Minden új technológia megjelenését izgalmas várakozás előzi meg. A jövőkutatók elmondják, hogy középtávú előrejelzéseik alapján új lehetőségekre, jobb szolgáltatásokra, csökkenő költségekre lehet számítani.
Az ambiciózus korai bevezetők elkezdik használni az új technológiát és jelentenek a frontvonalból: általában elmondják, hogy nem egészen úgy alakultak a dolgok, ahogy várták, és olyan akadályok jelentkeztek, amelyekre a jövőkutatók nem hívták fel a figyelmet, de összességében véve azért jól haladnak, és a jövőkép megvalósítható.
A kezdeti felhajtás után aztán elindul az érdemi munka. Egy korszakalkotóan új technológia természetszerűleg radikálisan más lesz, mint a meglévő. De mégis, milyen felületeken kapcsolódhat egymáshoz az új és a régi? Milyen veszélyekkel és kockázatokkal kell számolni? Röviden: hogyan lehet eljutni a jelenlegi helyzetből a jövőkép megvalósulásáig?
Pillanatnyilag épp ebben a stádiumban tartunk a dolgok internete, az IoT (Internet of Things) alkalmazásában. Ebben a blogbejegyzésben két olyan területre szeretnénk összpontosítani az IoT-val kapcsolatban, amelyek véleményünk szerint nagyon fontosak, de gyakran nem kapnak elég figyelmet. Az egyik a biztonság, a másik pedig az IoT megoldás minden területén megbízható és zavartalan szolgáltatások nyújtása. Mindkét területen a hálózati csatlakozás korábban nem csatlakoztatott eszközökre való alkalmazása vet fel gondos megfontolást és intézkedést igénylő problémákat.
Óvatosan az elvárásokkal
Az IoT-rendszerek iránt jelenleg a közművek, a gyártóvállalatok és a szállítmányozó cégek irányából a legnagyobb az érdeklődés, de előre tekintve azt tapasztaltjuk, hogy az új hipercsatlakoztatott üzleti szolgáltatások a katasztrófaelhárítástól kezdve a hulladékgazdálkodáson át az elmaradott térségekben nyújtott egészségügyi ellátásig, szinte minden területen fantasztikus fejlődést tennének lehetővé.
A változás és az érdeklődés hátterében az egyre kisebb, egyre nagyobb teljesítményű és egyre jobb energiahatékonyságú processzorok állnak, amelyek révén manapság szinte bármilyen eszközbe olcsón lehet lapkát építeni. Ráadásul az ilyen processzorral felszerelt dolgok közel mindegyike összekapcsolható és felruházható bizonyos szintű intelligenciával.
Ennek hátránya – és ezért nem árt az óvatosság – hogy az olcsó lapkák hasonlóan olcsó beépített biztonsággal rendelkeznek, vagy egyáltalán nem biztonságosak. Ez pedig az alábbi eredmények valamelyikéhez vagy kombinációjához vezet:
Nem frissíthető és – különösen az idő előrehaladtával – biztonsági kockázatot hordozó eszközök
Erősen heterogén, osztott eszközpark, amely bonyolultabbá teszi a szolgáltatásmenedzsmentet a nem egységes frissítési és patchelési rend, és az ebből következő incidens-, változás- és kiadáskezelési nehézségek miatt
Bár az eszközökbe épített „beágyazott” biztonság valószínűleg javulni fog, ez csupán egy része a történetnek, mivel a technológiához egyébként is súlyos biztonsági kockázatok társulnak. Az IoT-megoldások körének bővülésével az internetes bűnözők által támadható felület is egyre nagyobb lesz.
Jó hír, hogy ezeket a problémákat meg lehet oldani, ha kezdettől fogva szem előtt tartják a biztonságot, és körültekintően tervezik meg a hálózatot és a szoftvereket. E szemlélet jegyében a Fujitsu és partnerei folyamatosan befektetnek a kihívások kezelését elősegítő, új IoT-specifikus technikákba és termékekbe.
A legfontosabb terület talán a szolgáltatásmenedzsment, hiszen végső soron ez szabályozza és kezeli az IoT-képességeket. Az IoT-rendszerben alkalmazott szolgáltatásmenedzsment esetében magasabb szintű integrációra és automatizációra van szükség, ha azt szeretnénk, hogy a rendszer kapcsolatban maradjon a fenyegetéseket elhárító megoldásokkal és proaktívabb menedzselt szolgáltatást nyújtson valós időben.
Látható, hogy a szervezeteknek fel kell ismerniük az őket érintő kockázatokat és kihívásokat, és meg kell határozniuk, milyen mértékű kockázat elfogadható számukra a biztonság és az üzletmenet-folytonosság területén. Azt is el kell dönteniük, hogyan kezelik az érzékelőket, eszközöket és átjárókat a megoldások élettartamának bevezetés utáni szakaszaiban.
Ennek keretében komolyan meg kell vizsgálniuk az incidensek, a változások és a kiadások kezelésének módját, különös tekintettel a menedzselt biztonságra.
