Ausztráliában is rajtot vesznek az önvezető autók. A Lexus az autógyártók közül elsőként csatlakozott a programot útjára indító konzorciumhoz.
A Lexus két darab RX 450h öntöltő hibrid szabadidőjárművet bocsátott annak az ausztrál társulásnak a rendelkezésére, amelyek a járművek közötti (V2V) , illetve a járművek és az infrastruktúra közötti (V2I) kétirányú információáramlás technológiai lehetőségeit, illetve felhasználási területeit kutatja.
Az ausztrál integrált multimodális ökoszisztéma (Australian Integrated Multimodal EcoSystem, AIMES) néven ismert társulásban gyakorlatilag a teljes ausztrál kormányzati, akadémiai és gazdasági élet képviselteti magát: ötven minisztérium, oktatási intézmény, valamint technológiai és szállítmányozási vállalat dolgozik szoros együttműködésben, hogy megteremtsék a V2V és V2I (avagy együttesen V2X) technológiák megfelelő tesztkörnyezetét, és ezzel útjára bocsássák a kontinensnyi ország autonóm mobilitási programját.
A Melbourne-i egyetem vezetésével működő konzorcium különleges rövidtávú kommunikációs eszközökkel és rádiótelefon-hálózati technológiákkal szerelte fel a prémium szabadidőjárműveket, amelyek Melbourne egyetemi városrészének, Carlton-nak egy kifejezetten erre a célra kijelölt területén fognak közlekedni.
Az itt található közlekedési jelzőlámpákat, kötött pályás közösségi közlekedési eszközöket, valamint mentő- és tűzoltóautókat speciális kétirányú kommunikációs berendezéssel szerelték fel, így ezek képesek folyamatosan „beszélgetni” a Lexus modellekkel. A kísérleti járművek például azonnal tudomást szereznek arról, ha egy gyalogos megnyomja a zebránál a gombot, jelezve átkelési szándékát; riasztja őket a villamos, ha túlságosan közel fordulnak be elé, illetve a rendszer figyelmezteti a vezetőt a megkülönböztető jelzéseiket használva közeledő járművekre. Ugyanígy „szólhat” a felhasználónak a gépkocsi, ha rossz irányból hajtott be egy egyirányú utcába, vagy ha rossz felhajtón próbál rákanyarodni az autópályára.
A technológia nem csak biztonságosabbá, de takarékosabbá és tisztább üzeművé is teheti a közlekedést, hiszen a jelzőlámpához közeledő jármű sebessége ismeretében el tudja dönteni, hogy képes lesz-e még áthaladni a szabad jelzésen, és ha nem, automatikus gázelvétellel előzheti meg a felesleges energiafelhasználást.
Noha a Lexus Ausztráliában most először vesz részt ilyen kísérletben, a világ más pontjain több éves tapasztalatra tett szert hasonló technológiákkal. Japánban 2015 óta folytatnak hasonló, sikeres kísérleteket, az Egyesült Államokban pedig 2018-ban hirdették meg a V2X kommunikációs technológiák tesztprogramját. A vállalat egy komplett várost is felépített az önvezető járművek technológiájának tesztelése és fejlesztése céljára, valamint kiterjedt kutatásokat folytat az autonóm mobilitás fiziológiai és pszichológiai vonzataival kapcsolatban.
„A járművek és a környezetük között megvalósuló információáramlás elengedhetetlen ahhoz, hogy létrehozhassuk a közlekedés összes résztvevőjét magában foglaló, összefüggő ökoszisztémát, amely mindenkit időben, előre képes figyelmeztetni a fenyegető veszélyre. A technológia alkalmazásával csökkenthető az olyan, potenciális vészhelyzetek előfordulásának aránya, mint a piros jelzésen való áthajtás, a villamos nyomvonalának keresztezése vagy az autók elé takarásból kilépő gyalogosok. A Lexus számára kulcsfontosságúak az innovatív technológiák és azok újszerű felhasználása, és feltett szándékunk, hogy ezeket a közlekedés biztonságosabbá tételére fordítsuk”– hangsúlyozta a konzorcium vezetője.