A Lexus legelső akkumulátoros elektromos hajtású modellje, a jövőre érkező UX 300e a márkától megszokott, kifinomult menetteljesítményt és utazási komfortot kínálja majd.
Az autót az eredeti sláger SUV Lexus UX különleges dizájnja és kimagasló funkcionalitása jellemzi, míg a legendás Lexus-megbízhatóságot a hibrid elektromos technológia fejlesztésében szerzett több, mint két évtizedes tapasztalat garantálja. Ez lesz a Lexus új villamosítási stratégiájának égisze alatt megvalósított első modell, amelyet további zéró emissziós akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos modellek követhetnek majd.
Az RX 400h 2005-ös bevezetése óta a Lexus vezető szerepet játszik az autók hajtásának villamosításában, olyan modelleket készítve, amelyek az élvezetes teljesítmény mellett is környezetkímélő módon működnek. A márka a 2019-es Tokiói Autószalonon ismertette “Lexus Electrified” elnevezésű új globális villamosítási stratégiáját, amelynek célja, hogy alapvető mértékben változtassa meg a járművek teljesítményét, kezelését, irányítását és vezetési élményét. A Lexus Electrified technológiája lehetővé teszi a hajtáslánc, a kormányzás, a futómű és a fékrendszer integrált vezérlését, kiaknázva a hibridekben tökéletesített motorvezérlési technológia összes előnyét. E technológia lehetővé teszi a jármű folyamatos, ideális menetszabályozását, ami mindig a pillanatnyi forgalmi helyzethez igazodik. Mindez szerves része a Lexus azon törekvésének, hogy egyre élvezetesebben és biztonságosabban vezethető autókat alkosson. A Lexus Electrified jövőkép égisze alatt elkészült első sorozatgyártású modell a tisztán elektromos hajtású, kiváló közúti teljesítményre hangolt UX 300e. A Lexus mérnökei megtartották az UX crossover izgalmas, karakteres formavilágát és sokoldalúságát, és azokra a lehetőségekre összpontosítottak, amit az akkumulátoros elektromos autók (BEV-k) kínálnak a teljesítmény terén. Az UX 300e erős elektromotorja természetes érzettel, mégis lendületesen gyorsítja az autót, a kabin padlója alá épített nagy kapacitású akkumulátoroknak köszönhetően pedig rendkívül mélyre került a jármű súlypontja. A legújabb konnektivitási technológiákkal felvértezett, és 400 kilométeres hatótávolságú UX 300e a BEV-k összes előnyét magában hordozza, miközben lenyűgöző menetteljesítményt és hamisítatlan Lexus-színvonalú kényelmet kínál. (ez a márka ‘Yet’, azaz ‘Mégis’ filozófiájának lényege). Az új Lexus UC 300e-ről az alábbi linken tekinthető meg videó: https://www.youtube.com/watch?v=Iu7jjYBZeYg
A Lexus legelső, tisztán elektromos hajtású modellje a márkától megszokott, kifinomult menetteljesítménnyel és utazási komforttal
A Lexus számára mindig is elsőrendű fontossággal bírt a kimagasló teljesítmény – és ez a tisztán elektromos hajtású autók esetében sincs másképp. Az UX kifinomult, a Lexusokra jellemző vezetési élményére építve a mérnökök az elektromos hajtáslánc alkalmazásával még magasabb szintre emelték a modell közúti teljesítményét. Ugyanakkor az UX 300e utasai a kategória egyik legcsendesebb kabinját élvezhetik. Az UX 300e üzemmódválasztó funkciója segítségével a vezető a mindenkori helyzethez igazíthatja a jármű sima, zökkenőmentes gyorsulását és lassulását. A gázpedál lenyomására a BEV-hajtás erőteljes gyorsítással és azonnali nyomatékledással reagál, a kormánykerék mögötti váltókarok pedig motorfékként is működnek, négyféle erősséggel valósítva meg a regeneratív fékezést – miközben az autó mindvégig természetes vezetési érzetet nyújt. Mivel az elektromotor és az akkumulátor az autó padlószintje alatt kapott helyet, a súlypont kifejezetten mélyre került, így az UX 300e menetdinamikai képességei kivételesek, s mindezt tovább fokozza az első és hátsó tengelyek közti, optimalizált súlyelosztás és tehetetlenségi nyomaték. A GA-C padlólemez kiegészítő merevítései tovább javítják az autó menettulajdonságait, a lengéscsillapítók karakterisztikáját pedig az elektromos hajtás sajátosságaihoz hangolták. Bár egy BEV már alapvetően csendes, az UC 300e tervezői az akkumulátorokat is kiegészítették egy külön szigeteléssel, hogy elnyomják a menetszél és a felverődő kavicsok zaját, ami különösen feltűnő lenne egy benzinmotor és sebességváltó nélküli autóban. A Lexus komoly figyelmet fordított arra, hogy a jármű utasai a lehető legmagasabb szintű zajkomfortot élvezhessék.