IoT-bevezetésekben szerzett szakértelmét hasznosítva a Fujitsu az indulástól kezdve az ügyfelekkel közösen dolgozik azon, hogy beépítse a biztonságot a megoldásokba. Ezzel a szemlélettel tervezi meg a folyamatos frissítéseket, és kezeli a rendszer életciklusának minden szakaszát. Először is, javasoljuk, hogy az ügyfél határozza meg világosan az elérni kívánt üzleti eredményt, majd azonosítsa a főbb kihívásokat, és hozza létre a megvalósítás ütemtervét. Az ügyfél IoT-innovációs ütemtervének kidolgozását követően a Fujitsu hatékony programot valósít meg az ügyfél számára, benne biztonsági szolgáltatásokkal, minőségbiztosítással és szorosan összehangolt szolgáltatásmenedzsmenttel.
IoT a való életben
Az üzleti kihívás meghatározásának jó módja, ha egyáltalán nem is gondolunk az IoT-ra. Helyette a szervezet szükségleteire és céljaira összpontosítunk, és csak ezt követően tesszük fel a kérdést, hogy milyen adatok, eszközök és alkalmazások tudnák kielégíteni ezeket a szükségleteket úgy, hogy az a lehető legjobban szolgálja az ügyfelek, a munkavállók és a többi érintett érdekeit.
Nemrég együtt dolgoztunk egy logisztikai nagyvállalattal, amely mind a sofőrök, mind pedig a népesség szempontjából szerette volna javítani a közlekedés biztonságát és optimalizálni a szállítási határidőt. Ez a szállítmányozó cég jelenleg teszteli a Fujitsu megoldását, amely észleli, ha egy sofőr elálmosodik vezetés közben. A kísérleti projektben hordható érzékelőket használnak a sofőr éberségi szintjének észlelésére, amelyek riasztást és jelentést küldenek, amikor az értékek a biztonságos, elfogadható szint alá süllyednek.
A Fujitsu egészségügyi ügyfeleinek egyike, a hollandiai Nijmegen városában működő Sint Maartenskliniek kórház a betegek intenzív osztályról normál kórházi osztályokra való átkerülését, majd otthonukba bocsátását szeretné gördülékenyebbé tenni. Ennek érdekében olyan rendszer bevezetésén dolgozik, amely méri az intenzív osztályon ápolt és stroke-betegek fizikai adatait (a testhőmérséklettől kezdve az alvásmintáig mindent), és az így szerzett valós idejű információk alapján próbál személyre szabottabb kezelést nyújtani számukra a kórházban töltött napok számának mérséklése céljából.
A Fujitsu mindkét példában az alkalmazás által generált, egyedi biztonsági probléma megoldásában segíti a szervezetet: nevezetesen a sofőrök és a betegek kényes adatainak védelmében. Ezen túlmenően a szolgáltatások monitorozásáról, az incidensek előre jelzéséről és megoldásáról, a frissítések telepítéséről és az új alkalmazások működésre gyakorolt hatásának minimalizálásáról is gondoskodik. A megoldás minden esetben jelentősen eltér az adott iparág speciális követelményei miatt.
Bármilyen iparágban működjön is a vállalat, a sikeres, biztonságos és jól kézben tartott IoT-rendszerbevezetés kulcsa az ökoszisztéma, a szervezet, az infrastruktúra és az ügyféligények lehető legpontosabb megismerése. Ezektől függ ugyanis, hogy milyen konkrét biztonsági és szolgáltatásmenedzsment szempontokat kell majd követnie a vállalatnak.
Egy irodaépület fűtést, hűtést és szellőztetést szabályozó rendszerének kihívásai például jelentősen el fognak térni egy intelligens városétól, ahol sokkal több a lakosság által igénybe vett infrastrukturális elem (biztonsági kamerák, közlekedési jelzőlámpák stb.), amelyek miatt magasabbak a veszélyek elleni védekezés követelményei. A kívánt rendelkezésre állási és szolgáltatási szint is eltérhet, a komplex változtatásokat és a kiadási ciklusokat pedig kézben kell tartani, mert egyébként kritikus fennakadást okozhatnak a működésben.
Csináld magad vagy menedzselt szolgáltatások?
Nyilvánvalóan összetett kérdésről van szó, és döntést kell hozni arról, hogy a vállalat belső forrásokból elégíti-e ki szükségleteit, vagy inkább megbízható partnert keres.
Ha a szervezet nem rendelkezik a szükséges erőforrásokkal, vagy azokat más feladatra szeretné használni, egy külső szolgáltató jól összehangolt és üzemeltetett menedzselt szolgáltatása hatékonyan támogathatja a veszélyek keresését, a külső és belső biztonsági problémák észlelését, valamint a zökkenőmentes üzleti működés fenntartását.
Legyen szó bármilyen alkalmazásról, nagyon fontos, hogy az IoT-technológiákon dolgozó vállalatok a XXI. század hipercsatlakoztatott vállalataivá váljanak, ezt biztonságosan és jól menedzselt módon tegyék, hogy hatékonyabban elérhessék céljaikat, és jobban ki tudják szolgálni a működésük által érintett feleket. Bármilyen megoldásra is essen a végső választás, arra mindenképpen ügyelni kell, hogy kezdettől fogva vegyék figyelembe a biztonsági és szolgáltatási szempontokat.