Site icon TechAddikt

A Bosch okosvárosa károsanyag-, stressz- és balesetmentes

Egyre többen térnek vissza a városokba, vagy kívánnak ott élni a jövőben. Becslések szerint 2050-re már több mint hatmilliárd ember él az úgynevezett megavárosokban, kétszer annyian, mint most. Ezzel párhuzamosan a városi forgalom is csaknem a háromszorosára duzzad majd, ami pedig intenzívebb forgalmat és környezetszennyezést, nagyobb zajt és jóval több, a forgalomban eltöltött időt is jelent – derül ki a Bosch sajtóközleményéből.

Egy megaváros népessége meghaladja a tízmillió főt, és általában egy vagy két nagyvárosi területből áll, amelyek szoros kapcsolatban állnak egymással. A megavárosok helyzete jelenleg robbanásponthoz közelít, világszerte számos helyen fenyeget már teljes közlekedési káosz. Tekintve, hogy 2050-re a globális népesség nagyjából kétharmada él majd nagyvárosi agglomerációkban, s ez jelentősen növeli az urbanizáció mértékét is, a nehézségek (rengeteg, parkolóhely-kereséssel töltött idő, alacsony hatékonyságú kiszállítás, magángépjárművekkel zsúfolt utak, az egyre nagyobb teret nyerő online kereskedelem miatt folyamatosan növekvő szállítási forgalom stb.) is egyre csak szaporodnak majd.

Felismerve ezt a problémát, a Bosch a megavárosok mobilitási szolgáltatójává válik, a vállalat a németországi Boxbergben tartott Bosch Mobility Experience 2017 rendezvényen mutatta be, hogyan alakítja a jövő városi mobilitását. A Bosch a jövőben egyre szélesebb körben fejleszt és kínál okosvárosok számára mobilitási szolgáltatásokat, különös tekintettel arra, hogy világszerte rohamosan nő a nagyvárosi környezet okosmobilitási koncepciói iránti igény: 2050-re már a világ csaknem 80 megavárosa lesz okosváros.

„Műszaki megoldásaival a Bosch nagyban elősegítheti a megavárosok és a nagyvárosi agglomerációk életminőségének javítását, aminek a legfőbb eszköze a károsanyag-, a stressz- és a balesetmentes mobilitás. A Bosch a hálózatba kapcsolt technológiák által kínált lehetőségekkel fogja okossá tenni a városainkat, a jövőben egyetlen okosváros sem működhet a forgalomszervezés okos megoldásai és a mobilitás új modelljei nélkül. A kizárólag autócentrikus város koncepciójától távolodva pedig immár olyan mobilitás felé tartunk, amely intelligens, multimodális és megosztott. 2030-ra minden tizedik jármű „megosztott” jármű, az úgynevezett, többek között London, Párizs és Szingapúr által is támogatott pod vagy robocab lesz” – emelte ki dr. Rolf Bulander, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja, egyben a vállalat mobilitási megoldások üzleti területének elnöke.

A jövő a károsanyag-, stressz- és balesetmentes mobilitásé
A Bosch károsanyag-, stressz- és balesetmentes városi környezet megteremtését támogató erőfeszítései három fő műszaki fejlesztéscsoport köré szerveződnek: ezek az automatizálás, az elektromossá alakítás és a hálózatba kapcsoltság.

Mindezen alapulva a Bosch fő törekvése, hogy mindenki stresszmentesen közlekedhessen. Annak érdekében, hogy ez a nyüzsgő metropoliszokban is sikerrel valósulhasson meg, a tömegközlekedés, a gépjárművek, az önvezető járművek, a közös használatú és a szállítójárművek üzemét, a motorkerékpárokat, valamint bármilyen más közlekedési módot – vagyis az egész közlekedést – egyaránt az egymás közti zavartalan hálózatba kapcsoltságnak kell meghatároznia.

A felhasználók által csupán néhány egérkattintással előre foglalható multimodális mobilitási szolgáltatások is meghatározó szerepet játszanak majd a zsúfoltság csökkentésében, de a nagyvárosi közlekedés mind szélesebb körű automatizálása egyben nagyobb biztonságot és kevesebb balesetet is jelent. Az autók, a kétkerekűek és más közlekedők, illetve a környező infrastruktúra hálózatba kapcsolása elősegítheti a balesetek megelőzését, így életeket menthet. Jelenleg évente több mint 1,2 millió haláleset történik a világ útjain, a Bosch megoldásai ezt a tragikus számot csökkenthetik.

Ezen túl az okosvárosokban a levegő minősége is meghatározó tényező, a Bosch célja ezért a károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedés megvalósítása: a jövő nagyvárosaiban az elektromos mobilitás és a belsőégésű motorok egyaránt ennek a megoldásnak a részét képezik. A Bosch ennek megfelelően jelentős beruházásokat hajt végre mindegyik hajtásrendszer fejlesztésébe, hogy azok maradéktalanul megfeleljenek a jövő kihívásainak.

A vállalat Coup nevet viselő, e-robogó megosztó szolgáltatása Berlinben debütált, de már Párizsban is elérhető. A Bosch-nak köszönhetően ma már több mint 1600 ilyen környezetkímélő robogó rója az utakat.

A Bosch már ma is kutatás-fejlesztési költségvetésének felét, összességében 3,5 milliárd eurót fordít környezetvédelemre és természeti erőforrásaink megőrzésére.

Exit mobile version