Sikeres pénzügyi évet hozott a Bosch számára 2018, a vállalat 78,5 milliárd euró árbevételt ért el, amely új rekord a cég történetében.
A mobilitás villamosítása és automatizálása terén végzett jelentős beruházások mellett 2018-ban is tovább nőtt a vállalat üzemi eredménye (EBIT): a 2017-es 6,8 százalékról 7 százalékra, amely így elérte az 5,5 milliárd eurót. A Bosch 7,3 milliárd euróra (az árbevétel 9,3 százalékára) emelte a kutatásra és fejlesztésre fordított kiadásait. A tőkeráfordítások szintje 14 százalékkal 4,9 milliárd euróra (az árbevétel 6,3 százalékára) nőtt. 2018-ban a Bosch világszerte mintegy 8 ezer új munkahelyet teremtett, ennek több mint felét a kutatás és fejlesztés területén.
Az idén a Bosch a gazdasági fejlődés mérséklődésére számít. A vállalat előrejelzése szerint csupán 2,3 százalékos lesz a világgazdaság növekedése. Többek között a szakszervezeti viták, az európai országok magas adósságszintje és az autógyártás visszaesése okoznak feszültséget a világgazdaságban. A Bosch számára fontos ágazatok és régiók nehéz környezete ellenére a vállalat arra számít, hogy 2019-es árbevétele kis mértékben meghaladja majd a 2018-as szintet. Az első három hónap értékesítési teljesítménye közel járt az előző év ugyanezen időszakához. A rövidtávú kilátásoktól függetlenül a Bosch csoport fokozza az éghajlatváltozás ellen és a levegőminőség javítására irányuló tevékenységeit.
„Az éghajlatváltozás nem sci-fi, hanem egy valóságos folyamat. Ha komolyan vesszük a párizsi megállapodást, akkor az éghajlatvédelmi intézkedést nem kezelhetjük csupán hosszú távú célkitűzésként. Azonnali cselekvésre van szükség” – szögezte le a vállalat éves sajtótájékoztatóján Dr. Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke. „Rendkívül komolyan vesszük az emberek aggodalmait a városok jó levegőminőségét illetően. Az innovációban vezető vállalatként technológiai megoldásokat kívánunk adni az ökológiai problémákra.” Emellett Denner szerint „az autóhasználati korlátozások, a dízelellenes tiltakozások, a sárga mellények és a pénteki klímasztrájkok mind azt mutatják, hogy a vállalatoknak éghajlatvédelmi intézkedéseket kell tenniük, valamint új megoldásokat kell kínálniuk a nagyvárosok levegőminőségének javítása, és nem utolsósorban a társadalmi légkör stabilizálása érdekében.”
2020-ra a Bosch lesz az első karbonsemleges iparvállalat
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint a globális széndioxid-kibocsátás csaknem egyharmada a gyártási tevékenységekből származik. Ez elegendő ok, Bosch számára, hogy tovább fokozza a CO2-termelés csökkentését célzó, már eddig is sikeres erőfeszítéseit. „Mi leszünk az első olyan jelentős iparvállalat, amely alig több mint egy év alatt éri el a karbonsemlegesség nagyratörő célkitűzését. A Boschnak 2020-tól kezdve nettó nulla lesz a szénlábnyoma” – jelentette ki Denner. „2020-tól a világszerte működő mind a 400 Bosch telephely karbonsemlegessé válik.” Ennek megvalósítását négy fő eszköz segíti majd a vállalatnál. A Bosch javítja az energiahatékonyságot, növeli a megújuló energiaforrások arányát az energiafelhasználása terén, több zöld energiát vásárol, és ellensúlyozza az elkerülhetetlen széndioxid-kibocsátást. Ezzel 2020-ig 3,3 millió tonna CO2 kibocsátását tudja majd elkerülni.