A legendás Lexus-megbízhatóságot a hibrid technológia fejlesztésében szerzett tapasztalat garantálja
Az UX 300e fejlesztése során a Lexus sikeresen hasznosította mindazt a tudást, amit piacvezető hibrid hajtásainak fejlesztése során szerzett, és első sorozatgyártású BEV-modelljében sikeresen valósította meg ugyanazt a minőséget és kényelmes kezelhetőséget, ami immár legendássá tette a márka többi autóját. A Lexus mérnökcsapata kimagaslóan megbízható akkumulátort tervezett, és az autót felszerelték a legmodernebb konnektivitási technológiákkal és okostelefonos távműködtetési opciókkal, hogy a lehető legmagasabb szintre emeljék mindennapos használhatóságát és funkcionalitását. Az elektromotor, az inverter, az áttételezés és a nagy kapacitású akkumulátor hatékonyságát a hibrid autók fejlesztése során szerzett tapasztalatokat felhasználva maximalizálták. Az akkumulátorok hőmérsékletszabályzó rendszere akkor lép működésbe, ha a külső hőmérséklet túlságosan alacsony vagy magas. A rendszer megbízhatóságát többszintű ellenőrző rendszer fokozza, ami szabályozza a töltés folyamatát, és kivédi a túltöltést vagy más káros jelenségeket. Az UX 300e modellben a legújabb konnektivitási technológiák működnek. Egy okostelefon csatlakoztatásával – amelyen egy kifejezetten erre szolgáló alkalmazás fut – a vezető bármikor ellenőrizheti az akkumulátor töltöttségének szintjét és a még megtehető távolságot. Az autó töltésvezérlő funkciókat is kínál; ezek egyike például tájékoztatja a tulajdonost, ha az akkumulátor már teljesen feltöltődött, egy másikkal pedig attól függően tervezhető meg a töltés időpontja, hogy mikor akarják legközelebb használni az autót. Az alkalmazás segítségével a tulajdonos egy sor kényelmi funkciót is kezelhet, például a távolból vezérelheti a klímaberendezést.
Az UX 300e elektromotorjának műszaki adatai
Elhelyezés | Modell | Max. teljesítmény | Max. nyomaték |
Elöl | 4KM | 150 kW | 300 Nm |
Az UX 300e akkumulátorának műszaki adatai
Típus | Kapacitás | Hatótávolság | Feltöltés | |
Normál (váltóáramú) töltő | Gyors (egyenáramú) töltő | |||
Lítium-ion | 54,3 kWh | NEDC-korellált ciklusban: 400 kmWLTP ciklusban: több mint 300 km | Max. 6,6 kW | Max. 50 kW |
Az autót az eredeti UX különleges dizájnja és kimagasló funkcionalitása jellemzi
A Lexus UX kompakt crossover jellegzetes formavilága és remek használati értéke az UX 300e változatban is hiánytalanul megmaradt. Az eleve kemény és agilis vezethetőséget sugalló, merész, mégis kifinomult külső stílust még hatásosabbá varázsolja, hogy a Lexus különleges, áramvonalas keréktárcsákat és alsó burkolatot tervezett az UX 300e modellhez. A menetfokozat-választó kar a középkonzolon kapott helyet, és letisztult kialakítása tökéletesen beleillik az utastér egyszerű és funkcionális dizájnjába. A Lexus számára kiemelten fontos a legmodernebb biztonsági technológiák kifejlesztése és alkalmazása. Az UX 300e is megkapja a Lexus Safety System + csomagot, hiszen a Lexus célja a halálos kimenetelű közúti balesetek megelőzése, a vezetőre nehezedő stressz csökkentése és olyan vezetéssegítő rendszerek megalkotása, amelyek még természetesebb és biztonságosabb vezetési élményt teremtenek.
Az UX 300e legfontosabb műszaki adatai
MÉRETEK ÉS TÖMEGEK | ||
Hosszúság | mm | 4.495 |
Szélesség | mm | 1.840 |
Magasság | mm | 1.545 |
Tengelytávolság | mm | 2.640 |
Hátsó ülések a helyükön, a kalaptartóig pakolva | liter | 367 |
Hátsó ülések a helyükön, a tetőig pakolva | liter | 486 |
TELJESÍTMÉNY | ||
Akkumulátor kapacitása | kWh | 54,3 |
Hatótávolság (NEDC) | km | 400 |
Hatótávolság (WLTP) | km | 300 fölött (tervezett) |
A rendszer teljesítménye | kW | 150 |
A rendszer forgatónyomatéka | Nm | 300 |
Gyorsulás 0-100 km/órára | s | 7,5 |
Végsebesség | km/óra | 160 |
FELTÖLTÉS | ||
Töltési sebesség (váltóáram) | kW | 6,6 |
Töltési sebesség (egyenáram) | kW | 50 |
Töltési sebesség (váltóáram) | óra | 7 * (200 V/30 A, becsült) |
Töltési sebesség (egyenáram) (0-80%) | perc | 50* (max. 125 A, becsült) |
*Az akkumulátor hőmérsékletétől, korábbi használatától, töltésétől stb. függően.