valamint az áramtőzsdei kereskedő robot elindítása az üzleti használatra. A Toyota felel az áramtőzsdei kereskedő robot járművön belüli, míg a TRENDE annak háztartási használatra történő elindításáért. A tesztben résztvevők köre kiterjed a vállalkozásokra (napelemek és PHEV-töltők) és az általános háztartásokra. Utóbbiak két csoportra oszthatóak:
• Villamosenergia-fogyasztók (két típus: PHEV-tulajdonosok és nem PHEV-tulajdonosok)
• Prosumerek (négy típus: csak napelemek tulajdonosai; napelemek és másodlagos akkumulátorok tulajdonosai; napelemek és PHEV tulajdonosai; napelemek, másodlagos akkumulátorok és PHEV tulajdonosai
A rendszer működésének folyamata a következő:
1. Az ajánlati információk minden háztartásból, vállalkozástól az áramtőzsdére érkeznek be, ahol egyeztetik azokat.
2. Az áramtőzsde teljesíti az ügyleteket az értékesítési és vásárlási feltételek egyeztetésével.
3. Az értékesített áram az áramelosztó- és átviteli hálózaton keresztül a létrejött ügyletnek megfelelő helyre jut el.