A nagynevű márkák kevesebb mint harmada frissítette 60 ezer forint alatti készülékeit a legújabb Android verzióra. A Nokia vezet, több mint 90 százalékos frissítési aránnyal ebben a kategóriában. A top Android modellek csak nagyjából negyedén fut a legfrissebb operációs rendszer.
A 2018. harmadik negyedéve óta megjelent Nokia okostelefonok közel 96 százaléka már jelenleg is Android Pie rendszerrel működik, vagy legalábbis a gyártó kiadta a frissítést – ezzel a Nokia lett a leggyorsabb a piacon, amelyik hozzáférhetővé tette a friss Androidot a felhasználói számára. Mindez a Counterpoint legfrissebb kutatásából derül ki, melynek címe: Szoftver- és biztonsági frissítések: az okostelefonok hiányzó láncszeme. A kutatás a 10 legnagyobb mobilgyártót vizsgálta.
A Nokia álláspontja szerint az eszközgyártóknak erőforrást kell allokálniuk a rendszeres szoftverfrissítésekre és a havi biztonsági hibajavítások kiadására. A Nokia és a Lenovo kivételével ebben a tekintetben a többi gyártó elég gyengén teljesített. Ez azért is aggasztó, mert a felhasználók új készülékvásárlási ritmusa lassul, egyre tovább használják készülékeiket. Emelett viszont hajlandók valamivel többet fizetni az új modellért, amikor úgy határoznak, hogy lecserélik a régit. A csúcskészülékek csereperiódusa világszerte növekszik, igaz ez Kínára, Európára, ahogy az Amerikai Egyesült Államokra is. Mostanra az átlagos készüléktartási idő eléri a 30 hónapot. Mindezek miatt különösen fontos, hogy a készülékeket támogassa a gyártó és szoftveres, illetve biztonsági frissítéseket adjon ki rendszeresen, hogy a fogyasztók a teljes életciklus alatt megfelelő teljesítményt és biztonságot élvezhessenek. Azok a gyártók, amelyek nem figyelnek a terméktámogatásra amikor megtervezik az adott modellek életútját, könnyen vásárlókat veszthetnek.
A kutatás eredményeiről beszélve Peter Richardson, a Counterpoint kutatási igazgatója megjegyezte: „Az operációs rendszerekkel és a biztonsággal összefüggő frissítések relatív kis figyelmet kapnak az androidos okostelefonok esetében. Az iparági felmérésünk során azt tapasztaltuk, hogy csak néhány gyártó számára fontos ez a terület. Ezzel együtt jár az is, hogy mivel a gyártók nem foglalkoznak túl sokat a témával, a fogyasztók érdeklődése is alacsony marad. Olyannyira, a kutatásunk rámutatott arra is, hogy ez nem volt benne a top 10 elvárásban, melyek a legfontosabbnak számítanak a fogyasztók körében.”
„A fentiek fényében nem túl meglepő, hogy a top gyártók elég kevés energiát ölnek a rendszeres frissítésekbe és a hibajavításokba, miközben ez egy kritikus eleme az okostelefonok folyamatos, biztonságos használatának. Sok olyan alapvető dolog, mint az akkumulátor üzemideje, a processzor, a kamera, vagy éppen a memória szoros összefüggésben áll az operációs rendszer teljesítményével. Álláspontunk szerint ez egy fontos szempont a fogyasztói élmények szempontjából, és ezt szélesebb körben fel kellene ismerni” – tette hozzá Richardson.
Az okostelefon márkák teljesítményével kapcsolatban Tarun Pathak, a Counterpoint társigazgatója úgy fogalmazott: „A 2018. harmadik negyedévétől kezdődően kiadott okostelefonok piacát vizsgálva a top 10 gyártó közül a Nokia vezet 96 százalékkal, azaz a készülékeik ekkora hányadán fut a legfrissebb Android, a Pie – vagy legalábbis a gyártó kiadta a frissítést –, őket szorosan követi a Samsung 89 százalékkal, a harmadik helyen pedig a Xiaomi áll 84 százalékkal. A Xiaomi elég jól áll egyébként a középkategóriás telefonok piacán, a készülékek jelentős része a legfrissebb Androiddal érkezett.”
Pathak azt is hozzátette: „Sok tényező játszik szerepet egy szoftverfrissítésben. Néhány márka azonban lényegesen többet tesz az átlagnál azért, hogy a lehető leggyorsabban kiadja a legújabb Android verziókat az összes készülékére. Csak néhány márka van ma a piacon, akiknek fontos, hogy mindig a lehető legújabb Android fusson a készülékeiken. A Nokia volt a leggyorsabb márka ebben a tekintetben, hiszen a teljes portfóliójuk 94 százaléka egy éven belül frissült a legújabb Android verzió kiadásához képest.
„Jellemzően a drágább modellek kapják meg elsőként a frissítéseket, de a legújabb, legmegbízhatóbb szoftver igénye ugyanolyan fontos a közép- és alsókategóriás termékek esetében is, mint a csúcskészülékeknél. A Counterpoint kutatásában éppen ezért a gyártók teljesítményét árkategóriák alapján is vizsgáltuk. Ez az elemzés ismét a Nokiát hozta ki győztesnek, hiszen a márka a teljes portfólióját gyorsan frissíti. A Xiaomi és a Lenovo szintén jól szerepelt, míg a „leglustábbnak” az Alcatel és a hazánkban kevésbé ismert Tecno bizonyult. Ez leginkább azért lehet, mert ezeknek a márkáknak széles portfóliója van, jellemzően a 60 ezer forint alatti szegmensben, az egyes modellek életciklusa pedig meglehetősen rövid. A termékeik gyakran a megjelenéstől kezdve alig hat hónapot élnek, ami azt jelenti, hogy kevésbé éri meg hosszú távú frissítéseket biztosítani hozzájuk” – nyilatkozta Abbilash Kumar, a Counterpoint kutatási elemzője.