Jobb levegőminőség: nulla közeli légszennyezés
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a világ lakosságának mintegy 90 százaléka lélegzik be mérgező levegőt. A Boschnak nagyratörő terve van a helyzet orvoslására: „Célunk a közlekedés miatti légszennyezés gyakorlatilag nullára csökkentése. Ennek eléréséhez a motorháztetőn túl kell tekintenünk” – mondta Denner. A légszennyező anyagok közel nulla szintre való csökkentését célzó vállalati projekt három pilléren nyugszik: a Bosch alacsony szennyezőanyag-kibocsátású erőátviteli technológiákat fejleszt, az egyenletes forgalom fenntartására irányuló projekteket végez az önkormányzatokkal együttműködve, saját üzemeiben pedig vállalati mobilitáskezelési rendszert alkalmaz.
A belsőégésű motorok optimalizálása mesterséges intelligenciával
Vállalati előrejelzések szerint 2030-ban az összes új személygépkocsi és könnyű haszongépjármű mintegy 75 százalékát még mindig belsőégésű motorok fogják hajtani. Ennek fényében a Bosch jelentős összegeket fordít a benzin- és dízelmotorok optimalizálására. A vállalat mesterséges intelligenciát (MI) is alkalmaz a belsőégésű motorok továbbfejlesztéséhez. A kipufogógáz-kezelést például a Bosch MI segítségével szabályozza az egyéni vezetési stílusokból kialakított sémák alapján, hiszen ezzel is csökkenthető a járművek kibocsátása. A vállalat kipufogógáz-kezeléssel és kipufogó szenzorokkal foglalkozó, mintegy 3 500 munkatársat foglalkoztató egységei 2,3 milliárd euró árbevételt értek el 2018-ban. Ez az összeg 2025-re várhatóan eléri majd a 3 milliárd eurót.
20 százalékkal kisebb szennyezőanyag-kibocsátás
A Bosch jelenleg csaknem száz európai önkormányzattal folytat egyeztetéseket a levegőminőség javítását célzó konkrét intézkedésekről. A vállalat Párizsban, Stuttgartban és Marseille-ben jelenleg is tesztel egy mobil elemző egységet. Ezek az új fejlesztésű egységek folyamatosan mérik a környező levegő szennyezőanyag-szintjét. A mérések és a kapcsolódó szimulációk hozzájárulnak a járművek kibocsátása és a környezetszennyezés közötti kapcsolat alaposabb megértéséhez. A stuttgarti önkormányzattal végzett egyik projekt szerint például egyenletes forgalom esetén akár 20 százalékkal is csökkenhet a meglévő járműpark szennyezőanyag-kibocsátása. Az elemző egységek adataival a jövőben nagy felbontású térképek készülhetnek majd a szennyezőanyag-koncentrációról. Ezekkel a térképekkel pedig optimalizálható lesz a forgalomirányítás.
Vállalati mobilitáskezelés: jobb levegőminőség az agglomerációkban
A projekt harmadik pillérét a vállalati mobilitáskezelés képezi. Ennek célja a Bosch munkatársaihoz kapcsolódó forgalom, illetve kibocsátás csökkentése, különösen az agglomerációkban. A bevezetett intézkedések közé tartozik a brazil, kínai és török nagyvárosokban közlekedő ingajáratok üzemeltetése, valamint a normál és pedelec kerékpárok lízingelése. A Bosch emellett a hálózatba kapcsoltság erejét is kiaknázza. A reutlingeni üzem mintegy 8 000 munkatársa például már hetek óta használja azt az SPLT telekocsi platformot, amely egy telekocsi appon keresztül megkönnyíti a munkavállalók számára a közös autóhasználat megszervezését. Stuttgart nagyvárosi területén – ahol a Bosch mintegy 55 000 munkavállalója naponta összesen 1,5 millió kilométert utazik – a vállalat is tagja a Tiszta Levegő Szövetségnek.
