A Ford Motor Company egy új eszközt vezetett be, aminek segítségével a formatervezők könnyebben megálmodhatják és megoszthatják vázlataikat, és azonnal megtapasztalhatják – méghozzá 3D-ben vagy virtuális valóságban –, hogyan mutatna az általuk elképzelt környezet a vezető vagy bármelyik utas szemével nézve.
A tervezők eddig úgy dolgoztak, hogy egy lapra rajzolták le elképzelésüket, majd ebből háromdimenziós számítógépes (CAD) modell készült. Most viszont a felvázolt ötlet azonnal úgy jelenik meg, hogy a dizájner már a vezető vagy az utasok szemszögéből láthatja a környezetet; ez a megoldás jól érzékelteti a Ford elkötelezettségét az emberközpontú tervezés iránt.
“A 360 fokos tervezés lehetővé teszi, hogy egyszerre, összességében tekinthessük át a műszerfalat, az ajtókat, az üléseket és a középkonzolt, tisztábban megfigyelve ezek összhatását,” mondta el Nicolas Fourny, a Ford Európa utastér-dizájnere. “Láthatjuk, hogy mi illik össze és mi nem, kísérletezhetünk a különféle elemekkel és alkatrészekkel, és már a tervezés legelső pillanatától kezdve a felhasználói élményt helyezhetjük a középpontba.”
A Ford kölni Formatervezési Központjában kifejlesztett 360 fokos tervezés immár szerves része az új modellek dizájn-folyamatának. Fourny és csapata animációs programokat is használnak rajzaik életre keltéséhez: a műszerfalvilágítást és a képernyőket felkapcsolva vagy egy-egy elem áthelyezésével könnyedén megváltoztathatják az utastér összképét és hangulatát.
A kabint így áttekintve egyszerűen megtapasztalható, mennyit számít az ülések magasságának és szélességének módosítása, vagy hogyan látnak ki a hátsó utasok; könnyű megváltoztatni egy tetőkonzol szélességét vagy helyzetét, és szabadon lehet kísérletezni a színekkel, anyagokkal és formákkal. Mindez szinte művészi minőségben valósul meg, sokkal szebben és praktikusabban, mint a korábbi számítógépes tervezéssel.
Az új eszköz alapötletét Fourny a videojátékok fejlesztéséből merítette, amelyekben gyakran egy egészen új világot alkotnak, ahol a játékos szabadon mozog. A 360 fokos rajz érzékletes előképet ad arról, hogy mi veszi majd körül a vezetőt, így már jóval a CAD-fázis előtt megvalósul az interakció a szemlélő és az őt körülvevő környezet között.
Idén a Ford az első autógyártóként kezdte alkalmazni a Gravity Sketch 3D virtuálisvalóság-eszközt, amellyel a dizájnerek még emberközpontúbb terveket készíthetnek.