Elektromobilitás: 2022 végére 14 millió jármű
A Bosch arra is számít, hogy a nagyvárosok levegőminőségének javításában nagyobb szerepet játszanak majd az elektromos járművek. A Bosch piacvezetővé kíván válni a felfutóban lévő elektromobilitási tömegpiacon. A tervek szerint 2025-re a vállalat elektromobilitási árbevétele 5 milliárd euró, vagyis a 2018. évi érték tízszerese lesz. „Kedvező lehetőségeket látunk az erőátviteli technológiához kapcsolódó értékteremtés egyre nagyobb versenyében. Rendszerismeretünk, széles termékportfóliónk és méretgazdaságos gyártásunk alapján jó partnere lehetünk a világ járműgyártóinak és mobilitási szolgáltatóinak” – állapította meg Denner. A világon már több mint egymillió elektromos autóban találhatók meg a Bosch erőátviteli alkatrészei, és 2022 végére ez a szám várhatóan eléri majd a 14 milliót. A vállalat eddig 50 elektromos jármű platformhoz végzett erőátviteli projekteket. Csupán tavaly 30 új projektre került sor. „Az üzemanyagcellás technológia áttörését is segíteni kívánjuk” – közölte Denner. E célból a Bosch nemrégiben szövetséget kötött az üzemanyagcella-kötegeket gyártó svéd Powercell céggel. Ezek a kötegek teszik ki az üzemanyagcellás rendszer értékének kétharmadát. „A Powercell-lel együttműködve legkésőbb 2022-ben tervezzük a kötegek piaci bevezetését és forgalmazását” – mondta Denner.
Automatizált vezetés: alacsonyabb fogyasztás és kibocsátás
Az automatizált vezetés a levegőminőség javításában is szerepet játszik. A KE Consult tanácsadó cég szerint az üzemanyag-fogyasztást az automatizált vezetés több mint 30 százalékkal – a német autópályákon pedig 15 százalékkal csökkentheti. Az automatizált vezetésen jelenleg több mint 5 ezer Bosch mérnök dolgozik, ami csaknem duplája a két évvel ezelőtti létszámnak. Denner megjegyezte, hogy „a tervek szerint 2022-ig mintegy 4 milliárd eurót fektetünk az automatizálásba, ezáltal pedig a fenntartható mobilitásba.” A vezetéstámogató rendszerek segítik a növekedést az automatizált vezetés felé vezető úton. Az árbevétel a jelenlegi mintegy 2 milliárd eurós szintről várhatóan csaknem 15 százalékkal emelkedik majd idén. A várakozások szerint a radarérzékelőknél 20, a videóérzékelőknél 30 százalékkal fog nőni az árbevétel. Denner rámutatott, hogy „az automatizált vezetés nem csupán a jövőben lesz ígéretes, hanem már most növekedési területnek számít.”
2018-as üzleti év: rekordszintű árbevétel és eredmény
„2018 sikeres üzleti évet jelentett a Bosch csoport számára” – jelentette ki Prof. Stefan Asenkerschbaumer, az igazgatótanács elnökhelyettese és pénzügyekért felelős tagja. A 2017-es évhez hasonlóan ismét magas szintű árbevételt és eredményt értünk el. Az árbevétel teljes összege 78,5 milliárd euró volt, amelyet a 2,1 milliárd eurót kitevő, jelentős mértékű árfolyamhatások is befolyásolták. Az árfolyamhatások miatti kiigazítás után az árbevétel a konszolidációs hatások nélkül 5 százalékkal, nominálisan pedig 2,2 százalékkal javult. A kamatfizetés és adózás előtti eredmény (EBIT) a tavalyi 5,3 milliárdról 5,5 milliárd euróra növekedett. A jelentős beruházások ellenére az üzemi eredmény mértéke a 2017-es 6,8 százalékról 7 százalékra erősödött. „A gazdasági kihívások ellenére 2019-ben is nagy összegeket ruházunk be új technológiákba és üzleti területekbe, hogy biztosítsuk a vállalat jövőbeli életképességét” – tette hozzá Asenkerschbaumer. “Ehhez hasonlóan a széndioxid-kibocsátás és az éghajlatvédelmi intézkedések iránti elkötelezettségünket sem a rövid távú pénzügyi megfontolás, hanem a jóval hosszabb távú perspektíva vezérli.”
A 2018-as eredmények az egyes üzleti területek szerint
A Bosch 2018-as jó üzleti teljesítményében az összes üzleti területnek szerepe volt: a mobilitási megoldások üzleti szektor árbevétele 3,5 százalékkal (az árfolyamhatások nélkül 5,8 százalékkal) 47,6 milliárd euróra nőtt. Ily módon a Bosch által ebben a szektorban elért növekedés ismét lekörözte a globális autógyártást. Az üzemi eredmény 7,1 százalékos mértéke csaknem elérte a tavalyi szintet. A fogyasztási cikkek üzleti terület 17,8 milliárd eurós árbevételt realizált. Az árbevétel 3,1 százalékos visszaesése az árfolyamhatások kiigazítását követően 0,7 százalékos növekedésbe fordult. Az alacsony mértékű növekedés főbb okai a feltörekvő piacok gyengébb kereslete, illetve a növekvő kínai verseny nyomása voltak. Az üzemi eredmény 7,8 százalékos mértéke valamivel elmaradt a tavalyi szinttől. Az ipari technika üzleti terület árbevétele 7,4 milliárd euróra emelkedett. Ez 8,8 százalékos (az árfolyamhatások miatti kiigazítás után 11,7 százalékos) növekedést jelent. Az üzemi eredmény mértéke több mint öt százalékponttal 8,4 százalékra nőtt. Az energia- és épülettechnika üzleti szektor árbevétele 2,4 százalékkal 5,6 milliárd euróra emelkedett. Az árfolyamhatások nélkül ez 5,1 százalékos növekedésnek felel meg. Az üzemi eredmény 4,2 százalékos mértéke gyakorlatilag változatlan maradt.
A 2018-as üzleti év régiók szerint
Európában az árbevétel 3,3 százalékkal (az árfolyamhatások nélkül 4,8 százalékkal) nőtt 41,4 milliárd euróra. Észak-Amerikában az árbevétel teljes összege 12,3 milliárd euró volt. Az árfolyamhatások nélküli 2,7 százalékos javulás az árbevétel 7,4 százalékos emelkedésének felel meg. Dél-Amerikában az árfolyamhatások nélkül az árbevétel 11,6 százalékos növekedése mutatta az üzlet talpra állását. Az árbevétel teljes összege 1,4 milliárd euró volt. Nominális értéken az árbevétel 6,2 százalékkal csökkent. A Bosch jelenleg az Ázsia-Csendes-óceáni térségben (Afrikát is ideértve) realizálja árbevételének csaknem 30 százalékát. E térségben az árbevétel az árfolyamhatások nélkül 3,7 százalékkal 23,4 milliárd euróra nőtt. Nominálisan 0,7 százalékos volt a növekedés.
A munkavállalói létszám alakulása: karrierlehetőségek szakemberek és vezetők számára
2018. december 31-én a Bosch csoport világszerte mintegy 410 ezer főt alkalmazott. Ez körülbelül 7 700 fővel haladja meg az előző évi létszámot. A legnagyobb létszámnövekedés Európában és az Ázsia-Csendes-óceáni térségben volt. Németországban mintegy 1 700 fővel nőtt a munkavállalók száma. A kutatás és fejlesztés terén a Bosch jelenleg csaknem 70 ezer főt foglalkoztat, ami mintegy 4 ezer fővel több, mint az előző évben. 27 ezer fő dolgozik szoftveres és IT szakemberként, és ezen a téren további növekedés várható. „Az elkövetkező öt év során a Bosch világszerte csaknem 25 ezer IT és szoftveres szakembert fog felvenni” – jelentette ki Denner.